Бизнес, който остарява красиво

Дейвид Бауи е поредният пример как дори и десетилетия след върха на славата си, "рок-динозаврите" печелят повече от добре от музика

Феновете на Rolling Stones са от няколко поколения, но напоследък трябва да са предимно платежоспособни
Феновете на Rolling Stones са от няколко поколения, но напоследък трябва да са предимно платежоспособни
Феновете на Rolling Stones са от няколко поколения, но напоследък трябва да са предимно платежоспособни    ©  Andrea Comas
Феновете на Rolling Stones са от няколко поколения, но напоследък трябва да са предимно платежоспособни    ©  Andrea Comas
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Tоп 10 на най-добре платените музиканти през 2012 г.

1. Dr. Dre (110 млн. долара)

2. Роджър Уотърс (88 млн. долара)

3. Елтън Джон (80 млн. долара)

4. U2 (78 млн. долара)

5. Take That (69 млн. долара)

6. Бон Джоуви (60 млн. долара)

7. Бритни Спиърс (58 млн. долара)

8. Пом Макартни (57 млн. долара)

8. Тейлър Суифт (57 млн. долара)

9. Джъстин Бийбър (55 млн. долара)

10. Тоби Кийт (55 млн. долара)

Източник: Forbes

Дейвид Бауи не е бил на върха на класация за сингли във Великобритания от 1983 г. насам. Не е издавал песен от десетилетие, не е изпълнявал нищо на живо от 2006 г. и почти не се е появявал никъде оттогава. Но след като тази седмица 66 годишната глемрок легенда пусна изненадващо нов сингъл - "Where Are We Now?", песента се изкачи почти веднага до първото място в британския iTunes и превзема поред и други класации. Facebook и Twitter бяха заляти с коментари и линкове към видеото. През март ще бъде пуснат в продажба и целият му нов албум - "The Next Day", а нищо чудно скоро да излезе информация и че тръгва на турне, за да го промотира.

Колелото на музикалната индустрия се завъртя само за един ден. Защото Дейвид Бауи е марка и защото старите, но златни (във всеки смисъл) рок-музиканти, все още могат да направят това.

Великаните и Бийбър

"Старите рокаджии" всъщност са глобални брандове, които успешно експлоатират славата си в собствена полза, а и в полза дори на цялата музикална индустрия, коментира пред capital.bg д-р Барт Камертс. Той е старши лектор в департамнета "Медии и комуникации" на London School of Economics and Political Science, като освен академичните си задължения е и музикант и DJ, а музиката е част от областите на изследователските му интереси.

Един от последните примери в това отношение беше турнето на Rolling Stones – A Bigger Bang от края на миналата година, с което групата отбеляза 50-тата си годишнина. То отчете продажби на 4.6 млн. билети и приходи от 558 млн. долара, отбелязва BBC. Въпреки високата цена на билетите (от 90 до 375! паунда), те свършваха за отрицателно време.

Поводите рок-ветераните да привлекат вниманието върху себе си може да бъдат различни - нов сингъл, нов албум, годишнина или дори кауза, която подкрепят. След това обикновено те осребряват старата си слава с концерти и турнета, предизвикват повече продажби на стари албуми и увеличават приходите си от авторски права заради новите излъчвания на музиката им.

Показателно е че, в списъка на Forbes за най-значителните приходи от музика през 2012 г. в Топ 10 попадат основно "стари" рок групи и изпълнители (виж карето вляво). Единственото младо лице там е Джъстин Бийбър, но да видим дали когато и той стане на 60, все още ще бъде в класацията, както неговите "дядовци" от музикалните среди.

Добре запомнено старо

Рок легендите получават приходи и от авторски права върху старите си хитове, които все още се плащат от радиостанции и услуги за стрийминг, както и от продажби на CD. Като цяло обаче приходите от подобни продажби са спаднали, а това е част от глобалната тенденция. Затова и концертите стават най-важният източник на средства.

Всъщност, ситуацията е същата като с глобалните марки и местните фирми: едните разчитат на утвърден бранд, другите на иновации. Камертс обяснява, че "старите рокаджии" могат да разчитат на това, че името им е разпознаваемо и то в глобален мащаб и поради тази причина могат да си позволят да отидат да свирят, където си поискат. Не е особено изненадващо, че обикновено ходят на места, където местната публика може да си позволи високата цена на билетите им...

"Големите рок групи са успешни, понеже вече са станали институции в музиката. Те не са станали известни само с един хит, а след това през лятото вече да ги няма", казва и Петър Петров, съдружник и управляващ директор на "Болкан ентъртейнмънт къмпани" – компанията, която промотира предстоящия концерт на Бон Джоуви (най-успешните концертни изпълнители през последната година).

