General Motors ще затвори завода на Opel в Бохум

Това е първият автомобилен завод, който затваря врати в Германия от Втората световна война насам

Заводът в Бохум ще бъде закрит, след като моделът Opel Zafira слезе от производство.
Заводът в Бохум ще бъде закрит, след като моделът Opel Zafira слезе от производство.
Заводът в Бохум ще бъде закрит, след като моделът Opel Zafira слезе от производство.    ©  Ina Fassbender
Заводът в Бохум ще бъде закрит, след като моделът Opel Zafira слезе от производство.    ©  Ina Fassbender
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Водещият световен автомобилен производител General Motors (GM) обяви, че ще закрие завода на Opel в Бохум, Германия. Това ще е първият автомобилен завод, който ще затвори врати в Германия от Втората световна война насам, предаде агенция Bloomberg. Според агенцията още между три и пет производствени мощности в Европа на други компании вероятно ще имат същата съдба.

Трудното решение

От съобщение на американската компания става ясно, че заводът на Opel в Бохум ще бъде закрит, въпреки че все още се водят преговори между компанията и синдикатите кога точно да стане това. Най-вероятно поточните линии ще спрат в края на 2016 г., когато излиза в пенсия моделът Zafira, правен в Бохум.

"При сегашната икономическа ситуация и перспективите занапред, няма да се произвежда друг модел автомобили в Бохум, след като Zafira слезе от производство", заяви говорителя на Opel Дорис Клозе. "В момента текат преговори със синдикатите дали нещо друго няма да може да се произвеждат там."

Заводът, който ще бъде затворен, произвежда първия си автомобил Opel през 1962 г. Към момента в него работят 3100 души, като броят на наетите работници е достигал до 20 100 през 1979 г. От GM са решили също в останалите заводи на компанията в Европа да се работи на три, вместо на четири смени. Освен това ще се търсят възможности за сглобяване на модели на други компании във фабриките.

Всички тези решения са опит на главния изпълнителен директор на General Motors Дан Акерсън да намали загубите на компанията от операциите им в Европа. За първото тримесечие на Стария континент GM губи 256 млн. долара. От 1999 година насам GM Europe отчита над 16.4 млрд. долара загуби.

През февруари GM купи 7% дял в Peugeot, като създаването на алианса ще пести на компаниите по около 2 млрд. долара годишно от разходи за нови разработки и производство.

Да се готвят и други

Анкета на Bloomberg сред анализатори на пазара сочи, че между три и пет автомобилни завода на Стария континент също може да затворят врати скоро. Филип Хушос от лондонския офис на UBS прогнозира, че такива стъпки най-вероятно ще предприемат Renault, Peugeot Citroen, Fiat и Ford.

Според директора на центъра за автомобилни проучвания към университета в Дуисбург Фердинанд Дуденхофер икономическата логика сочи, че поне пет завода трябва да бъдат затворени, като за три това е сигурно. Юрген Рийпер от базираната във Франкфурт Bankhaus Metzler смята, че закритите заводи за коли в Европа ще са между три и пет.

Свръх капацитет на мощностите

Проучванията на IHS Automotive пък сочат, че тази година автомобилните фабрики в Западна Европа ще удвоят свръхпроизводството си и то ще достигне 2 млн. бройки. Възпирани от политически натиск да не да съкращават работни места, производителите на автомобили в Европа нямат никакво желание да затварят нерентабилните заводи. Това е и причината за последните четири години да са затворени само две предприятия, като едното е на GM в Белгия, а другото - на Fiat в Сицилия.

Всичко това е заради свръхкапацитета на Западна Европа, където мощностите са с възможност да произведат около 2 милиона превозни средства повече само през 2012 г. Това сочат данните на IHSAutomotive - компания, занимаваща се с проучвания на автомобилния пазар. В същото време автомобилният пазар в региона ще се свие със 7% тази година по данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили, публикувани миналата седмица.

