Всяка марка да си знае мола
Debenhams, New Look и LC Waikiki ще дебютират с новата вълна търговски центрове в София, но повечето брандове не са ентусиазирани да растат
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
Дълга, дълга опашка от наематели. Това беше картината преди няколко години, когато модата на съвременните търговски центрове прохождаше в България.
Всеки мол отваряше със списък от търговци, готови да попълнят редиците на освободените площи при удобен случай. Пазарът бе слабо наситен и интересен за нови марки, присъстващите бързаха да растат, купувачи имаше за всички.
Шест години по-късно, в навечерието на новата сериозна порция молове, картината на софийския пазар е различна. След по-малко от година площта на търговските центрове в града буквално ще се удвои и конкуренцията е с обратен знак. Битката е за наематели. И по-точно - за открояващи се брандове, които привличат посетители.
При предните две вълни на нови молове винаги имаше и дълъг списък от нови имена, които за пръв път стъпваха в България. И сега има премиери, но групата е скромна. Най-интересно ново име е британската марка Debenhams, чиито пръв и засега единствен обект ще е в Bulgaria Mall. Другите са New Look и първият софийски обект на LC Waikiki. Познатата вече верига Marks&Spencer пък готви нова концепция.
За пръв път сега обаче марките, които вече са на пазара, предпочитат да изчакат и все още трудно решават накъде и как ще растат. Факт, който също е лесно обясним, предвид свитото потребление и морето от площи, в което всеки зле подбран обект буквално може да потопи бизнеса им.
Нови витрини
В края на ноември в южната част на София ще отвори Bulgaria Mall, а с него и първият обект на британската верига Debenhams. Марката влиза чрез договор за франчайз. Представлява я мениджърът на "Национални дистрибутори" Рой Кембъл, но още не се знае през кое търговско дружество е сключен договорът.
Debenhams развива мрежа от т.нар. department stores - търговски обекти от типа на универсалните магазини, в които се продават широк кръг стоки на различни марки, обособени по раздели. В България най-известната верига от подобен тип е германската Peek&Cloppenburg, която има два магазина в София - в The Mall и Serdika Center. Разликата с Debenhams обаче е, че в P&C има само облекла, докато британската компанията комбинира и стоки за дома, козметика и аксесоари.
За момента Debenhams се ограничава с един обект в страната, като идеята е чрез него да тества пазара. Той ще е на три етажа, като ще започва от партера, а търговската му площ ще е близо 2800 кв. м. Debenhams се очертава като един от ключовите наематели за мода в Bulgaria Mall. Според източници от пазара ще има и обект на H&M на две нива в непосредствена близост до британския бранд. Водят се и разговори с Marks&Spencer. Засега обекти на конкурентната Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti...) не се планират.
И другите два големи проекта - Paradise Сenter (на бул. "Сребърна") и Sofia Ring Mall (до магазина на IKEA на Oколовръстното), търсят наемател от типа department store, който да се конкурира с Debenhams. Засега обаче този формат ще се ограничи на софийския пазар, тъй като началната инвестиция е голяма, разходите са високи и продажбите извън столицата трудно ще ги оправдаят.
Друга нова модна марка в софийските молове е New Look, която също влиза чрез франчайз на гръцката Fourlis Group. Тя е инвеститор в Sofia Ring Mall и дебютът на марката на българския пазар ще е там. От Colliers, които отдават площите, допълниха, че текат преговори и с представители на испанска модна марка, която ще отвори обекти едновременно в осем страни от региона. Ценово е ориентирана към средния и над средния клас облекла.
Общото между повечето нови марки е, че влизат на българския пазар основно с договори за франчайз. При някои, като Debenhams, това е стандартна практика (извън Англия, Ирландия и Дания), докато при други е по-скоро оценка за малкия обем на българския пазар.