Малки са изключенията, при които новата музика на рок-ветераните има същата  стойност като старите и най-известните им парчета, казва Камертс. "Хората се тълпят на концертите им, не за да чуят "най-новия" им албум, а старите хитове и често са разочаровани, когато някоя стара рок-група свири твърде много от новите си песни", коментира той.

Новите възможности на новите технологии 

Концертите са важни, но и продажбите на музика всъщност не са за подценяване. Музикалната индустрия твърди, че тези приходи спадат заради нарушаването на авторските права, но д-р Камертс посочва, че причините са много повече. Сред тях са например промяната в начина за «консумиране» на музиката, намаляването на разполагаемия доход на домакинствата за продукти, свързани със свободното им време и увеличаването на продажбите на дигитално съдържание чрез онлайн платформи. Реално от разпространение на музика пак може да се печели, просто по по-различен начин. Преди време пред "Капитал" Кирил Здравков от KVZ Music Ltd - един от големите дигитални разпространители на музика в Югоизточна Европа, предположи че към 70% от приходите на индустрията вече идват от интернет, а моделът на купуване на музика онлайн се измества все повече към модела за слушане на музика срещу абонаментни такси."

Дори и свободното сваляне или споделяне не трябва прибързано да се отчита като загуба. "Свалянето на музика се случва в широк мащаб, но обикновено повечето й потребители са такива, които при липсата на възможността за споделяне на файлове, не биха купили музиката, която са свалили", пишат Оберхолзер-Гий и Колеман Щрумпф в "Ефектите от споделянето на файлове върху продажбите на звукозаписи: емпиричен анализ". В същото време, познавайки и харесвайки музиката, тези хора биха били склонни да дадат пари за концерт.

Тук имаме и български пример. През 2010 г. новият албум на ФСБ предизвика истински фурор сред заклетите почитатели на българския рок, след 20-годишното им отсъствие. Не само защото това беше най-големият им албум досега, а и понеже 10 от 15-те песни бяха пуснати безплатно за свободно сваляне от сайта на групата. Уникалният подход беше резултат не просто от осъзнаването, че "интернет е бъдещето на музиката", както обясниха те тогава, но и поради липсата на спонсорство за издаването му. На практика това обаче само повиши интереса към групата и последвалите концерти.

Паралелната българска реалност

От една страна, рок динозаврите се радват на особена популярност в България. "Бизнес моделът на старите рок-групи е успешен, защото това са хора, които могат, които имат доказани качества и времето не е повлияло на качеството на музиката им. В България те имат голям успех, понеже тук имат много фенове, които се радват да ги видят на живо, след като навремето подобна музика им е била забранявана и тя е била достъпна само по радио "Свободна Европа" и BBC", коментира за capital.bg кметът на Каварна Цонко Цонев, който е един от големите рок-ентусиасти и виновник за превръщането на морския град в рок-столицата на България. "Това могат, това знаят, това искат да правят."

Притиснати между местните музикални вкусове и световните легенди, българските рок и поп музиканти с десетилетна кариера, не могат да се похвалят с особени мащаби. Въпреки това, имена като Лили Иванова, ФСБ, "Сигнал", "Щурците" също са брандове, дори и само местни. Бизнесът тук, обаче, се развива предимно с концертна дейност.

"Българският рок почти няма допирни точки с истинския бинзес, който успяват да развиват световните имена", коментира за capital.bg Данчо Караджов от "Сигнал". В България около 60-70% от хората слушат чалга, какво повече да говорим, казва той. Дори и най-истинските фенове на рок-групите с история доста премислят, преди да се решат да дадат пари за концерт. Приходите от авторски права са смешни, а за издаването на албуми, музикантите трудно намират спонсори. На година получаваме от авторски права по 200 лв., това е наистина смехотворно, казва Караджов.

Въпреки това, именно заради интереса към утвърдени имена, "Сигнал" тази година планират амбициозно начинание. Вдъхновени от концерта на Лили Иванова, която напълни "Арена Армеец" миналата година, групата иска да проведе юбилейния си концерт за 35-тата си годишнина в залата с 12500 места. Към момента изчисляват, че разходите за концерта им ще излязат към 100 хил. лв. – за наем, апаратурата и телевизионен екип, който да отрази концерта. "Като си помисля, че трябва да омайвам спонсори ми става лошо. Ако западните групи могат лесно да привлекат световно известни марки, които да подкрепят концертите им, в България на нас понякога гледат като на просяци", казва Караджов.

И въпреки това, той казва, че през всички тези 35 години, 17 албума и над 6 хил. концерта, все още издържа семейството си благодарение на музиката. 

