Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Лято, но със зимни температури. Така метафорично може да се опише бъдещето на M&A пазара (сливания и придобивания на компании от всички браншове) в България. Лято, защото сделки ще има, те си "текат" и скоро ще бъдат завършени. Температурите обаче няма да са летни. Застудяването идва оттам, че сделките са повече по необходимост, а не по-желание. Оттам и цените са ниски.
"Капитал" покани петима консултанти по сливания и придобивания, за да измери температурата на M&A пазара. Те са партньори в третата годишна конференцията за сливания и придобивания, която "Капитал" организира. С тях очертахме няколко интересни тенденции: сделките стават трудно, но все пак има такива; мотивите за продажба са различни в сравнение с преди две години - сега често е по принуда, а не по желание; интересът на инвеститорите леко се събужда и ефективните активи могат да станат обект и на ефективна сделка.
И все пак сделки има
Според общото правило в момента в България продава този, който има нужда от пари, а не този, който е развил успешен бизнес и иска да спечели много пари от него. Има и изключения, но те са малко.
Това променя целия характер на преговорите и на сделките: купувачите, ако въобще ги има, са в по-силната позиция да определят парилата; сроковете за водене на преговори са дълги, рисковете - по-големи. Двигателят на много от сделките са самите банки, които са кредитирали даден бизнес, който в момента не носи доходност и не може да си връща дълговете. За да получават нещо от тези заеми, банките се включват в играта като консултанти по преструктуриране или търсене на купувачи.
През последните месеци в България се случиха няколко сделки, които може да се каже, че раздвижиха пазара. Компанията "Мобилтел" придоби "Мегалан" и "Спектър нет". Производителят на сокове "Флорина" беше купен от собственика на "ВМ Финанс груп" Васил Мирчев. "Еврохолд" продаде свои странични бизнеси с цел оптимизиране на дейността.
"За да се продава някой в момента, означава, че има някаква особена причина. А не защото просто има актив, който не му харесва. Означава, че му трябват пари. Тенденцията тепърва ще се засилва. Голяма част от сделките се случват не защото някой е направил суперуспешен бизнес и иска да изкара голяма печалба", така Божидар Нейчев от PricewaterhouseCoopers коментира тенденциите на пазара на M&A.
Това може да послужи като сигнална светлина за всички, които изпитват затруднения или са притискани от кредиторите си. Колкото по-рано се осъзнае необходимостта, че трябва да се привлече ресурс или да се преструктурира бизнесът, толкова фаталните последствия могат да бъдат избегнати. Така сделките няма да са под формата "дълг срещу собственост", а ще има полза и собственикът.
"Сделките в България ще се случват заради оптимизиране на активи и операции. Тепърва ще излизат много нови капацитети на пазара. Това ще доведе и до рационализиране на стойностите", коментира Виктор Манев, който е управляващ партньор в консултантската компания MMC. Той даде за пример "Флорина", продажбата на която се случи именно по схемата дълг срещу собственост. "Цената нямаше да е 0, ако сделката беше по-рано. Кредиторите не пожелаха да оптимизират дълга. Собствениците мислеха, че струва повече."
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.