🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Лютеница Първомай" вече е регистрирано географско указание

Фирмите от региона могат да се впишат като ползватели

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Лютеница Първомай" вече е географско указание, регистрирано в българското Патентно ведомство. Това съобщиха от фирма "Булконс Първомай", която произвежда продукта и е инициатор за вписването му в Държавния регистър на географските означения (виж карето с определенията).

Технология с традиции

Заповед, издадена от Министерството на земеделието и храните през март т. г., определя границите на географското място за производство на продукта - територията на община Първомай. С нея се утвърждават качествата и характеристиките на лютеницата, както и технологията за производството й, позната в региона от десетилетия. Този документ е задължителен за регистрацията на географското указание в Патентното ведомство, която приключи през юли т. г.

"Това, което отличава "Лютеница Първомай" от останалите лютеници в страната, е именно технологията. Тя е по традиционна бабина рецепта, характерна за този регион, и се използва от 1956 г.", коментира изпълнителният директор на "Булконс Първомай" Георги Банялиев. "Няколко са основните характеристики на продукта - лютеницата се произвежда от български домати и пипер, а полученият концентрат се изварява до достигане на желаната гъстота. Тъкмо обратното правят някои други фирми - те използват концентрирано вносно доматено пюре, което после се разрежда, за да се достигне желаната гъстота", обясни Банялиев.

Без монопол

Регистрацията не означава, че само "Булконс Първомай" може да произвежда тази лютеница. Според законодателството географското указание се различава съществено от другите обекти на индустриална собственост, като търговската марка например. Собственикът на търговската марка е монополист, единствено той има право да ползва регистрирания обект за срока, определен от закона. Географското указание (както и наименованието за произход) е колективно право. То може да се упражнява от повече от един производител и не е ограничено във времето. Всяка фирма, организация или лице, които упражняват стопанската си дейност в даден регион, може да регистрира или да ползва вече регистрирано географско указание. Условието е продуктът да притежава качествени характеристики - резултат от географския произход, а производителят му да спазва описаните изисквания и технология за производство, с които се кандидатства за регистрация пред Патентното ведомство.

Законът не поставя изискване географското означение да се поддържа и подновява във времето (както е при търговската марка например). Затова за него не се плащат допълнителни такси през годините.

Какви са ползите

Означаването на продуктите чрез географски индикации е способ за защита на производителите от даден регион срещу проявите на нелоялна конкуренция. Чрез географските означения се съхраняват национални традиции, трупани в продължение на години, отбелязват експерти.

Плюс за производителя е, че ще продава повече, защото ще гарантира някакво специфично качество на продукта. Плюс за потребителя е, че купува качествена стока, че има по-богат избор, за да удовлетвори своите потребности.

Конкуренцията продължава

Не е тайна, че в региона на Първомай две фирми от години се борят за пазарен дял: "Булконс Първомай" (производител на "Лютеница Първомай"), и "Консервинвест" - с. Православен (производител на "Първомайска лютеница"). Етикетите на един от видовете лютеница на двете дружества (тази с хорцето) са близки, както и наименованието на продуктите им. Цялото това сходство е направено при пълно спазване на законовите изисквания, което не пречи на компаниите периодично да се обвиняват в нелоялно поведение на тема "кой е оригиналът".

"Булконс Първомай" е инициатор за регистрацията на географското указание. Конкурентната "Консервинвест" може да бъде вписана като ползвател, но само след като Агенцията по безопасност на храните извърши проверка и излезе със становище, че продуктът съответства на описаните качества и характеристики за географско указание. В противен случай компанията трябва да се лиши от наименованието "Първомайска лютеница", коментират юристи.

Географските означения

са два вида: наименования за произход и географски указания.

- Наименование за произход е наименованието на страна, район или определена местност в тази страна, служещо за означаване на стока, която произхожда от там и чието качество или свойства се дължат предимно или изключително на географската среда, включваща природни и човешки фактори.

- Географско указание е наименованието на страна, район или определена местност в тази страна, служещо за означаване на стока, която произхожда от там и притежава качество, известност или друга характеристика, които могат да се отдадат на този географски произход.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 2
    • + 11

    Беше хубава едно време когато беше от чушки и домати.

    Нередност?
  • 2
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#1] от "Нефертити":

    Ееее и сега я бива.....:)

    Нередност?
  • 3
    leko_uchuden avatar :-|
    leko_uchuden
    • - 5
    • + 5

    Да обобщим Булконс са прецакали конкурента си. Сигурно само някой наскоро забогатял чиновник може да намери разлика в лютеницата от първомай и пазарджик. Видимо никой не обещава продуктите да са само от региона - онзи мушморок говори за бг домати а не за първомайски такива.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • + 3

    [quote#3:"leko_uchuden"]"...никой не обещава продуктите да са само от региона - онзи мушморок говори за бг домати а не за първомайски такива."[/quote]

    Ми те затова хората са обяснили разликата между "Наименование за произход" и "Географско указание".

    Нередност?
  • 5
    leko_uchuden avatar :-|
    leko_uchuden
    • - 3

    До коментар [#4] от "tamada":

    напълно верно, но не виждам как може да се обяснят особените характеристики стоката с произхода й от първомай. кое точно дава тази особеност , коят я няма в пловдив или пазарджик.
    ситуацията е ясна , булконс са дръпнали едни гърди пред конкурента, който сега няма да успее следващите 2 години да докаже, че е има нужните особени характеристики на своите продукти, трябва да махне думата "първомай" от етикета, защото булконс вече са си написали жалбите до ПВ и КЗК.

    Нередност?
  • 6
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • + 2

    Ми не съм запознат с различните лютеници, нито мога да преценя доколко е вярно обяснението на Булконс за рецептата. Казвам само, че за да се защити "Географско указание" не е задължително доматите да са от същия регион.

    Нередност?
Нов коментар