Старите са тук

Миналата година бяха Guns n’Roses. Тази Depeche Mode пак тръгват на турне, за да промотират новия си албум, който се очаква да излезе през април. През май триото с над 30-годишна история отново ще бъде в България. През същия месец, за пръв път ще дойдат и Bon Jovi, като всъщност европейската част от турнето им реално започва от нашата страна. Легендарната британска рок група Deep Purple ще дойде в началото на юни за "Каварна рок фест". Те също работят по нов албум, който ще бъде първият от 2005 г. насам. А кметът на Каварна Цонко Цонев не скри надеждите си, че официалното му представяне може да се случи и в България. И за да е пълна програмата на рок-лятото, съоснователят на Pink Floyd Роджър Уотърс ще представи в края на август спектакъла си The Wall. Рок-спектакълът, който се провежда на големи, открити стадиони досега е бил реализиран 192 пъти пред 3.3 млн. души в 28 държави, а продадените билети са на стойност 380 млн. долара, посочват организаторите на събитието у нас.

 
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hinhril avatar :-|
    hinhril
    • - 1
    • + 9

    Рок рок, но вижте кой е най-скъпия музикант :)

    Нередност?
  • 2
    borislavkandov avatar :-P
    Борислав Кандов
    • - 7
    • + 7

    "глемрок легенда"!? Вие сериозно ли?

    Нередност?
  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 1
    • + 15

    "... Единственото младо лице там е Джъстин Бийбър, но да видим дали когато и той стане на 60, все още ще бъде в класацията, както неговите "дядовци" от музикалните среди. ..."

    Ще е колкото Лос Кетчъп или онзи ПСИ-хар с гангам стилът. Колко такива се извъртяха - хиляди ... еднодневки. Старият рок ръжда не хваща!

    Оldies but goldies.

    Нередност?
  • 4
    stojtscho avatar :-|
    Стойчо
    • + 9

    Джъстийн Бибър и рок в едно изречение :)

    Безценно ;)

    Българските групи не получават пари авторски права, защото много ги свалят или защото Порфоните не им плащат?

    Нередност?
  • 5
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов
    • + 4

    [quote#2:"Борислав Кандов"]"глемрок легенда"!? Вие сериозно ли?[/quote]


    Марк Болан е глемрок легендата.Но както с глем рока,така и с краут-рока,приблемът е,поне за мен,че и двата стила се представляват от по един самотен връх и е трудно да откриеш последователи или предшественици.Глемрокът е Марк Боран и някой чат-пат минал оттам за малко,докато краут-рокът е почти само великата немска група"CAN",самотен връх в рок музиката ,и още няколко,които обикалят около върха,но не знаят как се стига до там.

    Нередност?
  • 6
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов
    • - 1
    • + 3

    За Боуи сигурно знаете,че от септември 1978 год е бил страшно притеснен за живота си .Бил е при някаква гадателка,която му казала че Джими Хендрикс,Марк Болан и Дейвид Боуи са за малко на земята и ще починат млади.Джими е бил вече мъртъв,и когато Марк Болан през септември 1978 катастрофира и загива на малко по-малко от 30 години,Боуи дълго чака своя ред.

    Нередност?
  • 7
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 2
    • + 4

    На песента на Дейвид Бауи - "Where Are We Now?", бих отговорила ето така с оглед класирането му: In the middle of nowhere.

    Нередност?
  • 8
    oft231057892 avatar :-|
    oft231057892
    • + 6

    "Старите" рок банди правят МУЗИКА - в нея влагат са цялата си душа. Понякога не им се получава, но ако нещата станат - десетки години са актуални.... за да могат Бийбъровците да правят кавъри.
    Сега е ерата на продуцентите и продуктовото позициониране. Хващаш някой/я от улицата, малко училище, малко пластичен тунинг, ангажираш балет, написва се "актуален хит", яка реклама - и тийновете се радват, а родителите им купуват. Няма лошо в този бизнес модел, но където се намеси печалбата, стойностното и културата си отива.

    Може би изключение - Адел - страхотен глас, хубави неща, но и при нея вече се залита към як комерс.

    п.п. - как можаха да се намерят 1 милиард идиота да гледат оня кореец?

    Нередност?
  • 9
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#2] от "Борислав Кандов":
    ?????,да не би да не знаеш, че Боуи е глем рок легенда, да не мислиш, че глем рока го има от 80-те години в САЩ

    Нередност?
  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz
    • + 1

    Много е приятно да се прочете компетентен и балансиран текст по тема рок-музика която сред повечето български т. н. "музикални критици" е предимно на вълната "ах!" "ох!" "тая" или "оная":)

    Нередност?
Нов коментар