🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да ръководиш бизнес в 16 държави

Иван Бозев, изпълнителен директор на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа, пред "Капитал"

"Компютърният ни бизнес е много стабилен и маржът на печалбата ни преди облагане е 4-5%, което автоматично ни превръща в най-печелившата компания в индустрията," казва Иван Бозев
"Компютърният ни бизнес е много стабилен и маржът на печалбата ни преди облагане е 4-5%, което автоматично ни превръща в най-печелившата компания в индустрията," казва Иван Бозев
"Компютърният ни бизнес е много стабилен и маржът на печалбата ни преди облагане е 4-5%, което автоматично ни превръща в най-печелившата компания в индустрията," казва Иван Бозев    ©  Цветелина Белутова
"Компютърният ни бизнес е много стабилен и маржът на печалбата ни преди облагане е 4-5%, което автоматично ни превръща в най-печелившата компания в индустрията," казва Иван Бозев    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Иван Бозев работи за Lenovo повече от 17 години. Заемал е различни постове в компанията и познава добре различните бизнес модели и потребителски навици в Югоизточна Европа. От 1 януари 2018 г. е изпълнителен директор и генерален мениджър на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа. До този момент Бозев беше изпълнителен директор на Lenovo за Югоизточна Европа, а сега разширява отговорностите си и вече ще управлява PC бизнеса в България, Хърватия, Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и още шест източноевропейски държави. Иван Бозев ще работи под шапката на Франсоа Борнибу - президент на Lenovo за ЕМЕА (Европа, Близкия изток и Африка) и ще бъде базиран в София. Има магистърска степен от Техническия университет във Виена. Сред хобитата му са ските, плуването и пътешествията.

Компанията

Китайската Lenovo e сред най-големите производители на компютри в света. Групата продава в над 160 държави, а приходите й за последната фискална година (до март 2017 г.) достигнаха 43 млрд. долара. Компанията завърши придобиването на мобилния бизнес на Motorola в началото на 2016 г. и го интегрира в бизнеса си със смартфони и вече продава само под тази марка. В България компанията развива дейност чрез местното си дружество "Леново България".

Глобалният компютърен пазар от години е предизвикателство за всички в сектора, но Lenovo продължава да печели от него. Как се развива той в момента?

Още със самия си замисъл стратегията ни от три стълба (Three-wave strategy) е изградена на вярването, че именно този бизнес дава възможност на групата ни да се развива и в други посоки. За последното отчетено трето тримесечие в глобален мащаб имаме ръст в оборота от 25% в ЕМЕА (Европа, Близкия изток и Африка), 7% в Латинска Америка, 7.5% в Азиатско-Тихоокеанския регион, 1% в Китай. Във всички тези региони растем много по-бързо от пазара. А той се стабилизира - както корпоративният, така и потребителският сегмент. Отбелязваме ръст на продажбите както в реализирани бройки, така и в оборот. На този етап сме фокусирани върху развиването на гейминг устройствата и хибридите. Геймингът е може би най-бързо растящият и печеливш сегмент в индустрията.

В Югоизточна Европа например отбелязваме растеж от 13% в бройките и сме номер едно с дял от почти 25%. Същевременно с увеличаването на продажбите стабилизираме позициите си и увеличаваме уверено разликата спрямо втория играч на пазара. Скокът в оборота е още по-голям - 21%, т.е. продаваме повече ексклузивни и скъпи машини, като гледаме да не прекаляваме с присъствието си в т.нар. достъпни сегменти.

Има ли толкова много геймъри по света?

Има страшно много бизнес в този сегмент. Тази индустрия в световен мащаб се оценява на 80 млрд. долара. Пазарът е огромен и тук не говоря само за компютрите, а за всички устройства, които доставят нови изживявания на тези потребители. Неотдавна например Lenovo анонсира устройство с виртуална реалност за "Междузвездни войни".

Как се движите спрямо основните си конкуренти?

На компютърния пазар в момента в глобален мащаб сме на втора позиция. Но бих искал да се върна отново към трите стълба на Lenovo. Те илюстрират трите основни сегмента за нас - PC, сървъри и смартфони. Компютърният ни бизнес е много стабилен и маржът на печалбата ни преди облагане е 4-5%, което автоматично ни превръща в най-печелившата компания в индустрията. Растежът ни в изброените от мен сегменти ни дава възможност да се развиваме в правилната посока. От друга страна, пазарът продължава да се консолидира и обявената неотдавна сделка с Fujitsu ще ни помогне да си върнем лидерската позиция и в продажбите. В региона и България така или иначе сме номер едно.

И в България ли са същите тенденции?

