🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Европейски продукти, моля

Как Брюксел съфинансира програми за промоция на храни

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Девет промоционални програми, одобрени за изпълнение от Европейската комисия. Една изпълнена. Шест - в процес на изпълнение. Две предстои да стартират през февруари тази година. Това е досегашният резултат от участието на България в специалните програми за промоция на земеделски и хранителни продукти, финансирани от евросъюза. Законът за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз (обн., ДВ, бр. 96 от 28.11.2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) и Наредбата за условията и реда за избор, изпълнение и контрол на промоционални програми за земеделски и хранителни продукти (обн., ДВ, бр. 17 от 23.02.2007 г., посл. изм. и доп., ДВ, бр. 90 от 16 ноември 2012 г.) уреждат условията и реда, по който може да се кандидатства за финансиране на промоционални програми.

Колко

Европейската комисия предоставя безвъзмездно 50% от исканата сума, 30% от парите трябва да се осигурят от съответната държава членка и поне 20% е самофинансирането от кандидатстващата организация. Съфинансирането от общността е 60%, ако програмите насърчават консумацията на плодове и зеленчуци, предназначени за деца в училищните заведения на общността, както и ако предоставят информация за моделите на разумна консумация и за вредите от опасната консумация на алкохол.

Кой

Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Уточнени са и критериите за представителност: - сдружението трябва да е създадено най-малко две години преди подаването на промоционалната програма
- да има членове, чийто пазарен дял за продуктите, които са обект на програмата, е най-малко 20 на сто - да притежава собствено електронно или книжно издание, отразяващо дейността му.

Предимство имат проекти с участници от две или повече държави, а също и тези, които са насочени към промоции в повече от една страна. С приоритет са и проекти, които обхващат повече от една трета от територията на страна извън ЕС и специално акцентират върху качествата, предимствата и безопасността на европейските продукти.

Какво

Браншовите организации могат да искат пари за реклама, организация на обучения и конференции, промоции в търговски вериги, дегустации, организиране на конкурси, публикации в специализираната преса и интернет, участие в изложби, панаири, изложения, връзки с обществеността.

Къде

Европейската политика съфинансира промоционални програми, насочени към вътрешния пазар или трети страни (които не са членки на Европейския съюз).

Общото изискване е програмите да не рекламират конкретни търговски марки, а храни и продукти (виж карето), представяни като европейски. Целта е да се налага логото на общността и в същото време да се насърчава националният износ. По принцип регламентът забранява рекламирането на определени търговски марки, но практиката показва, че фирми от същия сектор често използват кампаниите, финансирани от ЕС, за да рекламират паралелно свои продукти със свой бюджет.

Кога

Всяка година Министерството на земеделието и храните (МЗХ) публикува в един централен ежедневник и на своята интернет страница две покани за подаване на предложения за промоционални програми - първата до 1 март, а втората - до 15 август. Срокът за подаване на предложения за промоционални програми за вътрешния пазар на ЕС и за трети страни е 15 април за първата кампания и 30 септември - за втората, уточни Елка Божилова от дирекция "Директни плащания и пазарна подкрепа" в МЗХ.

Кандидатите попълват одобрен от Европейската комисия (ЕК) формуляр, публикуван на интернет страницата на Европейската комисия и МЗХ.

Как

Документите се подават в МЗХ, където се извършва предварителен избор. За целта към министъра на земеделието и храните функционира постоянна консултативна комисия с представители от земеделското, икономическото и здравното министерство и от фонд "Земеделие".  Експерти проверяват документите и при непълноти или несъответствия дават указания за отстраняването им в определен срок. Първоначалната оценка за всяка промоционална програма се прави в МЗХ. Максималният брой точки е 100. Критериите са: - съответствие на програмата с продуктите, с държавите или с областите при трети страни и съответствие с продуктите, темите и насоките за промоция при вътрешния пазар - целесъобразност; качество; ефективност; рентабилност и изпълнение на програмата. Кандидатстващите сдружения са длъжни да изберат организация (може и повече от една), която ще изпълни програмата (т.нар. прилагащи организации). Това става преди или след подаването на документите, но не по-късно от 45 календарни дни след нотификацията за одобряване на програмата от ЕК.
Кандидатстващите сдружения могат сами да реализират мерки от програмата, по прилагането на които имат опит най-малко пет години и чиято стойност не надхвърля 50% от общата стойност на програмата, посочва Божилова. Изборът на прилагаща организация става с конкурс. Процедурата се открива с публикуване на обява в два централни всекидневника. Организацията, която ще изпълни дейностите, заложени в програмата, трябва да разполага с необходимите финансови и технически средства. Когато промоционалната програма е одобрена от ЕК, браншовото сдружение сключва договори с прилагащата организация и с фонд "Земеделие". Договорът с фонда се сключва, след като браншовата структура внесе гаранция за изпълнението му в размер 15% от максималното годишно финансиране на програмата. Кандидатстващото сдружение следва да избере и външна независима организация, която да оцени резултатите от действията по програмата. Националният орган, отговарящ за финансирането и контрола по изпълнението на програмата, е фонд "Земеделие".

Често срещан пропуск при кандидатстване е, когато предлагащата организация не е представителна, обобщава досегашния опит Елка Божилова. Срещат се недостатъци и в бюджета, който е с редица грешки в изчисленията или не е достатъчно подробен. Сред пропуските са и не са достатъчно подробно описаните действия за промоция на продуктите. Има грешки и в процедурата по избор на прилагаща организация, показва практиката.

Продукти за промоция

Пресни и преработени плодове и зеленчуци; ленено влакно; живи растения и продукти на цветарството; маслиново масло и трапезни маслини; растителни масла; мляко и млечни продукти; меса; яйца; мед и пчелни продукти; вина със защитено наименование за произход или защитено географско указание, вина с обозначение на винения сорт лоза, биопродукти, птиче месо, спиртни напитки с географско или запазено традиционно указание; преработени продукти на базата на зърнени култури и ориз.

Трети страни

Страните извън ЕС, в които могат да се осъществяват промоционални програми, са Южна Африка, Македония, Австралия, Босна и Херцеговина, Китай, Южна Корея, Хърватия, Индия, Япония, Косово, Черна гора, Норвегия, Нова Зеландия, Русия, Сърбия, Швейцария, Турция, Украйна.