🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнесът планира растеж основно чрез нови продукти и нови пазари

Мнозинството от фирмите обаче смятат и да оптимизират разходите си, показва проучване на БТПП

Компаниите посочват развитието на електронните административни услуги сред топ приоритетите, които биха ги облекчили
Компаниите посочват развитието на електронните административни услуги сред топ приоритетите, които биха ги облекчили
Компаниите посочват развитието на електронните административни услуги сред топ приоритетите, които биха ги облекчили    ©  Юлия Лазарова
Компаниите посочват развитието на електронните административни услуги сред топ приоритетите, които биха ги облекчили    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Бизнесът разчита да постигне растеж основно чрез въвеждане на нови стоки и услуги, както и чрез достигане до нови пазари, като в същото време ще работи и върху оптимизиране на разходите си. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата сред членовете на организацията през февруари. Между 69 и 79% от компаниите ще заложат през тази година на тези три мерки, докато двойно по-малко фирми имат намерение да прибегнат към инвестиции в човешки капитал и иновации. Делът на тези, които планират да се развиват интензивно чрез придобиване на нови сгради, машини или съоръжения, е едва една четвърт от всички.

Проблемите

Междуфирмената задлъжнялост продължава да е най-големият проблем за бизнеса, като 89% от анкетираните отбелязват, че са имали забавяне при изплащането на дължими суми от техни бизнес партньори, а още 22% - при плащанията по сключени договори с държавни органи. Не по-малки са обаче проблемите, които среща бизнесът при кандидатстване и изпълнение на проектите по оперативните програми.

Проектите на ЕС не попадат сред трите основни направления за растеж, а същевременно малките и микро предприятия изпитват сериозни трудности да се възползват от тях, тъй като в масовите случаи праговете на изискваните обороти за кандидатстване по проекти са твърде високи – 600 хил. лв. за малко и 300 хил. лв. за микропредприятие.

Предложенията

Според проучването трите основни мерки, които биха подобрили бизнес климата в страната се отнасят до данъците и регулациите. Категорично бизнесът заявява, че в никакъв случай не трябва да допуска увеличение на преките данъци, като същевременно трябва да се ускори срока за възстановяване на ДДС.

По-бързото разплащане на държавата с фирмите, разширяването електронните услуги от държавните и общински институции, както и ефективното противопоставяне на корупцията, също са сред големите нужди на бизнеса. Като най-наложителни реформи компаниите посочват тези в секторите здравеопазване, образование и иновации. Нито една компания не споделя мнението, че няма необходимост от реформи.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 5

    "Бизнесът разчита да постигне растеж основно чрез въвеждане на нови стоки и услуги, както и чрез достигане до нови пазари, като в същото време ще работи и върху оптимизиране на разходите си"

    -> Доста рационално поведение. Очакванията към държавта трябва да са не само да не пипа преките данъци и да възстановява по-бързо ДДС, но и направо да ги намалява, като същевременно запушва всички вратички за източването им. В същото време трябва ребром да се постави въпросът за опростена процедура на деклариране на доходи и служители от микропредприятията, защото за фирма с 1000 лева месечна печалба, 100 лева за счетоводител са твърде много, а една дълга данъчна ревизия или пък акт по някой от многото параграфи значи директно затваряне. Конкретен пример за излишно административно бреме: всеки месец Декларация 1, че после и Декларация 6, при положение че работниците ти са едни и същи от години.

    Нередност?
Нов коментар