Да, абсолютно същите - геймингът се развива с много високи скорости. Особеното на нашите географски ширини е, че хората продължават да си купуват машини без Windows, което естествено влияе върху пазарната цена. Друга особеност, която ни отличава от другите страни, са по-слабите продажби през онлайн канала. У нас продължава да е най-силен ритейл каналът. Същевременно се забелязва значително увеличение и на корпоративните продажби. Големите корпоративни клиенти не бяха променяли устройствата си дълго време и сега се наблюдава тенденция на подмяна на множество работни машини. В този сегмент ThinkPad, който през есента отпразнува 25-ата си годишнина, е абсолютен лидер. Мнозина не знаят, но това всъщност е първото мобилно устройство, което има безжична връзка.

Какъв е делът ви в PC бизнеса в България?

Държим 29.2% за последното отчетено трето тримесечие, 9 пункта пред втория производител.

Дълги години тук се купуваха основно много евтини лаптопи. Вижда ли се промяна в тази тенденция?

Да. И тук важи това, което казах за тенденцията за увеличаване не само на продадените бройки, но и на средния оборот.

Как се отрази обявената неотдавна сделка, с която Lenovo придоби 51% от компютърния бизнес на Fujitsu?

Все още липсват детайли, а и сделката предстои да бъде финализирана и одобрена от регулаторните органи. Но, да - тя е част от дългосрочния план на Lenovo. Първата стъпка беше придобиването преди много години на компютърния бизнес на IBM. Тогава бяха обединени китайският опит и умения по отношения на веригата на доставки и заводите - бързото производство със силата и разпознаваемостта на бранда IBM. Още тогава целта беше Lenovo да стане номер едно в света. Последваха редица други придобивания в областта на потребителския бизнес - например Medion в Германия. Сделката с Fujitsu не е толкова важна в Европа, защото тук тази марка държи само 2%, но е значителна за пазари като Япония, който е един от големите компютърни пазари в света. Важно е да отбележа, че консорциумът ще запази бранда Fujitsu и ще продължи да продава под тази марка.

Как се развиват другите бизнеси на Lenovo?

Работим върху възраждането на Motorola като сериозен бранд на смартфон пазара. И резултатите вече са налице: в Латинска Америка имаме 62% ръст, в Северна Америка е 61%, в Западна Европа - 71% за третото тримесечие. Това е доказателство, че сме на правилния път в развитите пазари отново да наложим тази марка като предпочитана. В Европа приоритет ще е работата ни с международните телекомуникационни оператори, които продължават да са лидери в продажбата на тези продукти.

На пазара на таблети има спад, но и там конкуренцията е по-слаба. Което ни позволява да имаме сигурен и стабилен оборот и около 27% дял в региона. Следващият ни конкурент е 10 пункта под нас. Продължаваме да инвестираме в този бизнес, пример е линията Yoga Book.

А бизнесът ви със сървъри расте ли?

По-бавно, отколкото ни се иска. Целта ни е в рамките на две години този бизнес да е печеливш, както казва и нашият изпълнителен директор. В момента се случва трансформация - разделяме портфолиото на две части - Think Agile и Think Systems. Втората е традиционната сървърна, мрежова и сторидж инфраструктура. В същото време ние залагаме много силно на т.нар. софтуерно дефинирана линия, като по този начин цялостните ни решения са още по-гъвкави и се адаптират бързо към потреблението. Допреди 20 години никой не беше чувал за виртуализация на сървърите, а днес тя е навсякъде. Мога да споделя, че в рамките на следващите пет месеца очакваме да обявим придобивания в тази област.

Ако трябва да прогнозирате, къде виждате Lenovo през 2018 г.?

В световен мащаб очаквам да си върнем първото място на компютърния пазар. В България искаме да укрепим първата си позиция и да се установим като конкурент номер две в сървърния бизнес и номер две в смартфон бизнеса. В глобален план целта ни е да сме в топ четири в смартфон сектора и до края на на тази фискална година този бизнес да бъде печеливш.

Вие започнахте много силно на българския смартфон пазар с марката Lenovo и по едно време дори достигнахте първата позиция за продажби по тримесечие. Как се промениха плановете ви с промяната на груповата стратегия и налагането само на марката Motorola?

Със сигурност щеше да бъде по-лесно, ако бяхме започнали още отначало с бранда Мotorola. Но Lenovo е толкова силна марка на пазарите в региона, че беше логично да тръгнем с нея. В същото време Motorola е много силен и разпознаваем бранд - това е компанията, която е създала мобилния телефон. Легендарна и любима марка е на много места по света, за което говорят и цитираните от мен резултати по региони. Да, ще отнеме време, но вярваме, че с правилната стратегия и нейното последователно изпълнение ще се върнем на позициите, които бяхме достигнали с Lenovo.

Интервюто взе Константин Николов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nightowl avatar :-|
    nightowl

    Леново започна да прави кофти ноутбуци, икономисва от качество, "програмирано остаряване". Пример - ИдеаПад серията, но не е само тя. Не е това пътя.

    Нередност?
Нов коментар