Мариета Захариева: Ще изградим социална мрежа за малкия и средния бизнес

Изпълнителният директор на Агенцията за малки и средни предприятия пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Мариета Захариева оглавява Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия вече една година. Тя е бакалавър по финанси и магистър по маркетинг от УНСС в София, както и магистър по финанси от Стопанска академия "Димитър Ценов" в Свищов. Преди да поеме агенцията, е работила на ръководни позиции в Първа инвестиционна банка и в Банка ДСК. Била е изпълнителен директор на Асоциацията на българските износители. С нея разговаряме за проектите и новата стратегия на агенцията.

Вече година ръководите Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия. В миналото дейността й обаче винаги е била малко забулена в мъгла и по-скоро е повдигала въпросителни какво точно прави. Поехте ли в някаква посока на промяна?

- Факт е, че агенцията по-скоро имаше негативен имидж, с който трябваше да се справим. Реално не тръгнахме от нулата, а от минус десет. Една година не е голям период, но за него направихме и започнахме няколко неща.

Първо, изградихме регионална мрежа с наши представители в шест града, които имат постоянна връзка с бизнеса и местните браншови организации. Такава е имало и преди години, но тя не е била много от полза за бизнеса. Благодарение на нашите представители вече правим постоянни срещи с представителите на малките и средните предприятия.

На тях присъстват хора от агенцията, правителството, местната власт, финансови експерти, представят се възможности за финансиране и стимулиране на бизнеса и други, споделят се проблеми и препоръки. На тези срещи успяваме да съберем по около 200 фирми в градовете извън София. Тези срещи с бизнеса ни помагат да направим една своеобразна карта на работещите фирми в България.

Защото всички говорят, че те са над 300 хиляди, но това е една куха статистика. Например, ако един чужд инвеститор или търговец дойде при нас и иска да разбере кои са работещите и силни предприятия в даден сектор, е много трудно да му се даде ясна картина.

Как точно става отсяването на работещия бизнес? Нещата постоянно се променят.

- Чрез нашите регионални представители, които правят посещения на място. Това са хора от бизнеса в региона, имат опит и познават компаниите. Това бяха и критериите за работа с нас, имаше сериозен подбор. Идеята е да сме на терен и да сме при бизнеса.

Когато нямаме специални събития, които са един-два пъти в месеца, регионалните ни агенти обикалят всеки ден в малките и средните предприятия и ги карат да попълват анкетни карти - какво произвеждат, какви са им проблемите, как можем да им помогнем. За нас е важно да сме фокусирани и да знаем какво се случва постоянно.

След като направите тази карта, как ще свързвате бизнеса с потенциалните му партньори?

- В момента разработваме дигитална платформа. Това е мрежа за комуникиране, чрез която, първо, можем да проследим нашите агенти и, второ, свързваме бизнеса с потенциалните му партньори? Тоест аз като фирма се регистрирам в платформата. Тя от своя страна е свързана с агенцията, където са комуникаторите, които отговарят по отрасли на икономиката в България.

Те отговарят за регионите и отраслите, останалите са хората от агенцията, които излизат в чужбина и пътуват по панаири, изложения и конференции. Те правя връзка с местния бизнес или представител на съответна агенция или организация. Тук трябва да се включат и търговските аташета.

Тоест крайната цел е, от една страна, да имаме фирмите в България, които търсят пазари и партньори, които също ще са в мрежата. Това е доста сложна платформа, но сме се захванали и смятам, че ще я направим.

Ако обобщим, това ще е вид социална мрежа за бизнеса, в която търсещите партньори и пазари се срещат.

- Точно така.

А колко фирми очаквате да влязат в нея?

- Според мен няма да има фирма, която да не иска да влезе в платформата.

Ще свързва ли и бизнеса в България с нови партньори, а не само в чужбина?

- Разбира се, дори желанието ни е да свържем малките компании с големите, за да могат да стават техни подизпълнители, както и с чужди инвеститори и партньори. Нашата цел е да стимулираме чуждия бизнес да работи максимално много с местните компании. Освен това в платформата ще има и информация, която фирмите ще могат да ползват - пазарни и секторни проучвания.

Другото нещо е, че платформата ще спести време и пари на бизнеса и на администрацията за посещения в далечни държави. Затова и ролята на търговските аташета тук трябва да се засили и да работят много по-добре за бизнеса. През тази система във всеки момент ще може да се проследи къде е аташето, дали е бил там, където е трябвало, дали закъснява, тоест говорим и за проследяване на имиджа.

Ще бъде ли платена платформата и кога очаквате да заработи?

- Засега се надяваме да не е, тъй като това би ограничило и натоварило допълнително бизнеса. Очаквам поне първият етап да е готов до края на годината, просто има и чисто процедурни неща, които трябва да се спазят.

Коментирали ли сте с бизнеса дали има нужда от такава платформа?

- Имаме подкрепа и от големия, и от малкия бизнес. Още по-важно в случая е, че покрай срещите ни хората от бизнеса започват да ни приемат, защото в началото ни гледаха подозрително.

Ако аз съм собственик на фирма и имам проблем или препоръка, как мога да се свържа с вас?

- В момента планираме да отворим приемна на входа на агенцията, в която периодично ще правим събития и срещи на бизнеса с наши представители, хора от министерството, администрацията. Идеята е да направим топлата връзка, защото когато осигурим един министър периодично - веднъж седмично или месечно, това е единият начин за връзка с бизнеса.

Освен това искаме да имаме един-двама души за връзка в приемната ни. Връзката става и с комуникаторите, които работят с асоциациите, и с бизнеса директно. Идеята е ние да сме активната страна, ние да търсим бизнеса, защото компаниите са свикнали да чукат на врата, но в повечето случаи са били гонени или са оставали неразбрани.

В кои градове са вашите представители?

- Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора и Враца и имаме амбиция да я разширим.

А хората в тези шест града имат ли нещо като офис или приемна?

- Те са много тясно свързани с местната власт и имат нещо като приема в общината, където може да се срещнат с бизнеса. И искаме да направим в градовете същите приемни като в София и веднъж месечно местните фирми да се срещат с инвеститори, малки, големи фирми, местната власт.

Прави впечатление обаче, че у малкия бизнес има едни страх. Мениджърите и собствениците се притесняват от публичността. Какви са вашите наблюдения?

- Има едно вражеско настроение между бизнеса и държавата, което е създадено през годините, затова и ние се стремим и мисля, че успяваме, да стоплим отношенията и да направим връзката между всички, които са полезни за бизнеса. Обмисляме да направим и една академия към регионалната мрежа с цел стимулиране на предприемачеството. В нея ще включим интересни и успели предприемачи с интересни истории, които да дадат мотивация и вдъхновение на хората.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    m_style avatar :-|
    m_style
    • + 2

    Само приказки... Проблемите на МСП не са свързани с техните доставчици и клиенти, или ако са, няма как държавна структура да ги разрешава! Като ДЪРЖАВНА агенция би следвало да се обърне внимание на проблемите между МСП и държавата. А те са много! Не да се приказва "административна тежест", корупция и ала-бала, а да се влезе в конкретика! Например въвеждане на "Институт на мълчаливото съгласие" за редица разрешителни, преминаване от редица регулативни режими към регистрационни/уведомителни, защита на МСП от монополни структури - присъединяване към ЕРП, ВИК и т.н. и т.н.

    Нередност?
Нов коментар