Задълбочаващата се икономическа криза кара някои автомобилни производители открито да призовават за намеса на държавата. Френският министър на промишлеността Арно Монтеборг вчера заяви, че правителството обмисля финансова помощ за автомобилните производители, след като главният оперативен директор на Renault Карлос Таварес заяви, че би приветствал "всякакви мерки за подкрепа" от държавата. Френското правителство притежава 15% от акциите на Renault, припомня Bloomberg.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    trezven avatar :-|
    Трезвен
    • - 4
    • + 12

    Ами нека закриват. Аз отскоро точно гледам за кола, която да харчи по-малко и ми прави впечатление, че американските, в сравнение с немските, и особенно с френските гълтат поне 1,5 пъти повече бензин. Не съм особенно отдаден на зелените идеи, но предпочитам да ми е тънко на джоба, както всеки нормален човек тия дни.

    Нередност?
  • 2
    gmalinov avatar :-(
    gmalinov
    • - 5
    • + 6

    Ми като има свръхпроизводство да започнат да раздават коли на хората, а не да ги продават от скъпо по-скъпо... Бахти скъпотията братче, отделно скъпите горива, е аз няма да бачкам само за тая купчина ламарини...

    За хората, които ще останат без работа е кофти, ама какво да им бера дертовете на германците, за тях има кой да помисли, а ние тук да не би да сме вързали...

    Нередност?
  • 3
    aussie avatar :-(
    aussie
    • - 2
    • + 6

    ".....ще пести на компаниите по около 2 млрд. долара годишно от разходи за нови разработки и производство....." - точно това е проблема. За да спестят мангизи и да си получат грамадните бонуси директорчетата ще порежат инженеринга и дизайна на колите. Това ще доведе до уеднаквяване на различните марки коли а в по дългосрочна перспектива и до по-слаба развойна дейност. По-малко хора = по-малко идеи и подобрения. :(

    Нередност?
  • 4
    ispor avatar :-P
    ispor
    • - 4
    • + 1

    Явно прясно напечатаните парички ги похарчиха да си купят дял в ПСА,та не останаха за заплати !Сега като преместят производството в Турция,може пък да не ръждясват толкова бързо!

    Нередност?
  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#1] от "Трезвен":

    Кое точно му е американското на Опел освен собствеността?

    Американските коли наистина харчат повече гориво от европейските (въпреки че разликата намалява с всяка година), но не забравяйте, че тук бензинът е значително по-евтин от колкото в Европа!

    Нередност?
  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • + 1

    [quote#2:"geordgeo"]Ми като има свръхпроизводство да започнат да раздават коли на хората, а не да ги продават от скъпо по-скъпо... [/quote]

    Цената на всеки нов модел е по-ниска от цената на предишния, а и всеки нов модел е по-голям (макар и с малко) от предишния! Друг въпрос е, че сега произвежданите автомибили са предвидени да изкарат не повече от 7-8 години! Няма вече кола, която да издържи 20 години в движение! Но пък са наистина евтини!

    Нередност?
  • 7
    mi4o avatar :-|
    mi4o
    • + 3

    Ето такива новини обичат да четат китайските мениджъри.

    Нередност?
  • 8
    angelan avatar :-P
    one4all
    • - 1
    • + 5

    Немците правят Опел за да докажат на Форд че може да има и по-лоша кола :-)))
    Иначе цялото това безумие, свързано с производството и най-вече с реализацията на автомобили е крайно време да придобие адекватно на икономическата обстановка имерение.

    Нередност?
  • 9
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 4

    До коментар [#6] от "vassilun":

    Е айде без лафове по принцип - карам нов хюндай с ГАРАНЦИЯ 5 години, КИА'та на е 7 години, фордовете също са на 5 години. Преди карах Рено което стана на 12 години и като изключим няколко дреболий по ходовата част които знам конкретно в коя дупка ги разбих не съм сменял нищо.
    Ако се подържа добре имаш голям шанс да караш колата над 10 години без никакви проблеми. Е сигурно има и каръци ама е много рядко за прилични марки.

    Нередност?
  • 10
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • + 10

    Гришата ги разби — стартира завода в Ловеч, и ...немците взеха да затварят. :)

    Нередност?
Нов коментар