🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Един нов закон трябва да съчетава новаторство и добри традиции

Милена Дамянова

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Основен принцип в законопроекта за предучилищното и училищното образование е, че всяко дете трябва да получи реални възможности да развие своите заложби и таланти в системата на образованието. Точно такава е водещата идея на една от най-успешните образователни системи – финландската - да развива индивидуалните умения на децата и младите хора, като ги стимулира да открият и развият това, в което са най-добри. Целта на образователните политики е децата и учениците да бъдат лично мотивирани да учат и да се развиват.

Затова, от една страна, законът трябва да бъде гъвкав и да дава възможности за избор на родителите и децата, а от друга страна, да гарантира подкрепяща и модерна среда за развитието на способностите и таланта на всяко едно дете.

Въпросът за ранното профилиране се дискутира вече няколко години и отчетливо надделяват аргументите в негова защита. Предвиждаме между първо и второ четене на законопроекта за предучилищното и училищното образование да внесем предложение, с което да дадем възможност на математическите, езиковите и хуманитарните гимназии да продължат да правят прием и от 5.клас и без да са иновативно училище. Това е предложение на директорите на математическите и езиковите гимназии, което включваме в закона. Факт е, че това е една вече утвърдена практика в България, която дава добри резултати. Нещо повече, ранното профилиране в известна степен се е превърнало и в традиция, а един нов закон за образованието трябва да съчетава новаторство и добри традиции.

Погрешно е схващането, че ако пренесем механично работещи в други държави политики в нашето законодателство, то те ще бъдат също толкова успешни и в България.

Не мога да се съглася и с тезата, че ранният прием сегрегира учениците според способностите им и така намалява общото качеството на образователната система.

Предвиждаме този ранен прием да се случва чрез държавен план-прием и след разрешение въз основа на обективни критерии от началника на регионалното управление по образованието. Ролята на регионалното управление по образованието е да анализира и контролира качеството на образованието в детските градини и училища. Тоест, ако анализите показват, че откриването на такава паралелка ще доведе до сегрегация и до намаляване на качеството, то този прием няма да бъде разрешен и това ще е решение на база на конкретната местна специфика и обективните условия.

Законопроектът предвижда за първи път външна оценка на качеството на образованието в детските градини и училищата, която ще се извършва от независим Национален инспекторат по образованието към Министерския съвет. Това е още една гаранция, че всяко дете ще има достъп до добро образование.

Международното изследване на уменията за четене (PIRLS) се провежда за децата в 4.клас. В начален етап нямаме ранно профилиране, децата учат едно и също във всички училища, но въпреки това отново България не се представя добре и има разлики между учениците, които са от семейства с нисък и с висок социално-икономически статус.

Постиженията на децата, включително и на международните изследвания по грамотност, зависят от учебните програми, от методите на преподаване, от квалификацията на учителите. Факторите, разбира се, не се ограничават само в училището. Постиженията на учениците не отразяват моментното им състояние, а са резултат от всички занимания, в които децата са били включвани, както в училището, така и преди това в детската градина и в семейството. Резултатите показват, че постиженията на учениците силно зависят от подкрепата, която е осигурена на децата в дома им, както и от желанието и амбициите на родителите техните деца да се справят добре в училище. Колкото по-добре образовани са родителите, колкото повече обичат да четат, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си и колкото повече децата са включени в такива дейности преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал