🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Реформата в образованието е ключова за икономиката

Подобряването на квалификацията без мерки и в други сфери обаче ще засили изтичането на мозъци

Представата, че страната разполага с едни от най-добрите таланти по математика и информационни технологии, е погрешна, според доклада
Представата, че страната разполага с едни от най-добрите таланти по математика и информационни технологии, е погрешна, според доклада
Представата, че страната разполага с едни от най-добрите таланти по математика и информационни технологии, е погрешна, според доклада    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Представата, че страната разполага с едни от най-добрите таланти по математика и информационни технологии, е погрешна, според доклада    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

България е сред най-бързо застаряващите нации не само в Европа, но и в световен мащаб. По данни на Световната банка до 2050 г. населението на страната ще намалее с 40%, а всеки трети българин ще бъде над 65 години. В същото време производителността на труда е сред най-ниските в ЕС, и то главно заради промишлените сектори, които добавят стойност. Затова решаващи за развитието на човешкия капитал и икономиката като цяло са мерките в образованието, става ясно от изследване на Института за икономическа политика (ИИП) и фондация Friedrich Ebert. Реформите само в сферата на образованието обаче няма да са достатъчни за задържането на квалифицираната работна сила, уточняват авторите на доклада. Нужни са и още промени.

Негативните ефекти

В дългосрочен план ще нараства натискът върху българските предприятия, най-вече малките и средните, да се интернационализират, се посочва в изследването. Това се дължи на влошаващата се демографска структура, което кара компаниите да търсят нови пазари, за да запазят позициите си. От друга страна, България има сравнително ниска покупателна способност, което също принуждава българските предприятия да гледат навън. По последни данни към 2011 г. само 11% от малките и средните фирми реализират износ, т.е. като цяло те са изключително ориентирани към вътрешния пазар.

Обезлюдяването на някои части на страната в резултат на демографската криза пък пречи на разрастването на местния бизнес и възможността за привличане на чуждестранни инвестиции. "При намаляващ пазар и влошаващи се качествени характеристики на човешките ресурси страната трудно би могла да компенсира подобни развития само с атрактивна данъчна политика и ниски разходи за труд", коментира изпълнителният директор на ИИП Ясен Георгиев. Това от своя страна може да застраши икономическото развитие и сближаването на доходите с тези в ЕС.

Фокус и към пазара на труда

Тази негативна тенденция изисква политически решения и реформи най-вече в сферата на образованието и пазара на труда, тъй като именно това може да помогне за развитие на човешкия капитал в по-дългосрочен план. Такива мерки биха подобрили качествените характеристики на човешките ресурси и оттам - производителността на труда. "Един от големите проблеми за всяка реформа обаче е четиригодишната перспектива на правителствата", посочи Георгиев.

От ИИП предупреждават, че подобряването на образованието няма автоматично да доведе до по-добри резултати за икономиката. Една от причините за това е световната тенденция квалифицираните специалисти да се насочват към други страни. Изтичането на мозъци засяга най-вече малките и отворени икономики като България, което се вижда и от последния анализ на Световния икономически форум за конкурентоспособността. България там е на 128-о място от 144 страни, което означава, че е особено засегната от тази тенденция. "Затова и мерки само в образованието, ако не бъдат последвани от мерки в други сфери, ще доведат до това, че в страната ще се образоват млади хора на световно равнище, които няма да се реализират тук", каза Георгиев.

Силни и слаби страни

Според авторите на доклада един от дефицитите на българската образователна система е свързан с нуждата от осъвременяване на образованието в сферата на информационните технологии и насочването към умения за създаване на добавена стойност и насърчаване на иновационния капацитет. Широко разпространеното мнение сред българите, че страната разполага с едни от най-добрите таланти по математика и информационни технологии, е по-скоро мит. Това може да е вярно за няколко математически гимназии, но като цяло качеството на образованието по математика и природни науки не е особено конкурентоспособно в регионална перспектива, посочват от ИИП.

В същото време страната може да се похвали с много добри резултати в обучението по чужди езици. "Сравнявайки България с другите държави в региона, виждаме, че това е една от нашите силни страни", каза Георгиев. Според него страната определено има добри традиции и ефективни методи за изучаване. Това се потвърждава и от голяма част от чуждестранните инвеститори, които посочват владеенето на чужди езици като едно от предимствата на страната.