Според Димитър Киферов от Forton International стратегията на повечето търговци в модния сектор е да търсят местни партньори за пазарите в региона, като основният интерес е от страна на по-нискобюджетни брандове. Стандартната практика е първоначално правата върху марката да се дават на местен партньор и ако резултатите са добри, компанията майка да влезе директно.
Тази тенденция е обратен завой в развитието на модната търговия в България. Влизането чрез представител е свидетелство за незрялост. Допреди 2-3 години повечето мода в страната беше именно на франчайзинг. С отварянето на втората вълна търговски центрове през 2010 г. тенденцията се промени и в страната дойдоха марките, които работят директно: ZARA, австрийско-германското трио Humanic, Deichmann, New Yorker и други. Това беше символ на доверие към бъдещата среда.
Сега ритейлърите отново са предпазливи. Новите не влизат директно. Формата на присъствие на H&M е рядкост, а някои от техните конкуренти, като германската C&A и австрийската Takko, предпочетоха директно да замразят плановете си за България. Според ЕСЕ Projektmanagement, която управлява Serdika Center и отдава площите в Megamall Lulin, много от големите търговци в модния сектор още само наблюдават пазара и конкурентите си. "Надяваме се, че тази година ще е успешна и някои от тях ще преосмислят плановете си", коментира мениджърът на ECE за България Пламен Илчев. И според него обаче за момента франчайзът се приема като най-слабо рисков модел за навлизане на нашия пазар.
В различни посоки
Въпреки преобладаващите сиви краски на пазара повечето софийски молове могат да се похвалят с добър старт. Почти навсякъде ключовите наематели са осигурени и са договорени над 50 - 60% от площите (в Bulgaria Mall дори 85%). Ясно е например, че Carrefour влизат в Paradise Center (там ще е първата концепция Carrefour Planet за България), също в Bulgaria Mall и вероятно в Megamall Lulin. Сред кината площите също са разпределени - Cinema City влиза в Paradise Center, а в Sofia Ring Mall киното ще е на индийската верига Cinegrand. Инвеститорите в Bulgaria Mall смениха концепцията и също добавиха кино, като договорът е с веригата "Арена". Сред ключовите наематели и в четирите нови мола в София е "Техномаркет", като в някои влиза и с веригата си за стоки за дома @Home.
При микса от наематели в модния сегмент обаче въпросителните са повече. Като ключов бранд при повечето нови молове се очертава шведската H&M, която влезе в България тази пролет. Според запознати освен в Bulgaria Mall тя ще отвори магазини и в другите два търговски центъра в южната част на София - Paradise Center и Sofia Ring Mall. И макар от централата на H&M още да няма официално потвърждение, подобна експанзия се вписва в стратегията на марката за масирано пазарно присъствие. Към мола на бул. "Сребърна" е насочена експанзията и на полските брандове Reserved, Cropp town, Mohito, които към момента имат обекти само в Serdika Center.
От испанската верига Inditex, чиято най-силна марка е Zara, не коментират плановете си. Говори се, че най-вероятно също ще влезе в Paradise Center с пълната гама брандове на голяма площ, а гледа и към Sofia Ring Mall. Подобно на H&M испанските брандове още не са наситили българския пазар, но растат значително по-селективно.
Сред марките, към които всички гледат с интерес, е турската LC Waikiki, сочена като една от най-успешните на българския пазар. Интересното при нея е, че започна експанзията си от големите градове, като най-силните й обекти са във Варна и Бургас. Към София поглежда едва сега, но много внимателно и бавно подбира позициите си.
Все още не е ясно и в каква посока ще се развива и Marks&Spencer. Има вероятност собствениците от британска страна да влязат директно на българския пазар, където досега оперираха в партньорство с гръцката група Marinopoulos (собственик на франчайза на Carrefour). Партньорството обаче очевидно не е дало очакваните резултати - българското дружество, което държи правата върху марката, приключи 2011 г. с десеторен ръст на загубата си до 2.4 млн. лв. и над 20% спад на приходите. Слабото представяне доведе и до преместване в двойно по-малък обект в мол Burgas Plaza, където магазинът на Marks&Spencer вече е на 350 кв. м. Според запознати вече е в ход подготовката на нова стратегия, която предвижда обекти на по-големи площи и по-прецизно позициониране на марката. Засега обаче не са известни подробности.
Ще изчакаме да видим
Мениджърите, които отдават площи в софийските молове, обаче за момента нямат яснота за стратегията на много от вече присъстващите на пазара марки, като например триото New Yorker, Humanic, Deichmann, както и на популярни брандове като Mango, Benetton, Next. Причината е, че повечето търговци изчакват, следят развитието на всички проекти, миксовете от наематели, които се оформят, и на тази база по-късно ще решават.
"В момента не гледаме към нито един от новите софийски молове. Ще изчакаме да отворят и ще решим къде да влезем", коментира представителят на Humanic Венцислав Огнянов. След дебюта си на софийския пазар през 2010 г. магазините за обувки растат извън столицата - във Варна, Бургас, а наесен - и в Стара Загора.
Марин Кожухаров от "Тренд студио", собственик на Capasca, обясни, че следи какво се случва на пазара, но решение в кои нови молове ще влезе ще има наесен. "Навремето търговците бързаха да подпишат договори, защото се бореха за места в моловете. Сега място има, защото ние няма как да удвоим обектите си, а площите ще се удвоят. Колкото повече изчакваш, толкова по-добри условия ще договориш", разсъждава той.
Подобна констатация звучи в изгода за търговците, но има и друга страна. Потреблението е свито, пазарът стагнира, а перспективата доходите да растат е някъде в бъдеще. Следователно, дори да отварят нови обекти, те ще го правят много премерено, премислено и с идеята да задържат пазарните си позиции. За търговските центрове обаче всичко това означава, че средата ще става все по-конкурентна, а рискът от празни площи - все по-осезаем.
Малък пазар - много площи
Свито потребление, високи наеми, липса на капитал за разрастване и все по-конкурентна среда. Това са основните проблеми, посочени от търговци на дребно в изследване на Colliers International за нагласите в сектора.Консултантската компания го провежда за втора поредна година и сега резултатите изглеждат с един тон по-оптимистични. В сравнение с пролетта на 2011 г. например по-малко са търговците, които очакват по-лоша година от предходната (47% при 52% през 2011 г.). С 2% повече са тези, които планират нови обекти в следващите месеци (41%). Сходното с миналата година е, че повечето търговци (71%) се интересуват основно от площи в софийските молове.
Така на пръв поглед изглежда, че новото разрастване на пазара на търговски площи в София е подсигурено с наематели. Реалността обаче е друга. В близките две години се очаква търговските площи в моловете да се удвоят - до края на 2012 г. ще отвори Bulgaria Mall с 35 000 кв.м наемна площ, а през 2013 г. се очакват още три проекта - Sofia Ring Mall (69 000 кв.м), Megamall Lulin (24 000 кв.м) и Paradise Center (83 000 кв.м). Всъщност новината около последния проект е отлагането му за пролетта на 2013 г. (първоначално Paradise трябваше да отвори врати в края на тази година). И това за момента изглежда разумно решение предвид колебливия пазар.
Струпването на подобни квадратури в кратък период от време обаче е причина някои консултанти и повечето търговци да очакват 2013 г. да донесе на софийските молове повече празни магазини спрямо досега. Потреблението е слабо (под 1/3 от средното за Европа) и търговците нямат капацитет да растат с темповете, с които се увеличават наемните площи.
Така от Colliers не изключват някои търговски центрове в София да отворят с повече незаети площи на фона на средните към момента 5%. Другият вариант е да привлекат търговци от вече съществуващи проекти и така да оголят тях откъм наематели.
Според Иглика Йорданова от Colliers и двата варианта са вероятни, а пренареждане на пазара на търговски площи със сигурност ще има. Според нея обаче, ако един мол е добър като концепция и микс от наематели, дори в тази ситуация има шанс да навакса. Тя припомни случая с Grand Mall Varna, който отвори с малко над 30% заетост, а в момента отдадените площи са над 90%.
