Търговците загърбват Източна Европа
Под 10% ритейлърите планират нови обекти в региона през 2013 г.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Източна Европа остава извън плановете на по-голямата част от търговците на дребно за нови обекти през 2013 г. Това показва проучване на консултантската компания CBRE за нагласите в сектора, което се провежда за четвърта поредна година. То обхваща 100 водещи марки в Европа и Близкия Изток.
В общата картина
Според анкетата на консултантската компания активността сред търговците намалява и едва 16% от тях планират над 40 нови обекта догодина. За тази година такъв брой магазини смятаха да отворят около 20% от запитаните.
Като цяло почти няма европейска държава, където апетитите за нови обекти да са по-големи в сравнение с миналата година. Изключение прави Германия, където нови магазини планира всеки втори от запитаните търговци. Интересът расте към Близкия Изток – Обединените арабски емирства и Оман. И двете страни обаче са в долната половина на класацията.
Източна Европа е интересна за под 10% от запитаните. Изключение от тази статистика прави Полша, където планират откривания малко над 20% от търговците. Интерес към Чехия проявяват около 15% от тях, а към Русия и Турция – малко над 10%.
Към останалите страни от региона интересът е слаб, а България е сред тези, където нови обекти ще отворят под 5% от запитаните. Зад нас в региона е само Сърбия, а извън него – Ирландия. Спадът в нашата страна обаче е впечатляващ. Ако тази година нови обекти планираха около 19% от търговците, през 2013 г. те са около 3-4 пъти по-малко. При това във време, когато се очаква отварянето на два-три мола в София – Paradise Center, Sofia Ring Mall и MegaMall.
Да играеш на сигурно
Класацията на CBRE до голяма степен затвърждава изводите и от наскоро приключилото изложение за търговски площи MAPIC в Кан. На него се очерта експанзия на ритейлърите към развитите пазари с високи доходи в Западна Европа, също към растящи икономики като Турция и Русия. От CBRE добавят в тази картина и Полша. Страната единствена в Източна Европа се нарежда сред пазарите, където над 20% от запитаните планират нови обекти. Останалите са Австрия, Великобритания, Испания, Холандия и Франция.
15 коментара
Е, не е голямя загуба.. Напротив - ще охладнеят малко цените на моловете и стоките - положителен ефект за българина.
До коментар [#1] от "bestbuy":
-
Защото няма да има нови конкуренти ли?
--------------------------------------------------
Още една новина която ясно ни показва къде сме като потребители, а по-лошото е, че ни показва и за къде сме се засилили.
[quote#2:"beriya"]
Защото няма да има нови конкуренти ли? [/quote]
Да речем, и защото няма да има голяма конкуренция за свободните площи в моловете; няма да се инвестират много пари за реклама; което косвено ще намали и цените на стоките,...
Сложна верига е :)
Само идиот би си помислил,че някой е отварял или ще отваря магазини заради високите потребителски възможности на потребителите в БГ...
магазини се отваряха до сега защото просто липсваха такива на определени марки и представители на такива...просто заявиха присъствие в Бг,като нито един от тях не е очаквал,че "ще избие рибата" в Бг...те самите знаят възможностите на Бг потребител много по добре от който и да е българин в Бг.
Дори в една абсолютно бита Гърция,където срива на БВП през посл.три год. е над 25%,потребителите тук харчат в десетки пъти повече от тези в Бг...Достатъчно е да се отиде в който и да е от т.н. Молове в Бг и да се види какви гробници са през по голямата част от седмицата...а и това което се предлага в магазините в Бг и цените на които се предлага е просто...само за идиоти...
Интересно ми е откога Турция е включена в понятието "Източна Европа" и откъде са данните за слаб интерес към тази страна.
"При това във време, когато се очаква отварянето на два-три мола в София – Paradise Center, Sofia Ring Mall и MegaMall."
В такова очакване тръпнат само собствениците и банките-кредитори. На потенциалните наематели не им дреме въобще. Тях просто ги няма, щото няма на кого да продават, че да плащат наемите в МОЛ-овете.
До коментар [#4] от "gambler":
Само идиот би помислил, че някой ще влага в обречен бизнес който поради обективни причини с години (поне половин десетилетие) ще му носи основно загуби.
Впрочем ако господин „не-идиот" е имал дори бегъл досег с икономическа литература, то ще знае как влияе политико-икономическата ситуация в-у потребителя, а ако пък вземе и да помисли ще осъзнае, че ритейл търговията е пряко зависима от нагласата и възможностите за пазаруване на „масите".
------------------------------------------------
До коментар [#3] от "bestbuy":
Колега молим те „излез от София".
ПП: Селянин в преносен смисъл доскоро бе нарицателно за „задръстен" човек с ниска култура, съвсем спокойно можем да добавим и софиянец като синоним.
[quote#6:"IronHead"] На потенциалните наематели не им дреме въобще. Тях просто ги няма, щото няма на кого да продават, че да плащат наемите в МОЛ-овете. [/quote]
знаеш ли-съгласен съм с теб.....здравия разум го диктува ;)
но като отидеш в МОЛ събота и неделя -
нямаш ли усещането , че формулата не работи ?
за мен е чудно как може да се купуват на деца телефони по 200 лв.......
глупост отвсякъде и не би трябвало да е възможно-
липсата на пари трябва да е възпиращ фактор....
но НЕ Е ....
преди месец бяхме в МОЛ- на Цариградско........
няма да разказвам , не е истина
Много сериозни бизнес аналитици пишат по-горе в коментарите.
Защо не започнете консултантски бизнес,след като разбирате толкова много от МОЛОВЕ ????
Някой си на запад, изследвал нещо си на запад. Западното мислене е рядко ограничено, поради което ЦРУ навремето разбра за разпада на СССР от новините, а китайската индустрия унищожи 30% от работните им места, дръпнаха кредити да запушат дупката и сега реват. Мисълта ми е че ако някой западен шмекер не отвори магазин в новия мол, това не значи че няма да се намери друг, който да го направи. Например китаец или японец или какъвто и да било, в т.ч. българин, грък или турчин. Само за доказателство - една белгийска банка се набута яко с облигации деноминирани в лева, като играеше за разпад на борда с над 100 милиона евро. Снимаха се и толкоз. Големи разбирачи.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.