Тайната зад Ocado

Технологиите са причината британската компания да е лидер в онлайн продажбата на храни

99% от продуктите, които компанията предлага, се намират в наличност и могат да бъдат доставени
99% от продуктите, които компанията предлага, се намират в наличност и могат да бъдат доставени
99% от продуктите, които компанията предлага, се намират в наличност и могат да бъдат доставени    ©  Ocado
99% от продуктите, които компанията предлага, се намират в наличност и могат да бъдат доставени    ©  Ocado
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Търговец на дребно, най-голям онлайн супермаркет в света и технологична компания в едно. Не, не става въпрос за Amazon, а за британската компания Ocado.

Тя е малко известна в България, но в международен план се наложи като една от водещите компании в онлайн търговията с храни и като сериозен конкурент на британските вериги за бързооборотни стоки. Компанията от Хатфилд, близо до Лондон, съществува едва от 2002 г., но следва уникален бизнес модел, който досега й носи постоянен успех – двуцифрен ръст през последните няколко години. В дъното на всичко са технологични иновации, които компанията разработва сама и които променят изцяло търговията с храни. Или с други думи казано: "We are driven to do better", както звучи мотото на Ocado.

Уникален бизнес модел

На пръв поглед Ocado изглежда като обикновена компания за онлайн търговия, каквито вече има много. Клиентите могат да направят поръчки онлайн или чрез мобилно приложение. След като бъдат приети, те се сортират и опаковат в огромни автоматизирани складове, които в компанията галено наричат "Пещерата на Аладин". Поръчката достига в рамките на предварително зададен от клиента едночасов интервал.

Интересното в случая е, че става въпрос за храни – стоки, които бързо се развалят и това ги прави изключително неатрактивни за продажба онлайн. Въпреки това английската компания успява без физически магазини да е по-успешна от много от веригите, да предлага повече стоки от тях и клиентите й постоянно да се увеличават. Причината за това е отличното съчетание между търговия и технологии. Това е резултат от работата на 12 хил. души, от които над 1200 софтуерни инженери и други IT специалисти, част от тях и в България.

От компанията с гордост заявяват, че имат уникален бизнес модел, който конкурентите й не притежават. Тя разполага с автоматизирани складове на територията на Великобритания, където се обработват и изпращат поръчките до много разпределителни станции в страната и оттам те се доставят до домовете на клиентите. Това е така нареченият модел spoke-hub за оптимизация при транспортни дейности, при който маршрутите са организират като "спици", които свързват отдалечени точки с центъра. Компанията има и цялостно облачно решение - Ocado Smart Platform (OSP), за автоматизирани складове, изпълнение на поръчките и доставки. И точно то е невидимата връзка между търговската и високотехнологичната й дейност.

"Има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме уникални, ако се вземе предвид наборът от дейности, които извършваме."

Мат Соун, генерален мениджър на Ocado Technology

Този модел има сериозни предимства. "На първо място според мен е точността. Когато правите заявка в онлайн магазин, очаквате да получите това, което сте поръчали. За сметка на това, ако отидете до физически магазин, може да не намерите това, което търсите. Нашата точност е 99%, или иначе казано, 99% от продуктите, които предлагаме, се намират в наличност и могат да бъдат доставени, което е значително повече от конкурентите ни", обяснява Мат Соун, генерален мениджър на Ocado Technology, която отговаря за IT и софтуерната инфраструктура на компанията.

На второ място, търговията с хранителни стоки не е бизнес с високи оперативни маржове на печалба, като продажбите на мобилни телефони, например, и поради това компанията се стреми да е възможно най-ефективна. "Именно затова ние работим с централни складове, които са високо автоматизирани. Ако направите сравнение с противоположния модел, какъвто е ръчно ръководеният супермаркет, ние предлагаме услуги с много по-високо качество, точност и ефективност ", аргументира се Соун.

Този бизнес модел позволява на компанията да направи нещо, което е невъзможно да се постигне поотделно нито от търговска, нито от чисто технологична компания – да създаде завършен цикъл при развитието на иновации и тяхното прилагане.

Групата оперира и извън хранителния бизнес – има магазини за домашни любимци Fetch and kitchen goods Sizzle, както и луксозната здравна и козметична компания Fabled, която оперира като джойнт венчър заедно с Marie Claire от 2016 г.

Конкуренцията с веригите

Едно от най-важните неща в този модел е, че компанията контролира изцяло средата – знае какво има в складовете, анализира базата си данни и прогнозира с голяма степен на точност какво ще бъде поръчано. Заради това може да предвиди с голяма точност какви наличности да поддържа.

"Например в 9.00 часа сутринта ние вече знаем повече от половината поръчки, които ще трябва да доставим на следващата сутрин. Обикновено през останалата част от деня тази информация само се допълва от клиентите ни. В тази изцяло контролирана среда можем да допълним информацията със собствените ни прогнози за поръчките на клиентите, а резултатът е изключително точен", разказва технологията Соун. Компанията използва различни алгоритми и изкуствен интелект, за да постигне това, което води до точност в доставките и намаляване на разходите.

Ценообразуването на компанията е сходно с това на британските супермаркети. В същото време поддържа изключително голяма продуктова гама от около 49 хил. артикула. Ако потребителят желае да купи по-скъпо месо, може да го направи. Обратно, ако желае по-достъпно месо, компанията също го предлага. Това я прави сравнима със супермаркетите, а поради широката продуктова гама е достъпна за различни типове клиенти. Те могат да купят продукти на известни марки, както и собствени на Ocado, които са предимно за по-малки и често употребявани стоки.

Компанията управлява най-големите по рода си автоматизирани складове в световен мащаб. Разбира се, че някои международни компании също предлагат хранителни продукти от свои собствени складове, но площта, която покриват, е значително по-малка от тази на Ocado. А нейната цел е да направи седмичното пазаруване максимално лесно и удобно за клиентите. Този практичен за клиента начин на пазаруване е върхът на един скрит под повърхността, огромен айсберг от многобройни сложни технологии, автоматизация и софтуерни решения (виж СТР.).

Един пример в това отношение е софтуерът, който управлява складовете. В тях компанията използва машинно обучение: на базата на изследвания, проучвания на данни и алгоритми се определя как да бъдат подредени продуктите в опаковъчните машини. Вземат се предвид търсенето на артикулите, сезонът от годината, работата на служителя. Този напълно оптимизиран процес прави така, че бракът при Ocado е между 0.7 и 3 пъти по-нисък от традиционните супермаркети.

Базираната в облак Ocado Smart Platform е невидимата връзка между търговската и високотехнологичната дейност на компанията.

Без технологиите нямаш шанс да си сред лидерите

Ocado непрекъснато подобрява своя бизнес (това показват и финансовите резултати – виж карето), операциите в складовете и обслужването на клиентите. И не само за своите собствени клиенти на дребно, а и за настоящите и бъдещите ползватели на Ocado Smart Platform.

Търговията на дребно се насочва към бъдеще, когато ще трябва да предлагаме повече удобство и по-голям избор с по-добро разбиране за отделния клиент, смятат от компанията. Това изисква продължаване на тенденцията за използването на данните, като облакът позволява на търговците на дребно да обработват почти безкраен обем данни. "С данните днес може да правите неща, които бяха немислими преди няколко години, а след това да приложите машинно обучение, ако искате", казва Соун. А това води до подобрение на производителността.

Реално обаче не всички вериги могат да си позволят подобни технологични инвестиции. Само най-големите компании имат силата за мащабните вложения, необходими за изграждането на цялостна платформа за електронна търговия, изпълнение и логистика. Но дори и да могат да си я позволят, те трябва и да я развиват и поддържат. А това е свързано отново с огромни инвестиции в развойна дейност, които трябва да финансират само от продажбите си. Ocado Smart Platform се финансира от продажбите на нарастващ брой търговци на дребно.

"От гледна точка на компанията за Ocado най-добре би било търговците да се придържат към търговията, за да може ние да им осигурим софтуерните решения, които сами не биха могли да създадат. Предполагам обаче, че двете неизбежно ще се застъпят в един момент", обяснява Ричард Хейуд, ръководител на екипа на Ocado Technology за България.

Промяна на фокуса

Великобритания е един от водещите пазари за онлайн търговия с храни, като през последните години отчита двуцифрен ръст и все по-голяма конкуренция. В търсене на потенциал за развитие и разширяване на бизнеса през февруари Ocado обяви новите си приоритети.

"Осъзнахме, че правим нещо, което никой друг не предлага, или поне не в такъв мащаб", казва мениджърът на Ocado Technology. И отбелязва, че ако Ocado реши да разшири физическия си бизнес в, да речем, България, Франция или Канада, това предполага наличието на големи познания за местния пазар. Трябва да разбирате какво купуват хората, което е изключително трудно. Така мениджмънтът стига до важното решение – да лицензира своя софтуер и технологията за автоматизирани складове за други търговци на дребно по целия свят, които искат да преминат към по-високотехнологичен начин на работа. Новият приоритет на Ocado е да увеличи продажбите на лицензни права.

Компанията вече е въвела системата за поръчки за веригата супермаркети Morrison, която е четвъртата по големина във Великобритания и използва решенията на Ocado за електронна търговия. Сключила е споразумения и с два от най-големите търговци на дребно във Франция и Канада – Casino и Sobeys. Тя е готова да сключва споразумения за платформата си, където има интерес към нея, като Източна Европа също представлява интерес. За момента обаче няма намерение да изгражда складови съоръжения извън Великобритания.

Главният изпълнителен директор на Ocado Тим Щайнер заяви при представянето на резултатите и обявяване на важното решение: "Направихме своя технологичен бизнес за растеж и получихме важно потвърждение на бизнес модела си чрез най-новите ни партньорства с Groupe Casino и Sobeys. Гледайки в бъдещето, ние сме уверени, че ще можем да направим още сделки."

Е-търговията на бъдещето

Ясно е, че с промяната на фокуса си компанията се стреми да е сред водещите в електронната търговия на бъдещето, изпълнено с все повече технологии под формата на автоматизация, роботика, Big Data и изкуствен интелект. Това важи особено за онлайн бизнеса с храни, при който технологиите са от ключово значение за постигането на добра рентабилност.

Все повече ще стават големите автоматизирани складове с техните предимства на централизирания модел за дистрибуция. Според Ocado друга значима технология е изкуственият интелект, благодарение на който може да се подобри ефективността и клиентите да пазаруват по-бързо и с по-малко грешки. В близко бъдеще пълна промяна при доставките може да се постигне и чрез използването на автономни превозни средства. Те пък създават възможност за нови типове формати за доставка, като например автоматизирани центрове, от които клиентът може да получава поръчката си при поискване, прогнозират от компанията.

"Не сме традиционен супермаркет. Ние сме по-добри от супермаркет. Ние нямаме магазини, ние нямаме граници. Никой не може да предложи това, което предлагаме ние. Ние сме ненадминати, ние променяме живота."

Това пише на входа на автоматизираната складова база на компанията в Хатфилд.

Добри резултати

През изминалата година приходите от ритейл бизнеса на Ocado са се повишили с 12.4% до 1.34 млрд. паунда, като двуцифреният ръст се запазва от предходната година. Групата предостави отделни резултати и за своето технологично подразделение, където продажбите са се увеличили с 16.2% до почти 118 млн. паунда. Брутната печалба също нараства и достига 86 млн. паунда.

Общият обем на поръчките в ритейл търговията се е повишил с 14.3% до средно 263 хил. на седмица, като и при този показател повишението от предходната година се запазва. Клиентите обаче харчат по-малко с Ocado, а средната стойност на покупка се равнява на 107.20 паунда, което е по-ниско в сравнение с миналогодишния резултат. Според компанията това отчасти се дължи на факта, че повече клиенти поръчват хранителни стоки през своите мобилни телефони, което означава, че те пазаруват по-често и по-малко на брой стоки.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал