НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Стартъпите при имотите се тревожат главно за търсенето

Половината от фирмите имат кешов буфер за над шест месеца, сочи проучване на "PropTech България" за ефекта от корона кризата

Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Стартъпите в недвижимите имоти в България продължават да развиват бизнеса и продуктите си въпреки коронакризата. Над три четвърти от тях успяват да запазят и екипите си. Това показва проучване, проведено от PropTech Bulgaria между 2 и 10 април сред 13 български proptech фирми, които са около една трета от наблюдаваните от организацията.

"За 38.5% от българските proptech решения кризата не е понижила търсенето на услугите, а при част от компаниите то дори чувствително се е повишило. От анкетираните 76.9% вече преструктурират бизнеса си, което е белег за изключителна гъвкавост. С буфер от кеш за период между три месеца и година разполагат 84.7% от компаниите, като при близо 54% той е над шест месеца. За сравнение - 73% от технологичните компании в Нидерландия са с кеш буфер само за шест месеца", коментира Силвия Павлова, основател на PropTech Bulgaria.

Търсенето - грижа номер 1

Основните притеснения на стартъпите при недвижимите имоти в сегашната ситуация са свързани с по-ниското търсене на услугите им от клиентите (61.5%) и с факта, че международните срещи и контакти са затруднени (46.2%). На трети план са тревогите от загуба на клиенти и бизнес и от закъснения в плащанията (38.5%). Следват притесненията от затруднено външно финансиране (30.8%). Най-голяма е увереността в персонала, в партньорите и доставчиците (само по 15.4% имат притеснения в тези отношения).

За сравнение - tech компаниите в Нидерландия също определят като основна негативна последица от корона кризата по-ниско търсене от нови клиенти (29%), следвано от затрудненото външно финансиране (27%) и загубата на част от клиентите/бизнеса (26%), според резултати от проучване през март. Сходни резултати дава и проучване на UK PropTech Association (UKPA) от началото на април. За proptech компаниите във Великобритания най-големите предизвикателства са свитите приходи и пониженото търсене на услугата им.

Работа с традиционни играчи

В скандинавските страни 70% от проучените proptech компании заявяват, че търсенето на услугата им се е запазило или е нараснало в сравнение с периода преди корона кризата (по данни на Nordic PropTech Initiative). В Белгия сходен отговор са дали 81% от proptech компаниите в проучване на PropTech Lab (Belgium). В България фирмите, които регистрират запазване или нарастване на търсенето към услугата им са едва 46.2%, докато при 53.8% то се понижава.

За българските proptech компании корона кризата носи най-вече несигурност за продажбите, маркетинга и сделките (69% са дали този отговор). При 46% има отказани или отложени сделки, а 31% регистрират спад в международното търсене.

Белгийското проучване показва, че 90% от традиционните големи компании за недвижими имоти смятат, че сега е моментът да инвестират, за да запазят пазарния си дял и да оцелеят. Ако преди кризата инвестициите в иновации при 44% от тях са умерени, а при 41% - много или изключително много, сега съотношението е 25% към 61% в полза на активно инвестиращите. "Това е благоприятно за българските proptech компании, защото отваря възможности за сътрудничество с традиционни играчи в България и Европа", казва Силвия Павлова.

Кеш буфер над три месеца

От финансова гледна точка най-големите притеснения на фирмите са, че ще изчерпят финансовия си буфер (31%), следвани от това да не им бъде отказано или забавено външното финансиране (23%). По-слаби са опасенията от разходите за персонала - болнични, плащания, докато не работят, и от забавени доставки или неизпълнени срокове. Само 8% се притесняват, че клиентите им няма да платят.

За сравнение холандското проучване показва, че най-застрашаващите фактори са да не изчерпят кеш буфера си (51%), да не загубят очакваните приходи (48%) и да не им бъде отказано и забавено външното финансиране (31%).

В България 31% от компаниите имат кеш буфер за три-шест месеца, също толкова за шест-девет месеца, а 23% - за период и над девет месеца. Силвия Павлова обяснява добрата позиция на фирмите в момента с факта, че над половината от тях (56%) се самофинансират. За сравнение - в Нидерландия 42% от компаниите са заявили, че имат кеш буфер за един-три месеца и 31% за период от три до шест месеца. Те зависят изцяло от външно финансиране в условията на намаляващо търсене на услугите им.

Три четвърти преструктурират дейността си

Близо три четвърти (77%) от българските proptech компании са започнали да преструктурират дейността си, 7.7% смятат да го направят веднага, но около една четвърт (23%) ще изчакат, за да видят как се развива ситуацията.

Компаниите масово намаляват оперативните си разходи (61.5%) и отлагат плащания, инвестиции и маркетинг (46.2%). Третата популярна мярка е намаляването на часовете на служителите си (30.8%). Въпреки това три четвърти от българските стартъпите при имотите в България са запазили служителите си. Процентите до сто са поделени между компании, които трябва да увеличават екипите си, които съкращават и при които решението зависи от държавните помощи.

Сходни стратегии прилагат и tech компаниите в Нидерландия - намаляват оперативните си разходи (60%) и отлагат плащания, инвестиции и маркетинг (54%).

Компаниите в България твърдят, че за да преминат през кризата, се нуждаят от структурен капитал (38.5%), друго външно финансиране (31) и от гаранции по кредити (23%).

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    space35 avatar :-|
    space35

    Абсолютно безполезна статия.

    Нередност?
Нов коментар