Най-големите компании за дрехи и обувки: Мода за 1 млрд. лв.

Целият сектор расте с 15% за година, спортните марки имат силно присъствие

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.

Над 1 млрд. лв. Толкова са общите приходи на най-големите търговци в сектор "Мода" през миналата година, които включват веригите за облекла, обувки и спортни стоки на българския пазар. Другото впечатляващо число е 15%. Толкова е ръстът в приходите на същите тези търговци спрямо година по-рано. Това показва общата картина в класацията "Регал 100", която изданието прави за втора поредна година.

Сектор "Мода" присъства в подредбата за пръв път. Лидерът в класацията на най-големите модни търговци е шведската верига H&M, която отвори първите си магазини в България през 2012 г. и след активна експанзия пет години по-късно компанията има вече 20 обекта (виж карето). Тя има приходи за 2017 г. 105.5 млн. лв. и ръст близо 5.6%. Оборотът й е близо два пъти по-голям от този на номер две в класацията – другата голяма международна верига - Zara, която е част от испанския гигант Inditex. През миналата година Zara има приходи близо 66 млн. лв. и ръст 12%.

Двете компании са най-големи конкуренти в световен мащаб и това съревнование е валидно и за България. Интересното тук е, че Zara има много по-малък оборот от номер 1, но е с много по-голяма рентабилност - над 9%. Рентабилността на H&M е малко под 2%. Приравнено към броя на магазините, излиза, че един обект на H&M генерира среден приход 5.3 млн. лв., докато обект на конкурента Zara прави двойно по-голям среден оборот - 11 млн. лв.

Нагоре и надолу

Целият сектор е с близо 15% нагоре спрямо година по-рано, показват данните за 50-те най-големи компании. От тях само 12 имат спад в оборота, останалите имат увеличение, което е различно при различните компании. На загуба са едва осем дружества. Общо 18 вериги имат печалба, която е над 1 млн. лв., като най-печеливши са седем вериги: Zara и Massimo Dutti, които са част от Inditex, търговецът на спортни стоки Decathlon, "Еф Еф груп България" – компания, вносител на Nike, Converse и други спортни марки, вносителят на Adidas "Адидас България", New Yorker и Peek&Kloppenburg. Всички те имат над 3 млн. лв. печалба през миналата година.

С най-голяма загуба за миналата година е онлайн платформата за дрехи втора употреба Remix, като причината е, че в средата на миналата година пожар в склада на компанията в Казичене унищожи голяма част от оборудването и стоката й. "Загубата през 2017 г. се дължи на пожара в основния ни склад, който също така функционираше като база за обработка и изпращане на поръчките. Заедно с основната част от стоката ни бяха унищожени немалко машини и друг инвентар. Претърпените загуби от инцидента надхвърлят значително стойността на унищоженото имущество - голяма част от процесите и оптимизациите ни пострадаха от пожара, сайтовете ни бяха офлайн в продължение на 10 дни, а за месец и половина компанията оперираше в значително намалени обеми на всичките си пазари, докато бъде изграден по спешност нов склад и експедиционен център за изпращане на поръчките", коментираха от компанията пред "Регал". Въпреки това компанията успява да задържи и дори да разшири пазарите си.

Встрани от този изолиран случай на загуба работят онлайн платформата за дрехи Fashondays.bg, MyMall, веригата за спортни стоки Intersport, както и българската компания за мода Dika. Последната в края на миналата година стана собственост на бизнесмена от италиански произход Едуардо Миролио, но цената по сделката не беше обявена. Компанията е създадена през 1993 г. от двама гръцки бизнесмени, които през миналата година решиха да прекратят дейността ѝ.

За 2017 г. компанията има приход 8.3 млн. лв. и загуба 1.1 млн. лв. Новият собственик обяви, че дрехите DiKa вече няма да се шият в България, а в Сърбия. Дружеството "Е. Миролио" е придобило машини на "Дика стил", както и бранда DiKa, и е подновило договорите за наем на магазините, в които досега се продаваха дрехите. Плановете на компанията са да се откриват нови магазини в България и в чужбина.

С влизането на големите – преразпределяне

През последните години на пазара на мода се случиха някои съществени промени, които доведоха до сериозно разместване сред търговските компании. Резултатите им за 2017 г. ясно показват тази тенденция. Преди десетина години в София и в големите градове започна активното отваряне на нови търговски центрове от типа мол. С тях на пазара навлязоха и много чужди марки, които до този момент не бяха представени в страната.

Това са двете най-големи в международен план - H&M и ZARA (Inditex), но и други марки като New Yorker, мултибранд веригата P&C, обувките Deichmann и Humanic и др. Те изместиха надолу в класацията българските компании, които до този момент държаха представителството на други модни марки. Така например в първата десетица на класацията едва три компании са български вериги, вносители и представители на чужди компании. Другите са директни филиали на международните марки. Това, от една страна, направи пазара по-конкурентен за т.нар. първа вълна на модата в България, но от гледна точка на потребителя му даде повече избор и възможности.

"Компании като H&M и Zara са гиганти, които променят цялата среда на пазара с дрехи. Не само у нас, а и в световен мащаб. Те са типичният продукт на капиталистическото общество. Брутално, повсеместно, безапелационно налагане на пазара, докато го монополизират, което е за сметка на дребния и средния бизнес. Но и тази формула не е универсална. Те също се сблъскват с много сериозни предизвикателства. Резултатите за изминалата година и на двете най-големи в бранша фирми са плачевни. Изключително агресивната експанзия в един момент даде обратен ефект", коментира Илияна Алипиева, собственик на компаниите MDL и "Делта Хандел".

Спорт, онлайн и втора ръка

Прави впечатление, че спортните марки имат широко застъпено присъствие сред най-големите 50 компании за мода. Една пета от тях са за спорни облекла, обувки и екипировка. Най-големият представител в тази група е френската верига Decathlon (58.9 млн. лв.), следвана непосредствено от българската Sport Depot (49.4 млн. лв.). Другите спортни магазини са "Адидас България", "Еф Еф груп България", която има фирмени магазин на Nike, Converse и др., Sport Vision, магазините SLS, Tempo, веригата Intersport. С изключение на SLS, които имат минимален спад на оборота от под 1%, всички други спортни търговци отбелязват ръст на продажбите за 2017 г. спрямо година по-рано.

"Потенциалът на пазара на спортни стоки е много голям в цяла Източна Европа. Страните ни все още водят класациите за нации, които не спортуват редовно, което говори, че работата ни е свързана не само с продажби и следене на покупателната способност, а със създаване на среда за спортуващите. Фактът, че според последния доклад от Европейската комисия процентът неспортуващи е намалял с близо 10%, ни мотивира да продължаваме да развиваме спортната общност в България, като предлагаме продукти за спорт на достъпни цени. Все повече търговци добавят и колекции със спортна насоченост, което също доказва потенциала на пазара", коментира Диана Ангелова, мениджър "Онлайн търговия и комуникации" в "Декатлон България".

Още една интересна тенденция се забелязва и тя е, че в класацията на най-големите модни марки все повече намират място онлайн търговците и тези, които продават стоки с намаление (дискаунт) или втора употреба. Също така друга част от традиционните търговци правят опити да развиват онлайн търговията. Онлайн платформата Remix попада в топ 10 на най-големите модни магазини и ако не беше инцидентът с пожара от 2017 г., през следващите години компанията щеше да се изкачва с още по-бързи темпове нагоре.. На 20-а позиция в подредбата пък са магазините Humana, които продават дрехи втора ръка, внесени от западните страни. През миналата година компанията има 18.4 млн. лв. приходи и ръст близо 10%. Дружеството обаче работи почти без печалба.

FashionDays е друга платформа, която продава дрехи онлайн. За разлика от другите търговци този има спад на продажбите близо 30% и е на загуба 2.5 млн. лв. През 2016 г. "Фешън дейс шопинг" смени собственика си и стана част от eMag International, а от 1 юли 2017 г. компанията промени и модела си на доставки, като те бяха поети от собственика на eMag – Dante International. В момента тече анализ на дейността и електронната търговия, като очакванията са сегментът мода да расте осезаемо през следващите 5-7 години, става ясно от годишния отчет на компанията.

Друго дружество за онлайн търговия, намерило място в класацията на най-големите търговци, е MyMall, което има 9.2 млн. лв. приходи за миналата година.

Силна конкуренция в обувките

Общо шест от компаниите в класацията за най-големите търговци на мода са специализирани в продажбата на обувки. Асортиментът на много други компании също включва този артикул. Най-големият търговец е веригата Deichmann, която има 25.2 млн. лв. оборот, но бележи спад от 2.7% спрямо предходната година. Компанията има печалба от 1.8 млн. лв. и се нарежда на 14-о място в класацията. Средно по 15-16 млн. лв. приходи на година имат две други специализирани компании за обувки – "Джорданс" (Paolo Botticelli, Fair Lady и др.) и Mat Star (спортни обувки). Силен ръст (35.5%) и оборот (14 млн. лв.) достига и полската веригата CCC.

H&M

Лидерът в класацията за мода е шведската верига H&M, която влезе на българския пазар през 2012 г. след дългогодишно чакане. В момента веригата има 20 магазина в страната, като през 2017 не е отваряла нови обекти. Последните два бяха открити през 2016 г., а за настоящата година няма планирано разрастване на магазинната мрежа.

Веригата е представена в градовете София, Варна, Пловдив, Бургас, Стара Загора, Велико Търново, Благоевград, Плевен, Сливен, Русе, Габрово, показва обобщената справка във финансовия отчет на компанията.

През 2017 г. компанията има общи приходи 105.45 млн. лв., което е ръст над 5.6% спрямо предходната година, показват данните, отчетени пред националната статистика. Останалите са от префактурирани логистични услуги и други приходи. Веригата има печалба 1.8 млн. лв., което обаче е спад спрямо 2016 г., когато печалбата беше 3.4 млн. лв. Брутният марж намалява от 35% през 2016 г. на 24% през 2017 г., което се дължи основно на увеличения обем на инвентаризационните липси, се посочва още в доклада.

Средният приход от магазин на H&M в България е 5.3 млн. лв., а печалбата – 90 хил. лв.

Стратегията на веригата за тази година е да разраства бизнеса чрез по-голям обем продажби и да налага марката като "атрактивен избор за крайния потребител".

В международен план шведската компания търпи интересна трансформация през последните години. В началото на своето създаване H&M беше известна единствено и само с едноименната си марка магазини за така наречената бърза мода. На по-късен етап компанията започна да разнообразява портфолиото си и създаде още няколко марки магазини, които покриват различни сегменти на пазара за мода. Част от групата са веригите COS, & Other Stories, Cheap Monday, Monki, Weekday, H&M Home. През миналата година компанията създаде още една верига – ARKET, чийто първи магазин отвори на Риджънт стрийт в Лондон. Този тип магазини имат за цел да възвърнат интереса към физическото пазаруване и да се конкурират с онлайн търговията, като предоставят не само дрехи, а преживяване и емоция. Големи пространства, интересно подредени стоки на маси и в квадратни рафтове оставят впечатлението като за музей на дизайна, а не обикновен магазин.

Заедно с ARKET стана ясна и още една нова стратегия на H&M. От търговец на дрехи компанията иска да се превърне в продавач на всички. Голяма част от асортимента в ARKET са стоки за дома, обзавеждане и интериор. Последният проект на шведската компания засилва новото течение – Afound. Това е онлайн Marketplace за намалени стоки до 30-40%, който включва както марки на групата H&M, така и стоки на други популярни компании. Асортиментът се състои не само от облекла, обувки и аксесоари, а и всякакви други стоки за дома и ежедневието – възглавници, кафеварки, калъфи за телефони, слушалки, книги, вази, препарати за отстраняване на петна, грим.

ZARA

ZARA е най-голямата марка на испанската компания за облекла Inditex, която влезе в България през 2010 г. В световен мащаб групата е на първо място сред най-големите производители и търговци на мода с близо 31 млрд. долара продажби за миналата година.

В България веригата има 6 магазина, като през изминалата година не е отваряла нови обекти. Общите приходи за 2017 г. са в размер на 65.9 млн. лв., което е с 12% повече от година по-рано. Дружеството има печалба 6 млн. лв. и рентабилност 9.13%. Средният приход от магазин на ZARA в България е близо 11 млн. лв., а печалбата – 1 млн. лв., което е в пъти повече от средния приход от обект от другите магазини.

Inditex заедно с H&M въведе на пазара понятието бърза мода – честа смяна на колекциите, изключително кратки срокове от разработването на модела до пускането му в магазина, всеки месец пускане на нови модели. Всичко това е съпроводено с агресивна политика както на пазарно присъствие, така и на ценова конкуренция. Марките на Inditex включват ZARA, Pull and Bear, Massimo Dutti, Berschka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Uterqüe. Първата от тях – Zara, е създадена през 1975 г. Също така Inditex първа наложи стратегията на мултибранд – да развива вериги от различни марки и така да покрива всички сегменти на модния пазар. По-късно към тази стратегия се насочи и основният конкурент H&M.

LC Wikiki

LC Wikiki е най-голямата турска марка за детска, дамска и мъжка мода, която започна активна дейност на българския пазар с отварянето на големите търговски центрове преди близо вече десет години. Към края на миналата година компанията има 16 обекта, а за тази са планирани още 4, с което веригата цели по-голямо пазарно присъствие, разрастване на бизнеса и печалбата.

През изминалата година приходите на дружеството са 64.3 млн. лв., което е с ръст близо 23%. Печалбата е 2.8 млн. лв. при малко над 3 млн. лв. през предходната година.

Веригата е създадена през 1988 г. във Франция, но от 1997 г. е собственост на няколко турски фамилии. Марката присъства в 40 държави по света в малко под 900 магазина. Очаква се през 2018 г. компанията да направи оборот от 4.25 млрд. долара според турската преса. LC Wikiki е в активна фаза на експанзия, като само през миналата година е отворила близо 100 магазина в Турция и още 40 в останалите страни, в които присъства.

Decathlon

Макар да се определя като верига за спортни стоки, основният асортимент на френската верига Decathlon са спортни облекла. През миналата година компанията "Декатлон България", която е представител на френската верига на българския пазар, има общи приходи от 58.9 млн. лв. От тях близо 53 млн. лв. са от продажбата на спорни дрехи и обувки. Това поставя компанията на четвърто място в сектор "Мода".

През миналата година компанията е реализирала ръст на общите приходи 26.5% спрямо 2016 г. и има 45% ръст на печалбата. През 2017 г. тя е 4.1 млн. лв., а година по-рано – 2.7 млн. лв. От компанията отбелязват, че развитието на позициите на българския пазар се дължи на т.нар. омниканал стратегия. В резултат на нея, клиентите имат достъп до продуктите на компанията не само във физическите магазини, а и онлайн или в двете едновременно.

Decathlon има в България пет магазина в общо четири града – София ("Витоша" и "Подуяне"), Пловдив, Стара Загора и Варна. През тази година е планирана подготовката на още един магазин, както и разширяването на този в кв. "Витоша" в София, става ясно от финансовия отчет на дружеството.

Decathlon е създадена през 1976 г. във Франция и е най-голямата верига за спортни стоки в световен мащаб. Днес мрежата включва над 1100 магазина в близо 40 държави по целия свят. Характерно за веригата е, че разработва собствени марки продукти за различните спортове и класове. Така например с марката Tribord се продават продуктите за водни спортове, а Quechua – за катерене, къмпинг и активности на открито. Компанията следва стратегията да предлага асортимент на сравнително добро качество и конкурентна цена.

През миналата година компанията има продажби в глобален план от 11 млрд. евро, което е с 11% повече от предходната година. През 2017 г. Decathlon е отворила 185 нови магазина, като почти всички са извън Франция.

Sport Depot

Sport Depot е водещата българска верига за спортни стоки и екипировка. Компанията е регистрирана през 1999 г. и има 25 магазина в страната, както и присъствие в Сърбия и Румъния. "Спорт Депо" е част от международната Sport 2000 – европейска мултибранд верига за спортни стоки.

През миналата година Sport Depot е реализирала общи приходи малко над 49 млн. лв., което е ръст 29% спрямо предходната година. Продажбите на облекла, обувки и спортни принадлежности са за 42 млн. лв., което класира компанията на 5-о място сред най-големите търговци на облекла и обувки. Компанията развива самостоятелна мрежа от магазини, но има и франчайз партньори. През тях продава едва 3% от стоките си.

В обектите на веригата се предлагат над 30 хил. международни марки за спортна екипировка и оборудване, а според информация от финансовия отчет през миналата година портфолиото е разширено с нови продукти. Също така е създадена нова верига за обувки в два от моловете в София под търговското име District, в което се предлагат продукти на Nike, Lotto, Puma, Skechers, Polo Ralph Loren. Това е една от причините компанията да има ръст в продажбата на обувки 52% през 2017 г. спрямо 2016 г. Ръстът при облеклата пък е 34%.

Около 20% от продажбите са онлайн според информация на собственика на веригата Красимир Цонов, цитиран от "Капитал".

Общо 91% от клиентите на компанията са крайни клиенти. Останалите 9% от продажбите се разпределят между веригите, външните пазари, дилърите и франчайзинг партньорите. От компанията казват, че все по-ясно се забелязва предпочитанието на клиентите към специализираните спортни магазини за сметка на веригите.

През тази и следващата година компанията планира активна експанзия с отварянето на нови магазини и разширяването на такива, които вече съществуват. Освен това се предвижда през 2019 г. да е готов Sport Depot Mega Store, който се намира на "Цариградско шосе" срещу Metro. и трябва да е готов за есенно-зимния сезон след малко повече от около година. Компанията планове и за втори подобен мегаобект в София, става ясно от обясненията във финансовия отчет.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал