Малкият и средният бизнес ще получат еврофинансиране само ако правят инвестиции

"Капитал Daily" награди най-динамичните компании в Северна България по време на бизнес конференция във Велико Търново

Съсобственикът на "Саксо" ООД Владимир Димов (вляво) получи наградата за най-динамично развиваща се компания в Русе от областния управител на Велико Търново Пенчо Пенчев<br />
Съсобственикът на "Саксо" ООД Владимир Димов (вляво) получи наградата за най-динамично развиваща се компания в Русе от областния управител на Велико Търново Пенчо Пенчев<br />
Съсобственикът на "Саксо" ООД Владимир Димов (вляво) получи наградата за най-динамично развиваща се компания в Русе от областния управител на Велико Търново Пенчо Пенчев<br />    ©  Албена Пино
Съсобственикът на "Саксо" ООД Владимир Димов (вляво) получи наградата за най-динамично развиваща се компания в Русе от областния управител на Велико Търново Пенчо Пенчев<br />    ©  Албена Пино
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

16% от компаниите в класацията "Гепард" на най-динамичните малки и средни компании се намират в северната част на България

За да получат средства по европрограмите, българските компании трябва да са готови да правят инвестиции, а не да бъдат с нагласата, че "ще вземат някакви пари". Около това послание се обединиха участниците в дискусията "Устойчивото развитие на малкия и средния бизнес", която "Капитал Daily"проведе снощи във Велико Търново. Срещата беше последната от серия регионални бизнес конференции, на които се представяше класацията "Гепард" на най-динамичните малки и средни компании. Събитието завърши с награждаването на най-успешните компании в Северна България.

Финансирането не е самоцел

Бизнесът у нас трябва да осъзнае, че проект е равносилно на инвестиция и това значи разход, а не приход, отбеляза Владимир Бобев, началник на "Регионален сектор – Варна" на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Принципът е да се подпомагат компании, които ще осигурят изпълняването на инвестиционен проект с ефект не само върху самото дружество, но и върху цялата икономика, допълни Бобев.  На въпрос защо изискванията на европейските програми са толкова усложнени той отговори, че високата летва е необходима, за да се гарантира прозрачността и равнопоставеността на компаниите.

Даниела Чонкова от Фондация Приложни изследвания и комуникации отбеляза, че "най-успешни са компаниите, които независимо от всякакви конкурси или програми имат идея как да развиват бизнеса си". Наличието на подобни средства просто помага на такива фирми да не мобилизират толкова голям собствен ресурс, допълни Чонкова.

В отговор на споделените в залата критики, че европрограмите са проектирани така, че не покриват успешно нуждите на малкия и средния бизнес, Марина Стефанова от Българската мрежа на Глобалния договор на ООН потвърди, че има несъответстия, но призова компаниите да бъдат активни, да изяснят приоритетите си за предстоящите години и да ги комуникират, за да имат финансиране за своите нужди през следващия програмен период.

За по-отговорен бизнес

По време на срещата беше дискутирана и ролята на корпоративната социална отговорност  (КСО) в малкия и средния бизнес. "Големите и малките фирми споделят еднакви проблеми - да имаш екологична политика, удовлетворени служители е нещо важно и за едните, и за другите ", каза Марина Стефанова. Тя представи програма на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, която ще насърчава прилагането на социалноотговорни практики в малките и средните предприятия. Инициативата е колективен проект на големи компаниите в сдружението, чрез който те ще приобщават малкия и средния бизнес към своите КСО инициативи и чрез условията в своите тръжни процедури ги стимулират да бъдат социалноотговорни. "Да си социалноотговорен не изисква повече пари, изисква малко повече усилия и отделено време от страна на мениджмънта", допълни Стефанова.

Класацията

С проведената в сряда вечер среща във Велико Търново "Капитал Daily" завърши серията си регионални бизнес конференции, на които представяше класацията "Гепард". Форумът завърши с награждаването на победителите сред малките и средните компании в северната част на страната (вж. инфографиката вляво).  

Компаниите са подредени по ръста на своите приходи от оперативна дейност през 2010 г. спрямо резултатите им от 2009-а. Освен данните за дейността им през последната година се проследява и динамиката в тяхното развитието през последния тригодишен период (2008-2010 г.). "Гепард" подрежда компаниите и в регионални класации по административни области.

Бизнесът на севера

Регион Север на класацията "Гепард" обхваща областите Велико Търново, Видин, Враца, Габрово, Ловеч, Монтана, Плевен и Русе. Той е най-малкият от трите региона, на които "Гепард" условно разделя страната и включва едва 16% или 417 от класирани общо 2686 компании. За 2010 г. те са генерирали 1.3 млрд. лв. оборот, което е близо 15% от общите приходи на всички компании в националната класация.

В северния регион най-много са фирмите, регистрирани във Велико Търново и Русе, като закономерно там се генерират и най-много от приходите. Най-нисък не само за региона, но и за цялата страна е броят на класираните компании от област Видин. Враца и Ловеч също изостават в развитието на малкия и средния бизнес.

Новите критерии

От тази година класацията "Гепард" изключва големия бизнес и изследва само малки и средни компании, за да разкрием динамиката на сектора.

За да попадне в класацията, една компания трябва:

- Да отговаря на определението за малки и средни предприятия - да има не повече от 249 служители и приходите й (в случая за 2010 г.) да не надвишават 95 млн. лв.

- Да е регистрирана преди 2008 г.

- Да отбелязва ръст на приходите си както за 2010/2009 г., така и за 2009/2008 г.

- Да не е регистрирала загуба или нулев приход през изследвания тригодишен период (2008-2010 г.)

- Да не е държавна или общинска собственост

- Да не е холдингово или инвестиционно дружество.