🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Швейцарски експерт опитва България

R&M избра София за новия си завод за оптични компоненти за 15 млн. лв.

Фабриката ще е в бивша офис сграда зад Сточна гара
Фабриката ще е в бивша офис сграда зад Сточна гара
Фабриката ще е в бивша офис сграда зад Сточна гара    ©  Надежда Чипева
Фабриката ще е в бивша офис сграда зад Сточна гара    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Скъпият швейцарски франк донесе добра новина за България. На фона на малкото чужди инвеститори, които напоследък заобикалят страната, швейцарската Reichle & De-Massari (R&M) ще премести част от производството си в София. Причината е точно в поскъпването на валутата, което е направило продуктите неконкурентни. Хубавото на компанията е, че е точно от така необходимите на България високотехнологични производства - за оптични и медни компоненти. А изборът на София е свързан с човешкия фактор - местния търговски екип, който постепенно е спечелил доверието да отговаря за целия регион.

Къде да е

Алтернативите за швейцарската фабрика са били дали да е в Далечния изток, например в Индия, или в Европа. След анализ първата опция е отпаднала. Причините накратко: основният пазар на компанията е в Европа, има големи часови разлики, трудно ще се контролира качеството, губи се гъвкавост заради по-бавната логистика.

Така погледът се насочил към Европа. Отхвърлена била идеята да се купи конкурентно дружество в региона, защото производството трябвало да е по швейцарския висок стандарт. Така било взето решение, че фабриката ще се изгражда. Единият вариант бил да се построи в Полша, където вече имат производство. Без да се знаят детайли от състезанието между различните държави в края на август R&M официално обявяват, че са избрали България за новата си фабрика. Основната причина да се огледат за друга държава е поскъпващия швейцарски франк, но така ще се задоволи и нарасналото търсене на оптични кабели, се казва в съобщението на изпълнителния директор Мартин Райхле.

Българският управител на търговското дружество и бъдещия завод Александър Петров предполага, че част от решението е дошло и от икономическите предимства на България: ниски данъци, добра цена на труда, стабилност. Последното например се явява предимство пред Румъния, която е с нестабилна валута.

Всъщност ключово за решението е, че швейцарската компания има търговско дружество в България и се доверява на местния екип. R&M влиза на местния пазар през 1998 г. и софийският офис вече отговаря за 13 пазара в региона.

Колко бързо

Самият избор се е случил изключително бързо. "Още преди година се разсъждаваше за изнасяне на производство. През декември получих въпрос от член на директорския борд на R&M: искате ли да имате производство в България? Следващите седем месеца нямаше нито едно обаждане. В края на май дойде малък екип от Швейцария с конкретни въпроси за изготвяне на първоначален бизнес план. На 6 юни бордът взе решение", разказва Александър Петров.

Така следващата стъпка била търсенето на място за завода. Бързо се отказали от идеята да наемат помещения, защото R&M нямало как да защити дългосрочно инвестицията си в оборудване и преустройство. Така вариантът станал един - да имат собствена сграда.

Основният критерий е бил близост до летище (максимум 45 км), защото продукцията се изнася по въздух. Така в радиуса на проучване попаднали София, Ботевград и Правец. Огледали около 20 сгради в столицата и околностите. Спрели се на две, за които започнали преговори. Основният критерий бил да е подходяща за чистото производство. Затова и първо дошли специалисти от Швейцария, които да огледат двата обекта.

Всъщност инвеститорите не открили нови производствени цехове, които да са подходящи. Затова избрали… офис сграда. Която просто ще преустроят. От първи декември тя вече е собственост на специално създаденото дружество "Райхле и Де Масари България пръдакшън". Сградата се намира зад Сточна гара (на снимката). Според имотния регистър цената на сделката е почти 8 млн. лева, като разгъната застроена площ е малко над 7 хил. кв. метра. Продавач е фирмата за търговия с авточасти "Бодикар". Сега предстои да се поискат разрешения за преустройство. Целта е всичко да е готово до март 2012 г.

Инвестицията в първата й фаза изглежда така: 12 млн. лв. за сграда и оборудване и още 3 млн. лв. за оборотен капитал. Какъв ще е бъдещият оборот на предприятието е трудно да се определи.

Кой ще работи

Успоредно тече и процесът на подготовка на екипа, който ще заработи. Вече е избран топ мениджърски екип и първите специалисти. Девет човека вече са пратени на двумесечно обучение в Швейцария. Общо служителите на новото предприятие ще достигнат 180. "Имахме притеснения за манталитета на българския работник. Но интервютата дотук показват, че в момента на пазара има доста качествен персонал и първата група я избрахме лесно. Средно ниво мениджъри се намира по-трудно", казва Петров. Причината според него е, че липсват специализирани технически училища или пък хората с такива умения не владеят езици.

На следващ етап част от поддръжката (т. нар. help desk) също може да бъде преместена от Швейцария в София. Освен това екип от около 10 човека ще имат и по-креативни задачи - да измислят дизайна на цялото устройство (платформа на специализирания език на компанията). Ще започне и процес на оценка на местни доставчици, например на пластмаси и метали.

От целия този разказ излиза, че всичко тече като по мед и масло. За по-малкото проблеми помага местният екип, който познава средата, а и наетият консултант KPMG. "Презумпцията за корупция в България беше нещото, което трябваше да преодоляваме в разговорите с швейцарските представители", обяснява Петров. Засега всичко върви по бюджет. Малки въпроси естествено изникват: например, че няма дефиниция какво се разбира под безвредно производство или защо някои норми (в случая вентилационни) са в пъти по-високи от приетите във Великобритания, например. И дали данъчната администрация ще спази сроковете си за възстановяване на ДДС за сградата, а и при бъдещия износ.

Страхът сега е да не би някои процедури да отнемат повече от планираното по регламент време. Така администрацията ще бъде подложена на текст дали може да се говори за "българска точност", по швейцарска аналогия.

За компанията

R&M е швейцарска семейна компания, която е основана през 1965 г. от Ханс Райхле и Ренато де Масари. Тогава двамата служители на швейцарски телеком изобретили нов, по-лесен начин за свързване на телефони към мрежата. По-късно те се специализирали в по-модерна област - започнали да произвеждат конектори за медни и оптични кабели, като за дълго си партнирали с IBM. След смъртта на Ренато де Масари Ханс Райхле станал 100% собственик на компанията. От 2005 г. тя се управлява от двамата му сина. Приходите й през 2010 г. са 144 млн. евро, а служителите й 600.

"Р и М България" освен за местния пазар отговаря и за Гърция, Турция, Сърбия, Македония и Кипър. От началото на 2011 г. покрива и Албания, Босна и Херцеговина, Хърватия, Косово, Черна гора, Румъния и Словения. В България за разлика от другите пазари почти няма продажби в телеком сектора, тъй като заради качеството продуктите й са скъпи. Но пък има сделки в сградното строителство, например целият "Бизнес парк София" е оборудван с нейни продукти.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dnk avatar :-|
    dnk
    • + 37

    Добра новина, дай-боже и други такива да ги последват.

    Нередност?
Нов коментар