Metro отчете изненадващо голяма загуба за първото тримесечие

По-високите продажби не са успели да компенсират намаляването на цените в магазините за електроника

Икономическите проблеми в Европа и свитото потребление са основният риск за компанията
Икономическите проблеми в Европа и свитото потребление са основният риск за компанията
Икономическите проблеми в Европа и свитото потребление са основният риск за компанията    ©  Wolfgang Rattay
Икономическите проблеми в Европа и свитото потребление са основният риск за компанията    ©  Wolfgang Rattay
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

82

млн. евро е достигнала нетната загуба на компанията за първото тримесечие на 2012 г. спрямо 3 млн. евро година по-рано

Германската търговска верига Metro, която има 14 обекта в България, отчете сериозен ръст на нетната си загуба за първото тримесечие на годината въпреки лекото увеличение на продажбите. Основната причина за по-слабия краен резултат са "значителните ценови инвестиции", както и разходите за разширяване и подобряване на обслужването, става ясно от междинния финансов отчет. Според новия главен изпълнителен директор на групата Олаф Кох обаче продажбите до края на 2012 г. ще нараснат, а оперативната печалба ще се запази на миналогодишното ниво. От българското дружество "Метро кеш енд кери" отказаха коментар за резултатите и очакванията си на местния пазар.

Под очакванията

Нетната загуба на групата към края на март се е покачила до 82 млн. евро и значително надвишава отчетените -3 млн. евро за същия период на миналата година. Резултатът е доста по-слаб от прогнозите на анализаторите, които очакваха загуба от около 55 млн. евро. Компанията отбелязва и оперативна загуба от 9 млн. евро спрямо 142 млн. евро печалба година по-рано. В същото време продажбите са се увеличили с 2.2% и са достигнали 15.6 млрд. евро. Това се дължи основно на азиатския пазар, където ръстът е 21.3%. Над средното ниво са и продажбите в Източна Европа (3.5%), докато в Западна Европа компанията отбелязва спад от 1.2%.

Най-добре се представят магазините "кеш енд кери", където оборотите са нараснали с 3.7%. Доста по-слаби обаче са резултатите на другите звена в групата, която оперира също хипермаркети, магазини за потребителска електроника и универсални магазини. Именно веригата за електроника Media-Saturn е основната причина за оперативната загуба на Metro. С цел да привлече повече клиенти компанията намали значително цените на техниката, в резултат на което за първото тримесечие Media-Saturn отчете 20 млн. евро загуба.

Предизвикателства

Докато бизнесът на групата в Азия се развива доста успешно, проблемите в Европа до голяма степен се отразяват на резултатите й. Значителните съкращения на работна ръка и мерките за ограничаване на бюджетните дефицити, които редица страни на Стария континент предприемат, свиват потреблението и се очертават като основно предизвикателство за фирмите в сектора. Затова и от компанията не очакват по-висока печалба през 2012 г. Нещо повече, от Metro предупреждават, че има рискове обявената наскоро годишна прогноза да не бъде изпълнена, тъй като икономическата ситуация остава сложна.

Навлизането в Индонезия се отлага

Групата планира да понижи капиталовите си разходи тази година до 1.8 млрд. евро спрямо планираните по-рано 2 млрд. евро. Отлагат се и намеренията за навлизане в Индонезия, като вместо това компанията ще се фокусира върху подобряване на продажбите на сегашните си пазари. Още при поемането на поста главен изпълнителен директор в началото на годината Олаф Кох обяви, че няма да цели просто запазване на печалбата, а ще залага на подобряване на продажбите в съществуващите обекти. Според изявлението му отпреди ден предприетите мерки в тази посока вече започват да дават желаните резултати.

Metro е четвъртата по големина компания в търговията на дребно в света. До миналата година веригата беше лидер в сектора в България. През 2011 г. обаче продажбите й продължиха да намаляват четвърта поредна година и достигнаха 372 млн. евро по данни на ICAP. В резултат на това първото място беше заето от Kaufland.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    comandante avatar :-P

    Пирамидалните структури на немските хипербакалий лъснаха и започнаха да се виждат големи загуби.
    Освен ,че са финансово не здрави ,завличат към пропастта и всички техни доставчици вносители и производители !

    Българските производители и вносители са сериозно застрашени от фалит като кредитират загубите на немските вериги .

    Нередност?
Нов коментар