Дъвка "Идеал" се завръща

"Алпи комерс" подготвя и "мъжки" вариант на парфюмиращите си бонбони с розово масло

Нямаме нито един продукт, който да имитира нещо друго, каза управителят на фирмата Венцислав Пейчев
Нямаме нито един продукт, който да имитира нещо друго, каза управителят на фирмата Венцислав Пейчев
Нямаме нито един продукт, който да имитира нещо друго, каза управителят на фирмата Венцислав Пейчев    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Нямаме нито един продукт, който да имитира нещо друго, каза управителят на фирмата Венцислав Пейчев    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Популярната някога българска дъвка "Идеал" се завръща на пазара до края на месеца. Тя ще бъде произведена от асеновградската бонбонена фабрика "Алпи", която вече е регистрирала търговската марка. Бившият производител - кооперация "Христо Ников", преди време изпадна в тежки финансови затруднения и от миналото лято е в процедура по несъстоятелност. Български дъвки на пазара обаче няма от 20-ина години.

Възобновяването на производството ще започне с класически дъвки, а на по-следващ етап ще бъдат пуснати и други разновидности. "В момента въвеждаме нова линия за дъвчащи бонбони с пълнеж чрез екструдиране, на която ще се правят и дъвки с пълнеж", каза управителят на "Алпи комерс" Венцислав Пейчев за "Капитал Daily". По думите му този метод е нов за България. Проектът се изпълнява с финансиране по оперативна програма "Конкурентоспособност" и трябва да приключи до края на август тази година. Общата инвестиция е около 920 хил. лв.

Единствен в света

Компанията, която е създадена в края на 1995 г., е единственият производител в света на парфюмиращи бонбони. За продукта си с розово масло "Део" тя получи сертификат за световна иновация от салона в Женева през 2011 г. и беше отличена за иновативно предприятие на 2012 г. от фондация "Приложни изследвания и комуникации". Бонбоните са разработвани в продължение на година и половина и се базират на научни изследвания на японски специалисти, които доказват, че прието чрез храната, розовото масло има парфюмиращ ефект.  Това се дължи на факта, че веществото гераниол, което е около 70% от състава на маслото, се излъчва от кожата след консумация и така на практика тялото ухае на рози. На подобен принцип например действа чесънът, в който има съединения, които не се разграждат от организма, а се отделят през порите.

Самият гераниол се произвежда от германска фирма, която го е патентовала за употреба в хранителната промишленост, и се влага в бонбоните на "Алпи". Те се предлагат в два варианта - със захар и с подсладител изомалт, който се прави от германската BENEO Palatinit Group, и допълнително подсилва парфюмиращия ефект. Колко време ще се усеща ароматът зависи от телесното тегло. Например при 65-килограмов човек ефектът се проявява при 3.6 мг гераниол и се задържа в продължение на 5-6 часа. "Това са приблизително два бонбона", обясни Пейчев.

Особености на търсенето

Най-големите консуматори на "Део" са момичета и жени от 18 до 40 години. Вероятно заради розовия им аромат бонбоните не са много популярни сред мъжете. Затова в момента компанията се опитва да разработи аналогичен продукт с друг аромат и търси растения с подобен ефект. Такова например е лавандулата. "Планираме да направим нещо по-различно, за да могат да го консумират спокойно и мъжете", каза Пейчев.

Основният пазар на бонбоните са САЩ, въпреки че те се предлагат и в големите вериги и повечето дрогерии в България, а се очаква да се появят и в специализираните магазини за козметични продукти на базата на розата. Продажбите отвъд океана се реализират през най-големия онлайн магазин - amazon.com, където се предлагат за 7.99 долара пакетчето (в България бонбоните са десетина пъти по-евтини), и се доставят на клиенти до всяка точка на света. Даже наскоро е била направена поръчка от Монтана - не щата, а българския град. Според Пейчев обаче българинът като цяло е скептик и му трябва по-дълго време, докато се убеди. "От друга страна, американците обичат да експериментират, задават въпроси, информират се", каза той. Интерес към бонбоните "Део" има и от източните държави - Китай, Индия, Япония, но там условията за внос и лицензионните режими са по-сложни и отнемат няколко месеца. Компанията очаква скоро да започне реални продажби и там.

Новаторски продукти

Асеновградската фабрика вече има близо 40 продукта, включително стандартни дъвчащи и твърди бонбони. Фокусът й обаче е върху т.нар. функционални храни, които са много популярни на Запад, но по-слабо познати в България. Освен че са вкусни, те решават и някои проблеми на човешкото тяло. Такъв е например другият награден продукт на фирмата - бонбоните за отслабване "Слимбо", за които има сертификат за световна иновация от парижкото изложение SIAL от 2006 г. и за които получи първия си приз за иновативно предприятие в България през 2008 г. "Алпи" предлага също енергийни и разхлаждащи бонбони, а като най-"интелигентния" им продукт Пейчев определи бонбоните с мюсли "Крис Крис". Едни от най-продаваните бонбони на фирмата обаче са билковите, които са на пазара от 1997 г. Те помагат при възпалено гърло и кашлица и се предлагат в 95% от аптеките в страната.

Всички продукти се разработват съвместно със специалисти от Университета по хранителни технологии в Пловдив и това е модел, който "Алпи" следва от самото си създаване. Тя вече има защитен полезен модел, а в момента работи по защитата на патент в Европа. "Нямаме нито един продукт, който да имитира нещо друго", посочи Пейчев. По думите му потребителите стават все по-взискателни и затова целта на фирмата е всяка година да предлага нещо ново на пазара.

Ново направление

През юли компанията трябва да приключи работа и по друг проект с европейско финансиране. Той е за внедряване на опаковъчна машина и преса за печат и е на стойност над 1 млн. лв. Това е свързано с едно от направленията, които "Алпи" развива в момента - производството на бонбони по поръчка на други фирми и с тяхното лого. Такива например се предлагат в заведенията на "Хепи". Новата линия ще има около 4 пъти по-голям капацитет от досегашния. "Надяваме се, като я монтираме, да се повиши ефективността на работа, да намалее себестойността на продукцията и като цяло да станем по-конкурентни", каза Пейчев.

Според него в период на криза именно новите инвестиции са начинът фирмите да продължат да работят и да са успешни на пазара. В "Алпи" икономическият спад през последните години е довел до преоценка на начина на работа и по думите на Пейчев управлението сега няма нищо общо с това, което е било преди десет години. "Анализирахме силните и слабите си страни и преценихме, че разработването на нови продукти е нашата най-силна страна, затова продължаваме да се развиваме в това направление и благодарение на него успяваме", посочи Пейчев. През 2012 г. компанията е увеличила продажбите си с 6-7%.

39 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ
    • - 7
    • + 103

    Смърт на Mars.Inc, Wrigley и всичките им брандове! На оружие, братя!

    Нередност?
  • 2
    comandante avatar :-|
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    • - 4
    • + 116

    Чудесно успех на българската компания !
    От 20г Orbit ® е абсолютен монополист на пазара с дъвките със спорно качество които са с химически заместители на захарта !

    Нередност?
  • 3
    comandante avatar :-|

    [quote#1:"КЛЮЧАРЪ"]Смърт на Mars.Inc, Wrigley и всичките им брандове! На оружие, братя! [/quote]
    Българите трябва да се нагугнат на мощен бойкот срещу всякакви такива корпорации произвеждащи боклуците си в съседните ни страни!
    Сега комшиите се радват на трудова заетост а ние ги храним с потреблението си !

    Нередност?
  • 4
    bta avatar :-|
    bta
    • - 3
    • + 49

    яки балончета ставаха

    Нередност?
  • 5
    niki.maxi avatar :-P
    nicoleta
    • - 3
    • + 32

    Супер,ще си спомним за Народната Република,докато дъвчем.

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 89

    Дъвките са една от лесно продаваемите стоки, за които да се чудиш защо никой не се заема да ги прави у нас. Някои други примери от тази редица:

    - разтвор за оптически лещи (22 лева за 400 грама дезинфектант американско производство) - ползван от стотици хиляди българи с диоптри в количества по 2-3 туби на месец

    - физиологичен разтвор. Този прост разтвор на вода и готварска сол се внася от Германия, на цена 1,80 лева за за 500-600 грама.

    - морска вода за носа. Отново словенска, френска, германска - едно шишенце от 5-10 грама струва 60 - 80 стотинки, но децата като се осополевят, на ден заминават по 3-4 броя от тази джунджурия

    - всичките прахчета против настинка тип Фервекс, Колдрекс, Тайлол и т.н. са изцяло внос (швейцарски, турски, полски, английски...).

    - всичките замразени картофки за фритюрник са също само вносни (и безвкусни)

    Нередност?
  • 7
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров
    • - 2
    • + 44

    Едно голямо БРАВО!!!

    Нередност?
  • 8
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов
    • - 2
    • + 49

    [quote#6:"cinik"]физиологиче разтвор. Този прост разтвор на вода и готварска сол се внася от Германия, на цена 1,80 лева за за 500-600 грама.[/quote]
    Навремето Заводът за инфузионни разтвори в Троян беше стратегическо предприятие,с отношение към отбраната и националната сигурност.Сега наистина инфузионните разтвори идват от Германия,Мелсунген.Нямам обяснение.

    Нередност?
  • 9
    rantantan avatar :-|
    rantantan
    • - 1
    • + 43

    е това е новината днес, всичко друго е пародия на политически живот, браво, аз се радвам.

    Нередност?
  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 14

    До коментар [#8] от "vjacho":

    Вероятно сегашният му собственик е почнал да прави слънчева централа или медицински център тип "НЗОК осребрява всичко". Затова не му се занимава с традиционната дейност, предвид че "държавният казан е най-сигурният"

    Нередност?
Нов коментар