Според Димитър Киферов от Forton случаят със софийските търговски центрове няма да е толкова драстичен. "Допускам, че някои ще отворят с празни магазини, но делът им надали ще е повече от 10 - 15% и с течение на времето тези площи ще бъдат запълнени", коментира той. Според него сметките, че търговската площ в София ще се удвои, не са докрай коректни, тъй като голяма част от квадратурите в новите молове са развлекателни площи - кина, атракциони, заведения за хранене...
В Paradise Center, който се отдава от Forton, например търговската част е не повече от 40 000 кв.м, посочи консултантът. Отделно от това самите молове отварят през относително дълги времеви интервали, за да избегнат струпването на площи в даден момент на пазара. Според него не е изключено в София да има отложени проекти и за 2014 г.
20 коментара
На Карфур обслужващият персонал в мола на Цариградско е под всякаква критика. Държат се все едно са на битака преди 20 години.
Откъде са ги събрали и няма ли контрол?
Егати "бранда"
От цялата мешавица от брандове, франчайзи, концепции, стратегии, миксове и бенчмаркове лъха само на едно: изостанало стопанство, без пазарни ниши, без поне 1-2 световноизвестни продукта, без капацитет на фирмите за развой на нови продукти и технологии. На такъв фон всеки българин е дистрибуторчИ на нещо вносно, а откриването на магазин за парцалки от 125 кв.м. е голяма новина за икономическите рубрики. Въпреки че само изписаното мастило за оповестяване на новината ще като разход 10 пъти "инвестицията" в обекта.
До коментар [#2] от "cinik":
++++++++++-по-добре не може да се каже!!!
[quote#1:"petranica"]Откъде са ги събрали и няма ли контрол?[/quote]
от кол и въже.Моловете и търговските вериги са световен проблем.
В по-напредналите държави вредата от тях е по-опозната.В САЩ е направено изследване за ефекта им в/у локолната икономика/под локална може да се разбира цялата територия на САЩ/.Резултатът е впечатляващ:От 100 долара,похарчени в Мол само 14 имат ефект в/у местната икономика,а от 100 похарчени в локален магазин 40 носят положителен ефект/принадена стойност/.Напрвете си извода статията по-горе добри или лоши новини оповестява?
До коментар [#2] от "cinik":
безмислен коментар. какво точно искаш де кажеш не ми я ясно. някъкъв тип плюене по България. Еми естествено , че е новина откриването на 3 мола на стойност 200-300 млн евро. Ти какви новини очакваш за инвестиции от 2-3 млрд евро? а къкво значи стопанство без пазарни ниши? например тази седмица имаше новина, че произвеждаме най много лавандулово масло в света. Ти каква ниша смяташ за достойна ?
[quote#5:"toshiro"]Ти каква ниша смяташ за достойна ?[/quote]
Тежка Индустрия, металургия, оптични кабели, машиностроене, все сектори с добавена стойност, примерно, а???
Видим ефект е смяна на профила на безработните.Примерно 1000 сравнително предприемчиви българи ще фалират и ще отидат на борсата,а ще бъдат заменени от 1000 не толкова предприемчиви продавачи и продавачки в молове.Нали никой не си въобразява,че паричната маса в населението може да се променя?Не.Тя си е същата,абсолютен аргумент във всеки модел,обозначен като доходи на населението.Отделно от това остава проблема с нрава на МОЛ-овете,за който се е писало много.
Въобще не ми пука за никакви брандове. Търся стоки и услуги с добро качество на ниска цена. Не купувам дрехи с надписи на брандове. Да си купя от тях пък и да им правя реклама безплатно. Може, но да ми подарят съответния продукт.
Мол до мола мила моя майно льо!
И само ли дрехи ще има в тези търговски центрове по дяволите?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.