Строителството на молове в Европа е на историческо дъно

През 2018 г. са завършени 2.6 млн. кв.м търговски площи, което е най-малко от 24 г. насам, показва доклад на Cushman & Wakefield

България се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация
България се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация
България се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация    ©  Reuters
България се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация    ©  Reuters
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Новопостроените площи търговски центрове в Европа достигат най-ниското ниво за последните 24 години. Това показва проучване на консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто партньор за България е Forton.

През 2018 г. на континента е добавено 2.6 млн. кв.м ново пространство в молове, което е с 28% по-малко в сравнение с предишната година. Нивата са близки до тези от ранните 90 години, когато шопинг центровете дебютираха в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), отбелязват консултантите.

Спадът спрямо 2017 г. е по-чувствителен в Централна и Източна Европа – 31% при 23% за западната част на континента. Въпреки това в ЦИЕ са влезли в експлоатация повече площи – 1.5 млн. кв.м, при 1.1 млн. кв.м за Западна Европа.

В момента на континента има 168.1 млн. кв.м в молове - с 1.6% повече, отколкото предходната година. Мол площта в Западна Европа е 109.7 млн. кв.м и ръстът при нея е 1.04%. Тази в Източна е 58.4 млн. кв.м и е нараснала с 2.66% за година.

Очаква се през тази и следващата година в Европа да бъдат завършени общо 6.5 млн. нови търговски площи. Отново по-голямо ще е развитието в ЦИЕ – там новите проекти са за 4.4. млн. кв.м. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина - 2.1 млн. кв.м.

Държавите рекордьори

Лидерът по строителство на нови търговски площи в Европа през 2018 г. е Турция с реализиран обем от 525 хил. кв.м - спад от 50% спрямо предходната година. Обяснява се с факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове и върху строителството на по-малки. В топ 10 освен това попадат Русия, Полша, Франция, Финландия, Великобритания, Германия, Испания, Холандия и Италия. В класацията по очаквани нови откривания за 2019-2020 г. в леко променен ред влизат същите държави. Разликата е, че Холандия отстъпва място на Румъния. И в двете ранглисти България липсва.

Насищане в България

"Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

В България единственото ново откриване през 2018 г. е на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март отвори и молът Delta Planet във Варна с 40 000 кв.м търговска площ. Строителството му беше размразено през 2017 г. след няколкогодишна пауза. Страната се вписва в общата тенденция от последните години предимно да се завършват замразени проекти или се отварят площи след модернизация.

Пазарът е в зрялост

Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал зрялост, сочи докладът на Cushman & Wakefield. Такава е ситуацията в Испания и в Германия (В Германия има потенциал в новите жилищни райони). Във Великобритания се наблюдава свръхпредлагане и вече има няколко случая на затворени молове. В ЦИЕ активното строителство започна само преди 20-30 години и в някои страни все още има потенциал за ново развитие, пишат консултантите. В други, като Словакия например, вече се наблюдават пренасищане - при новите молове в Братислава наемите са по-ниски.

А сега накъде

За да задържат позициите си, съществуващите молове се фокусират върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел да се модернизират. За шопинг центровете на второстепенни локации е по-трудно да оцелеят. От Cushman & Wakefield прогнозират, че някои от тях ще започнат да променят предназначението си в офиси, медицински центрове или жилищни зони.

Не очакваме да виждаме много голямо развитие на шопинг центровете в традиционен смисъл. Бъдещите проекти по скоро ще са хибридни формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части, добавят консултантите.

Все още няма коментари
Нов коментар