🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ние сме гъвкава и иновативна банка. Новатори на пазара

Мария Калчева - ръководител "Бизнес отдел - малки и средни предприятия" в ПроКредит Банк

Мария Калчева - ръководител "Бизнес отдел - малки и средни предприятия" в ПроКредит Банк
Мария Калчева - ръководител "Бизнес отдел - малки и средни предприятия" в ПроКредит Банк
Мария Калчева - ръководител "Бизнес отдел - малки и средни предприятия" в ПроКредит Банк
Мария Калчева - ръководител "Бизнес отдел - малки и средни предприятия" в ПроКредит Банк
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Мария Калчева е ръководител "Бизнес отдел - малки и средни предприятия" в ПроКредит Банк (България) ЕАД

Става част от екипа на ПроКредит Банк през 2002 год. Професионалният й опит е основно в областта на банковите услуги и оценката на кредитния риск. От 2016 г. отговаря за бизнеса с малки и средни предприятия в ПроКредит Банк в България.

Г-жо Калчева, с какво е свързан успехът на една банка? Само количествените показатели ли са измерителите за успех? Какво се крие зад цифрите?

Цялостната политика на ПроКредит Банк е ориентирана към създаването на дългосрочни отношения с клиенти, с които имаме сходни разбирания за устойчив бизнес, смислени инвестиции, опазване на околната среда, както и за други икономически и социални процеси. Дългосрочното партньорство е свързано и с това да се развиваме заедно с нашите клиенти, да им предлагаме точните услуги и професионална консултация, когато такава е необходима.

Затова успехът за нас не е едностранно понятие. Зад количествените показатели стои много качествена работа, свързана например с подбор и интензивно, регулярно обучение на нашите колеги, за да са максимално подготвени в професионален аспект. Постоянно анализираме и оптимизираме различните ни процеси, така че клиентите да се възползват от банковите ни услуги бързо и лесно, без да се налага посещение на банков офис. Резултатите идват тогава, когато работим в екип вътре в банката и в екип с нашите клиенти. За голяма част от фирмите, които са избрали ПроКредит Банк, ние сме банката не само за техните бизнес нужди, но и банката за техните служители и за техните семейства.

Влияе ли дигитализацията на банките върху лоялността на клиентите? Липсата на личен контакт и електронното обслужване прави ли клиента по-малко свързан с една банка?

- Взаимоотношенията ни с клиентите не зависят от нивото ни на дигитализация. Напротив, колкото повече електронни услуги предлагаме, толкова повече възможности имаме да дискутираме важните за нашите клиенти въпроси. Ние знаем техните планове, предизвикателства, нужди далеч преди те да се материализират. И това е едно от нещата, което ни прави толкова добър партньор на малкия и средния бизнес в страната.

С какво ПроКредит Банк е различна?

- Ние сме гъвкава и иновативна банка. Новатори на пазара. Бяхме сред първите, които въведоха 24/7 зони за самообслужване, финансирането на природосъобразни и енергийно ефективни проекти.

В последните години усилията на много институции се насочиха към инвестиции в зелени проекти, производство на зелена енергия от възобновяеми източници, по-ефективно производство и оптимално използване на суровини и материали, което в сегашната обстановка е търсено също така поради растящите цени на всички ресурси. Следим и регулаторните развития и подкрепяме целта на Европа да бъде първият въглеродно неутрален континент до 2050 г.

Какъв е вашият подход в тази посока?

- За нас това е актуална тема от близо 10 години и имаме много високо ниво на корпоративна отговорност по отношение на опазването на околната среда като цяло. ПроКредит Банк - България, е първата банка в Европа, чиято сграда бе призната като изцяло въглеродно неутрална със сертификата за нулеви емисии Zero Carbon по стандарта EDGE. Допълнителни стъпки за укрепване на баланса на устойчивото развитие също бяха предприети в рамките на редица инициативи през 2021 г., например насърчаване на електрическата мобилност както в рамките на собствения ни автопарк (от години около 70% от превозните ни средства са електрически), така и чрез инсталиране на обществено достъпни електростанции за зареждане на електромобили в България и в другите държави, в които развиваме дейност. Те могат лесно да се открият в нашето приложение ProCredit Charging Station.

Смятаме, че е наш ангажимент като публична институция да даваме пример. Отивайки при един клиент с електрически автомобил, ние носим послание, показваме как могат да се случат нещата. Клиентите ни оценяват този споделен опит и проявяват интерес да го приложат в тяхната дейност.

Имаме наша собствена система за управление на околната среда в няколко направления. На първо място, отчитаме нашето, на служителите, влияние върху околната среда и се стараем да минимизираме въглеродния ни отпечатък и разходването на природни ресурси. На следващо място, при оценка на кредитния риск на нашите кредитополучатели задължителна част е анализът на екологичния и социалния риск и посещение в обектите на клиента. Оценката на риска включва и дискусия как да бъде намалено или елиминирано, ако е възможно, негативното влияние върху околната среда на конкретната фирма. Това е начин да подпомогнем малките и средните предприятия да направят зеления преход и да са част от нашата бъдеща кръгова икономика. Третото направление са зелените продукти и услуги, които предлагаме на нашите клиенти - такъв е примерът със специализираното финансиране за покупка на електрически автомобили или изграждане на фотоволтаични инсталации за собствено потребление и/или за продажба на ток, или инвестиции в енергийно ефективни машини, подпомагане на биологично земеделие и животновъдство и т.н.

Възможно ли е да има бъдеще без банките? Въпросът ни е в контекста на различните небанкови институции, които предлагат разплащателни услуги или кредитиране.

- Финансовите институции предлагат определени услуги, които конкурират банковите по отношение на бързина, цена и в голяма степен стимулират банките да се развиват в тази посока. Но банковата консултация и необходимостта от съвет, възможността клиентите да обсъдят идеите си и те да бъдат подкрепени от компетентен финансов партньор са неща, които няма как да бъдат заместени.