🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Карла Грифи-Браун: Иновациите не са нови неща, а нови стойности

Професорът в Graziadio School of Business and Managment към американския Pepperdine University пред "Капитал Daily"

"Силният мениджър трябва да споделя знанието си и да създава среда, в която знанието се споделя."
"Силният мениджър трябва да споделя знанието си и да създава среда, в която знанието се споделя."
"Силният мениджър трябва да споделя знанието си и да създава среда, в която знанието се споделя."    ©  Георги Кожухаров
"Силният мениджър трябва да споделя знанието си и да създава среда, в която знанието се споделя."    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Карла Грифи-Браун е професор по информационни системи и управлението им в Pepperdine University's Graziadio School of Business and Managment в САЩ. Там тя ръководи и Центъра за учебни практики, който съветва училищата за динамиките на пазара на труда и свързва бизнес образованието с реалния сектор. Браун е работила в Kennedy Space Centre на NASA и е преподавала иновации и управление на технологиите в Австралия, Сингапур, Индонезия, Малайзия и Япония. Това е първото й посещение в България. Професорът участва във форума "Мениджър за един ден" по покана на Junior Achivment Bulgaria. "Мениджър за един ден" е инициатива, насочена към ученици и студенти, които имат възможност за един ден да влязат в ролята на мениджъри в най-големите компании в страната или да ръководят различни структури на държавната администрация.

Професор Браун, за пръв път сте в страната, но вероятно имате добра представа за това къде на картата на високите технологии и иновациите се намира Европа и в частност България? Бихте ли споделили впечатленията си?

Мисля, че е страхотно това, че Европа е едно цяло. България в тази среда среща много нови възможности. Аз съм наистина щастлива да чуя, че предприемачеството тук се развива, че се създават постоянни нови връзки, в това число и между пазара на труда и университетите. Вижда се желание за създаване на иновативна екосистема, което е постижимо, от гледна точка на това къде сте в момента. Това, което Junior Achivment Bulgaria правят, е много чудесен пример за това. Фактът, че президентът ви уважи инициативата, също.

Вие идвате от държава, в която партньорството между бизнеса и образование е утвърдено с годините. Докато тук тепърва се създава тази среда, то в САЩ говорим за традиции. Можете ли да ни кажете няколко добри практики или примери, които ще са от полза?

Мога да кажа, че институционалните връзки между бизнес, държава и образование в САЩ в момента преминават период на пълна трансформация. Това се дължи на развитието на новата дигитална екосистема. Вече връзките няма да са толкова силно формализирани. Например в миналото всеки университет си имаше определено място, имаше и много ясна посока на движение от определени факултети към дадени индустрии. Това, което виждам сега заради новата дигитална екосистема, е, че нещата се случват отвъд тези формални партньорства между бизнеса и университета. Има много повече място за неформални контакти, за развитие и взаимовръзка. Един пример за бързото развитие на тази дигитална образователна среда е MITX платформата, където се предлагат безплатни курсове онлайн.

Да поговорим малко за иновациите! Положително или отрицателно се отразява финансовата криза на внедряването им в бизнеса?

Ние трябва да осъзнаем едно нещо. А именно, че иновациите не са нови неща, а нови стойности. За да си конкурентен на пазара, трябва да разбираш тази дефиниция. Не става дума за създаване на нови продукти, въпреки че някои от тях са иновации. По-важното е обаче създаването на нова ценност и компаниите, които я създават, са компаниите, които печелят, дори във времена на турбуленция. Мисля, че точно сега пазарът трябва да се интересува от потребителска лоялност, потребителят е най-важен. Той е кралят и императорът.

Какви са другите последствия, които кризата донесе за управлението и креативността в бизнеса?

Най-важното нещо, което трябва да разберем в тази глобална икономическа ситуация, е, че няма повече да има ескалатор до върха, всички ще трябва да се качват по стълбите. Това е едно придвижване към реалността и какво трябва да направим в нея. Но това са уроци, ако не ти е некомфортно, нищо няма да научиш. Ако не си малко притиснат, не учиш нищо. Както казваме в Америка: "No pain, no gain."

В крайна сметка страда ли креативността от кризата или напротив?

Мисля, че в кризата ставаме по-креативни.

А кои ще са най-важните качества на един мениджър в бъдеще?

Мога да отбележа три неща. Силният мениджър трябва да споделя знанието си и да създава среда, в която знанието се споделя. Мисля, че е важно да се споделят и мрежите, мрежите са критично важни за успеха във века на комуникационна свързаност. Като лидер и мениджър, разбира се, всеки трябва да има и сензитивност към проблемите и на хората, и на организацията. Досега най-много чувствителност изпълнителните директори проявяваха към собствениците на компаниите, сега трябва да се обърнат към потребителите на техните продуктите и услуги. Смяната на фокуса вече се случва.