Дълъг път, къси печалби

Компаниите за международни автобусни превози избират нови стратегии

Автобусните превози до далечни дестинации нямат дългосрочно бъдеще<br />
Автобусните превози до далечни дестинации нямат дългосрочно бъдеще<br />
Автобусните превози до далечни дестинации нямат дългосрочно бъдеще<br />    ©  Капитал
Автобусните превози до далечни дестинации нямат дългосрочно бъдеще<br />    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

И със самолет, и с автобус пътуването до Испания трае "два и нещо". Разликата е в мерните единици. В първия случай става въпрос за часове. Във втория – за дни. Цената на двупосочния билет за автобус до южната страна е над 300 лв. Ако предвидите пътуването си от рано, имате шанс да заплатите доста по-скромна сума за самолетен билет, заедно с таксите.

Това е най-краткото обяснение защо правенето на печалби става все по-трудна задача за международни автобусни превозвачи. И виновникът не е кризата, а естественият ход на нещата. В дългосрочен план международните автобусни превози на дълги разстояния ще стават все по-малко печеливши. Някои от компаниите на пазара вече започнаха да търсят възможности за промяна на бизнес практиките си чрез помощ отвън (виж втория текст).

Далече от очите...

През последните няколко години нискотарифните авиопревозвачи започнаха да навлизат все по-силно на българския пазар. Обичайно те привличат хората, които до момента не са ползвали услугите на авиацията. Резултатите от комбинацията броени часове за полет и сравнително ниски цени за билет могат ясно да се видят и от данните на летищата. Нискотарифните авиопревозвачи постоянно увеличават пазарния си дял на база брой пътници.

За сметка на това броят на пътуващите с автобус извън територията на страната върви надолу. "Броят на пътниците при международните превози със или без кризата спадат с 8-10% всяка година", обяснява Ивайло Константинов, изпълнителен директор на "Юнион-Ивкони". "Преди 2-3 години 23-24% от приходите ни се генерираха от вътрешните превози, а сега те достигат 68%", добавя той". В дългосрочен план автобусните превози на дълги разстояния са обречени, смята и Ваньо Алексиев, изпълнителен директор на "Биомет", една от трите най-големи компании за международни автобусни превози.

Голяма група клиенти на превозвачите са работещите в чужбина българи. Предимството на автобусите е, че при тях няма ограничения и таксуване на багаж. Кризата обаче върна за постоянно в родината значителна част от трудовите емигранти, най-вече от Испания. Очаква се да доведе до още по-голям спад на превозите по шосе. Екскурзиите из Европа също не са вариант за големите автобусни компании. "Избягваме екскурзиите, защото са сезонни. Автобусите ни са прекалено скъпи, за да си го позволим", разказва изпълнителният директор на "Биомет". Пътническата услуга обаче е едва 10% от бизнеса на компанията, която основно се занимава с превоз на товари. Диверсифицирането на бизнеса е по-добре и от стратегическа, и от сезонна гледна точка. Повечете автобусни фирми обаче развиват само пътническа услуга и нямат възможност за компенсиране на загубите от други дейности.

Намаленията не решават проблема

Проблемите на автобусния сектор в кризисната година са много. Според различните представителите на бранша превозите на пътници са спаднали с 20 до 40 процента в сравнение със същия период на 2008 г. "При вътрешните превози пазарът падна с 35%. При международните този спад е от порядъка на 40%", коментира Миролюб Столарски, изпълнителен директор на "Карат-С". Средната запълняемост на автобусите през лятото беше 50-55%. Сега е 25%, разказва още той. Трудностите пред компаниите предстоят. От една страна, не се вдига броят на пътниците, обемът на товарите и цените, а от друга - цените на горивата вървят нагоре. "Това е една много лоша комбинация", разказва Ваньо Алексиев. Ако имаше вторичен пазар на превозни средства и лизинговите компании имаха някаква полза от тях, редица транспортни фирми щяха да бъдат изправени пред фалит, смятат от бранша.

За да противодействат на кризата през пролетта на 2009 г., превозвачите намалиха цените на автобусните билети. През лятото, което е и най-силният сезон, традиционното голямо нарастване на търсенето не се състоя и компаниите не увеличиха цените както обикновено.

"Юнион-Ивкони" пък е отишла още по-далеч в стратегията си за привличане на пътници. В края на 2008 г. компанията започва да предлага безплатни карти с намаления от 10%, 20% до 40% в зависимост от различните групи пътници като студенти, пенсионери, инвалиди и т.н. Намаленията важат и за вътрешните, и за международните линии, без Турция. Първоначалното количество от 10 хиляди карти е увеличено на 12 хияди, а поради големия интерес компанията предвижда да пусне нови 10 хиляди броя през този месец. Друг маркетингов подход, до който прибягва дружеството, е и продажбата на билетите по метода на нискотарифните авиопревозвачи – определено количество се продават на минимални цени известно време преди пътуването, следващите са на по-високи цени, а последните останали могат да се продадат като last minute offer.

Другият класически подход за справяне с кризата, разбира се, е оптимизацията. Най-често компаниите съкращават честотата на превозите. Ако преди до дадена дестинация е имало автобус всеки ден, сега те тръгват по два-три пъти на седмица, разказват мениджърите. Това до известна степен е запазило рентабилността на едно пътуване, но едва ли ще свърши работа като печеливша дългосрочна стратегия.

"Юнион-Ивкони" търси чужд партньор

В средата на миналата година най-голямата автобусна компания в България по приходи "Юнион-Ивкони" (виж таблицата) решава да продаде 30% от дружеството. Компанията оперира по 12 линии в Европа. Автобусите й спират в около 110 града в страната. Обслужва четири линии на столичния градския транспорт. Разполага с 250 автобуса и редица офиси в чужбина и в България.

Чрез международен консултант компанията отправя предложение за покупка до 30 потенциални чужди купувачи. Шестнайсет от тях заявяват интереса си. "Повечето от тях бяха фондове", разказва изп. директор Ивайло Константинов. "Нещата обаче не опират само до финансовия ресурс. Търсим стратегически партньор. Трябва ни логистична подкрепа", обяснява той.

От влизането на страната в Европейския съюз българските превозвачи могат да предлагат превози между две страни, различни от България. Правим превози например от България към Португалия през Испания, или пък за Белгия през Германия и Австрия. Разработваме и линия за Англия през Словения, Италия и Франция. Тези транзитни спирки между съседни близки държави допълват пътници по трасето. За момента обаче приходите, които носят подобни прекачвания, са 5-6%, обяснява Константинов. За активизирането им компанията има нужда от международен партньор.

През март "Юнион-Ивкони" свежда броя на кандидатите до три големи мултинационални автобусни превозвачи, но Константинов не съобщава кои са те. Стратегическите партньори обаче обикновено в бизнес практиката се борят за по-високи дялове - 50-51%. Едно от исканията им е сделката да се забави с една година. Предполага се, че компаниите искат да изчакат края на кризата, за да са по-стабилни при намирането на финансов ресурс, както и заради очаквания, че цената на "Юнион-Ивкони" ще падне след намаляването на превозите.

Чуждестранен съдружник би помогнал и за намаляване на всички съпътстващи разходи при превозите в чужбина. "Между себестойността на превозите ни тук и себестойността на превозите ни в чужбина има огромна разлика. При наличието на стратегически партньор обаче компанията ще може да се възползва от по-добрите цени на горивата и за ремонт на превозните средства. При доставки на по-големи количества има по-големи отстъпки", обяснява Константинов. Той признава, че редица аспекти от дейността на фирмата се нуждаят от подобрения - от навиците на шофьорите, през развиването на онлайн система за резервиране на билети, до анализирането на транспортната схема в България. За целта им е необходимо чуждо know-how.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    На този фон
    • + 8

    Големият шанс за автобусните фирми е общественият транспорт в големите градове, начело със София. Там технологичното изоставане е с около 30 години, за разсипията да не говорим. Ако се отвори за частна конкуренция, както например в Хонг Конг, цената може да падне допълнително. Аз така бих направил. Но не с концесиониране, а с условие: който иска да вози по линия номер 5, да си сложи такава и такава табела и да си боядиса рейса в такъв и такъв цвят. Слага табелата и почва да вози. Без лицензи, без бумащини. Ако рейсът му е скапан, пътникът чака 2 минути да дойде следващият. Общината да престане да налива пари в тази яма и да се оплаква всяка година, че бюджетът отово е цъфнал

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    специалист
    • - 3
    • + 1

    Предходния анонимен е напълно некомпетентен. Отстрани изглежда просто и лесно. В България повечето си мислят, че разбират от всичко и най-вече от транспорт. Няма смисъл от такива празнодумни философи. Морето им е до колене. И когато някой такъв самозван философ застане на определена висока позиция без компетентност става все по-зле. А това става все по-често и кашата става още по лепкава. Затова сме затънали до ушите.
    Жалка история. Някои до толкова са се вживяли в собствените си слабоумни заключения, че дори и в Европа да отидат пак не могат да разберат и да видят как се управлява и менажира масовия градски и междуградски пътнически транспорт.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Чичовото
    • + 5

    Голям недостатък на автобусния транспорт е и състоянието на автогарите в страната. С изключение на две-три частни автогари (София, Пловдив-Родопи, Трафик Маркет) в останалите битува дива селения. Уникална история в това отношение е Автогара Варна, която е въпрос на време да се срути от самосебе си. Когато на пролет отвори новият Карфур до нея (една ограда ги дели само), урбанистичната гледка ще стане достоен декор за филми на Костурица.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Ivan

    До коментар [#2] от "специалист":

    Ami dai kompetentno mnenie togava. Plyuesh #1 a ne kazvash za alternativa. Az nishto ne razbiram, no s udovolstvie bih prochel nyakakvo stoinostno i obosnovano mnenie

    Нередност?
Нов коментар