Динго, Пираня или Пандур*?

Военното министерство скри условията по предстояща покупка на броне­транспортьори

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След почти година и половина застой в модернизацията на българската армия Министерството на отбраната стартира нов проект за покупка на военно оборудване.

Този път става дума за нови бронетранспортьори. Всички условия на предстоящия избор на доставчик както обикновено остават в тайна. От военното ведомство отказват информация както кои са поканените за участие компании, така и какви са критериите за избора им и какъв ще е методът за оценка на офертите. Единствената публично оповестена информация от самия министър Веселин Близнаков е, че стойността на проекта за седем машини ще е около 14 млн. лв. Така за пореден път военното ведомство стартира процедура, свързана със сериозен разход на бюд­жетни средства, при пълна непрозрачност.

Колко пъти по 7

Според официалната информация от министерството то има намерение да купи бронирана техника за българските контингенти, участващи в мисии зад граница, като 7 броя бойни машини трябва да бъдат доставени "в най-краткия възможен срок". По думите на служител от ведомството тази формулировка означава, че споразумението, което ще се сключи с избраната компания доставчик, ще е рамково и в него ще влизат по-голям брой бронетранспортьори, а седем от тях ще са само първата доставка. Общата бройка на необходимите машини също не се споменава, но според различни източници става въпрос за няколко десетки такива (поне 40), които да се доставят на етапи през следващите години. Това автоматично означава, че и стойността на сделката с избрания партньор ще е значително по-висока от споменатите 14 млн. лв. От военното министерство не отговориха и на въпроса осигурено ли е финансиране на проекта.

По Агата Кристи

Процедурата за избор на доставчик на бронетранспортьорите вече е задвижена, казаха от ведомството на Веселин Близнаков. На първия етап екип експерти на министерството е направил проучване кои са производителите в световен мащаб и е съставил листа от компании, които да бъдат поканени за участие в разговорите. Имената на компаниите се пазят в тайна. Същото важи за условията, на които те трябва да отговорят, както и за схемата, по която предложенията им ще се оценяват. Единственото, което се оповестява, е, че подбраните са "водещи световни фирми - производители на този вид техника" и че изискването към тях е "да имат в серийно производство широка гама от бойни бронирани колесни превозни средства с различни параметри и в модификации с различно предназначение". Покани за участие са изпратени до десетина компании. Така при липсата на предварително уточнени критерии за избор на оферта и непрозрачна процедура за оценка селектирането на бъдещия доставчик отсега прилича на сюжета с малките негърчета по Агата Кристи - в наддаването влизат около десет участника, знае се, че един от тях ще бъде избран, но не и кога и защо.

Обичайните заподозрени

По информация на експерти от отбранителния сектор в България сред компаниите, които традиционно се включват в търгове за доставка на бронетранспортьори в Европа и вероятно ще "играят" и тук, се открояват няколко имена. Серийно производство на бойни бронирани машини има например компанията Patria, чийто бронетранспортьор е с марката AMV. Компанията е собственост на финландското правителство (73.2%) и на европейския отбранителен концерн EADS (26.8%). Тя беше избрана за доставчик на 136 бронетранспортьора за словенската армия. Друг голям производител на тази техника е базираната в Австрия Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug (дъщерна на General Dynamics) и производител на бронираните машини Pandur. Бронирана техника от този тип например е купена от Чехия и Португалия. Пак на General Dynamics е компанията Mowag, която произвежда марката бронетранспортьори Pirahna. Трети евентуален участник в конкурса е германската Krauss-Maffei Wegman (KMW) - производител на машините Dingo, но по-известен с танковете си Leopard. Кои са другите компании в листата на военното министерство ще се види тепърва.

Заданието X

Параметрите на бронираните машини, които военното ведомство поръчва, са тайна и до тях достъп ще имат само кандидатите, одобрени от службите за сигурност. Според източник от сектора обаче въпросните критерии са толкова широки, че дават възможност за всякакви изменения на заданието. "Министерството не е уточнило например доколко тежки трябва да са бронетранспортьорите, а това е важно за типа машини. Принципно е добре, когато се поръчва подобна техника, да е ясно какви ще са спецификациите й, за да може и кандидатите да дадат точни предложения. Иначе схемата за избор се размива", каза представител на чуждестранна компания в България. По думите му липсата на конкретика в заданието може да го компрометира още от началото. В тази посока работи и пълната тайнственост за поканените компании и броя на машините, които ще се поръчат за дългосрочна доставка. Защото ако за техническите параметри на бронетранспортьорите има основание да се налага секретност, за търговската част на сделката секретността е трудно защитим принцип.

* Известни марки бронетранспортьори

Поръчка с "намаление"

Първият договор за модернизация на българската армия (за доставка на автомобили) беше сключен през 2003 г. именно по схемата, по която предстои да се подпише и този за бронетранспортьорите - с доставчика беше подписано дългосрочно споразумение за голям брой превозни средства, а след това на етапи се поръчваха конкретни бройки. Изпълнител по проекта е компанията "Даймлер Крайслер". Първоначално споразумението беше за 12 900 машини. Впоследствие бройката беше намалена, но новото количество така и не стана ясно. Досега, през 2004 и 2005 г., бяха доставени 112 автомобила, а до края на тази година се очакват още около 80. Споразумението с "Даймлер Крайслер" обаче е само за камиони, джипове с висока проходимост и специални автомобили за пехотата.

Все още няма коментари
Нов коментар