General Motors обеща 4 млрд. евро за губещото си поделение Opel

Инвестиците трябва да се направят до 2016 г.

"Като глобална автомобилна компания GM има нужда от силно присъствие в Европа, както по отношение на дизайна и развойната дейност, така и в производството и продажбите", каза изпълнителният директор на GM Дан Акерсон.
"Като глобална автомобилна компания GM има нужда от силно присъствие в Европа, както по отношение на дизайна и развойната дейност, така и в производството и продажбите", каза изпълнителният директор на GM Дан Акерсон.
"Като глобална автомобилна компания GM има нужда от силно присъствие в Европа, както по отношение на дизайна и развойната дейност, така и в производството и продажбите", каза изпълнителният директор на GM Дан Акерсон.    ©  Lisi Niesner
"Като глобална автомобилна компания GM има нужда от силно присъствие в Европа, както по отношение на дизайна и развойната дейност, така и в производството и продажбите", каза изпълнителният директор на GM Дан Акерсон.    ©  Lisi Niesner
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Американският автомобилопроизводител General Motors (GM) направи рязък завой в позицията си за бъдещето на губещата си европейска марка Opel. След като дълго време в публичното пространство се появяваха информации, че GM смята да се раздели с германското си подразделение, след среща на борда на директорите вчера стана ясно, че американската компания ще инвестира в Opel 4 млрд. евро до края на 2016 г. Средствата ще бъдат използвани глано за разработка и пласиране на нови модели, предаде Reuters.

Без Европа не може

Голяма част от инвестициите ще са предназначени за експанзията на нови модели на Opel. До 2016 г. компанията ще пусне на пазара 23 нови модела (включително кабриолет Cascada) и 13 нови двигателя. След срещата на борда на директорите на GM в централата на Opel в германския град Рюселсхайм изпълнителният директор и председател на борда на американската компания Дан Акерсон обясни пред журналистите защо ръководството е сменило позицията си.

"Като глобална автомобилна компания GM има нужда от силно присъствие в Европа, както по отношение на дизайна и развойната дейност, така и в производството и продажбите", каза той. "И Opel е ключът към нашия успех и затова ще разполага с пълната подкрепа на своята компания-майка", добави Акерсон.

Трудностите пред Opel не са преодолени

GM продължава да отчита загуби в европейското си поделение. През миналата година то приключи на загуба, като това е 14-тата поред с отрицателен финансов резултат. Оперативната загуба на поделението на GM в Европа нарасна до $ 1.8 млрд през миналата година от $ 700 млн. през 2011 г., а от компанията майка могат само да се надяват, че ще излязат на печалба в средата на десетилетието. Общо от 1999 г. досега, според изчисления на Bloomberg, GM е натрупала загуби в размер на 18 млрд. долара в резултат от дейността си в Европа.

Тези негативни ризелтати идват на фона на спада на продажбите на автомобили на Стария континент, които стигнаха до най-ниското си равнище от почти две десетилетия. Само за март Opel е отчела 18 процента по-слаби продажби на годишна база.

Това е и причината досега да продължаваха спекулациите, че GM ще прехвърли активите на Opel от баланса си в джойнт венчъра с френския си партньо PSA Peugeot Citroen, или дори че ще да продаде Opel изцяло.

На конкретен въпрос дали 4 млрд. евро инвестиции са залог и гаранция, затова че Opel ще остане изцяло собственост на GM поне до 2016 г., Акерсън отказа да даде отговор.

Бордът на директорите на GM избра Германия за редовната си среща, за да се ориентира на място ка върви 10-годишната стратегия, наречена DRIVE!2022, в трудните времена за европейския пазар.

Служителите на американската компания на Стария континент са над 37 хил., като 20 хил. от тях са в заводите на GM в Германия. През март работниците в завода в Бохум отхвърлиха план, предвиждащ замразяване на заплатите и запазване на работните места до 2016 г. Без това споразумение със служителите, които в Бохум са около 3 хил., заводът би трябвало да бъде затворен в края на 2014 г. Подобно предложение за замразяване на заплатите обаче беше прието от служителите в завода на GM край Сарагоса в Испания.

Всички имат проблеми заради ниските продажби

Проблеми на GM в Европа обаче не са уникални, тъй като заради кризата и намалелите продажби на Стария континент всички имат трудности. Така само преди дни главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Маркионе призна, че загубите на компанията му в Европа може да бъдат по-големи от очакваното тази година.

А в сряда немският производител на луксозни автомобили Daimler заяви, че може да намали своята прогноза за печалбата си за 2013 г. по-късно този месец заради бързото свиване на автомобилния пазар в Европа. По различни оценки на анализатори от индустрията автомобилният пазар в Западна Европа се е свил с около 10 на сто само през първото тримесечие на тази година.

Друг вид проблеми за японците

Японците пък срещат друг тип затруднения, след като заради проблем с въздушните възглавници четири автомобилостроителя - Toyota, Nissan, Mazda и Honda, се налага да изтеглят общо около 3.4 млн. автомобила. Проблемите идват от доставчика на въздушните възглавници Takata Corp, чийто говорител обясни, че е възможно те да не се надуят в случай на необходимост.

Toyota изтегля около 1.73 млн. превозни средства в световен мащаб, включително 580 хил. в Северна Америка и 490 хил. в Европа. Toyota ще сменя дефектните въздушни възглавници с нови, като се очаква това да отнеме от един до два и половина часа в зависимост от моделите.

Honda обяви, че ще изтегли около 1.14 млн. коли по цял свят, а Nissan - около 480 хил. Най-малко ще изтегли Mazda около 45.5 хил. превозни средства.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • - 1
    • + 6

    "През март работниците в завода в Бохум отхвърлиха план, предвиждащ замразяване на заплатите и запазване на работните места до 2016 г."

    Германските профсъюзи в Бохум по-добре да не се правят на французи, а да си направят сметка дали изобщо ще съществуват в този си вид ако Опел все пак фалира. А и както знаем, фабрики се местят лесно.

    Нередност?
  • 2
    aceton avatar :-P
    асен георгиев
    • - 6
    • + 1

    да вземат да си опровят моделите - грозни кютуци.

    Нередност?
  • 3
    42 avatar :-|
    42
    • - 5
    • + 7

    Едно време Опел беше евтината марка на ГМ, но сега това е Шевролет(Деу) , Опел не е ясно какво е, не е евтино, не е луксозно, на практика едно нищо.

    Нередност?
Нов коментар