Бизнесът планира растеж основно чрез нови продукти и нови пазари
Мнозинството от фирмите обаче смятат и да оптимизират разходите си, показва проучване на БТПП
Ани Коджаваинова
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Бизнесът разчита да постигне растеж основно чрез въвеждане на нови стоки и услуги, както и чрез достигане до нови пазари, като в същото време ще работи и върху оптимизиране на разходите си. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата сред членовете на организацията през февруари. Между 69 и 79% от компаниите ще заложат през тази година на тези три мерки, докато двойно по-малко фирми имат намерение да прибегнат към инвестиции в човешки капитал и иновации. Делът на тези, които планират да се развиват интензивно чрез придобиване на нови сгради, машини или съоръжения, е едва една четвърт от всички.
Проблемите
Междуфирмената задлъжнялост продължава да е най-големият проблем за бизнеса, като 89% от анкетираните отбелязват, че са имали забавяне при изплащането на дължими суми от техни бизнес партньори, а още 22% - при плащанията по сключени договори с държавни органи. Не по-малки са обаче проблемите, които среща бизнесът при кандидатстване и изпълнение на проектите по оперативните програми.
Проектите на ЕС не попадат сред трите основни направления за растеж, а същевременно малките и микро предприятия изпитват сериозни трудности да се възползват от тях, тъй като в масовите случаи праговете на изискваните обороти за кандидатстване по проекти са твърде високи – 600 хил. лв. за малко и 300 хил. лв. за микропредприятие.
Предложенията
Според проучването трите основни мерки, които биха подобрили бизнес климата в страната се отнасят до данъците и регулациите. Категорично бизнесът заявява, че в никакъв случай не трябва да допуска увеличение на преките данъци, като същевременно трябва да се ускори срока за възстановяване на ДДС.
По-бързото разплащане на държавата с фирмите, разширяването електронните услуги от държавните и общински институции, както и ефективното противопоставяне на корупцията, също са сред големите нужди на бизнеса. Като най-наложителни реформи компаниите посочват тези в секторите здравеопазване, образование и иновации. Нито една компания не споделя мнението, че няма необходимост от реформи.
1 коментар
"Бизнесът разчита да постигне растеж основно чрез въвеждане на нови стоки и услуги, както и чрез достигане до нови пазари, като в същото време ще работи и върху оптимизиране на разходите си"
-> Доста рационално поведение. Очакванията към държавта трябва да са не само да не пипа преките данъци и да възстановява по-бързо ДДС, но и направо да ги намалява, като същевременно запушва всички вратички за източването им. В същото време трябва ребром да се постави въпросът за опростена процедура на деклариране на доходи и служители от микропредприятията, защото за фирма с 1000 лева месечна печалба, 100 лева за счетоводител са твърде много, а една дълга данъчна ревизия или пък акт по някой от многото параграфи значи директно затваряне. Конкретен пример за излишно административно бреме: всеки месец Декларация 1, че после и Декларация 6, при положение че работниците ти са едни и същи от години.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.