19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jorosrabskia avatar :-|
    jorosrabskia
    • - 1
    • + 5

    Няма да се плашите, нали си имаме достатъ4но "РОМИ" ,те ще ни оправят....... положението :)

    Нередност?
  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • - 7
    • + 8

    Образованието е безсмислено, ако няма приложимост след това в производството.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 3
    • + 3

    . Широко разпространеното мнение сред българите, че страната разполага с едни от най-добрите таланти по математика и информационни технологии, е по-скоро мит. Това може да е вярно за няколко математически гимназии, но като цяло качеството на образованието по математика и природни науки не е особено конкурентоспособно в регионална перспектива, посочват от ИИП.

    Щом някъде се получава, значи прблема не е системен. Търсете корените на причините за неуспехите и ги отстранявайте. Хиляди могат да са - кофти директори, лоша база, безхаберие на общината, обществено-културни и пр.
    За да се коригират тези неща е необходима мотивация, работа, кураж дори от тези които се занимават с тези неща.
    Аман от лаладжии с блеснал поглед дето от мерак да се изфукат че са прочели някоя и друга книжка почват поредната реформа издъно. и първи я зарязват като скачат на друго място да промотират поредната си щуротия.
    Българското образование е като една запусталяла градска грдаинка, която просто трябва да се почисти подреди, а не да се тръгва с булдозерите и прекоряава из дъно с поредния шантав проект.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 8

    Сякаш се намеква, че ако в другите сфери няма реформи, да не бързаме да просвещаваме младежите, че ще вземат да избягат. Ако наистина няма реформи в другите сфери, ще избягат не само квалифицираните, ами изобщо работоспособните. Неквалифицираната работна ръка също си намира успешно пазар в чужбина, още повече че е достатъчно непретенциозна, че да спи по 6 човека в стая и да се храни от преоценени стоки. Още веднъж - няма ли реформи, които да позволят на всеки работещ (квалифициран или не) да вижда плодовете от труда си, то той ще се изнесе в чужбина. Конкуренцията за човешки ресурси работи паралелно с конкуренцията за нови пазари. Тромавите, скудоумите, сиромахомилните, неориентираните биват жестоко наказвани по тази линия....Освен пенсионери и социално слаби, всичко друго си стяга багажа...

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 8

    "Образованието е безсмислено, ако няма приложимост след това в производството. "
    Е, да мрат поети, писатели, художници и т.н. Ще вървим в единен строй към фабриката.

    Нередност?
  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 6

    Колеги, вижте примера на Финландия. Учителите са сред най-обезпечените държавни служители. Конкурсът за влизане в учителските програми (само в реномирани университети а не от куцо и сакато наречено ВО) е изключително селективен, от обществото и родителите се изисква съдействие в процеса на обучение на децата обвързано със социалната система, т.е. не само на думи. Е, и резултатите говорят. И те са малка страна, при това с далеч по неблагоприятни климатични условия. Изводи?

    Нередност?
  • 7
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 2
    • + 1

    Хората да се научат да се справят в живота, държавата и без това е някаква абстракция, която отчаяно се мъчи да си направи харакири.

    Нередност?
  • 8
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 3
    • + 1

    [quote#1:"jorosrabskia"]Няма да се плашите, нали си имаме достатъ4но "РОМИ" ,те ще ни оправят....... положението :)[/quote]

    А това, че тези роми са ти единствената надежда да получаваш държавна пенсия като остарееш?

    Добре, че има и по-далновидни хора от форумните хейтъри.
    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/obshtestvo/2012/03/02/1779022_shestici_v_getoto/

    Нередност?
  • 9
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 3

    [quote#2:"Offshore Banking"]Образованието е безсмислено, ако няма приложимост след това в производството.[/quote]

    Ти чувал ли си някога за безработен програмист? Приложимост в производството да търсят шлосерите. Има хора, които просто умеят неща, които се търсят. Пък дали ще е производство или услуги - не си ти човекът, който ще прецени.

    http://youtu.be/1jAJQKjOA-U?t=8m50s

    Нередност?
  • 10
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 2
    • + 2

    [quote#3:"k_"]Щом някъде се получава, значи прблема не е системен. [/quote]

    Добри школи по математика имат две училища в София и по едно в някои от другите най-големи градове. Щом се получава в 5-6 училища от над 2500 в цялата страна, може пък да е хубаво да помислиш пак.

    Нередност?
Нов коментар