"СЕП България" се отказа от мобилните разплащания

Дружеството върна лиценза си за оператор на платежна система в БНБ

Дружеството ще продължи да предлага електронен подпис, каза Венцислав Петров, изпълнителен директор на "Адванс Екуити холдинг", който е мажоритарен собственик на дружеството.
Дружеството ще продължи да предлага електронен подпис, каза Венцислав Петров, изпълнителен директор на "Адванс Екуити холдинг", който е мажоритарен собственик на дружеството.
Дружеството ще продължи да предлага електронен подпис, каза Венцислав Петров, изпълнителен директор на "Адванс Екуити холдинг", който е мажоритарен собственик на дружеството.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Дружеството ще продължи да предлага електронен подпис, каза Венцислав Петров, изпълнителен директор на "Адванс Екуити холдинг", който е мажоритарен собственик на дружеството.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"СЕП България" се отказа от лиценза си за оператор на платежна система, стана ясно от съобщения на БНБ и компанията. Чрез него тя предложи за първи път преди години т.нар. електронно портмоне - то позвоялваше да се управлява портфейл през телефона и да се плаща в търговски обекти. Пред "Капитал Daily" Венцислав Петров, изпълнителен директор на "Адванс Екуити холдинг", който е мажоритарен собственик на дружеството, обясни, че причината за отказа от лиценз е в липсата на подкрепа от страна на достатъчно банки, които са предпочели да разработват собствени продукти за подобен тип разплащания. Петров добави, че от "СЕП България" има готовност да подновят услугата в момента, в който се намери подходящ партньор за нея. Компанията ще продължи да издава електронен подпис с марката eSign.

Липса на подкрепа спира проекта

Лицензът за осъществяване на дейност като оператор на платежна система "СЕП България" получи от БНБ през 2007 г. Прекратяването му е извършено по желание на самото дружество, стана ясно от съобщение на централната банка. "Връщаме лиценза, защото проектът, който бе започнат преди повече от 6 години, не можа да се осъществи по модела, по който бе започнат", каза Венцислав Петров. Той посочи, че заради ограниченията, поставени в разрешителното, "СЕП България" не е могъл да предоставя пълния набор от услуги, търсени от клиентите му. Така предлаганият продукт не е успял да постигне планирания пазарен дял и да се пребори с конкуренцията на други подобни системи, каквато е например БИСЕРА.

Друг проблем е било нежеланието на достатъчно банки да подкрепят проекта. Първоначално той предизвика интерес на "Глобул" и "Виваком", с чиито телефони можеше да се плаща, а като банки се включиха Алианц банк и Пощенска банка. Липсата на по-широка подкрепа обаче е поставила дружеството пред ситуация да инвестира собствен ресурс за интеграция на системите с отделните клиенти. "Ние извършихме необходимите разходи за съгласуване на системите, което не бе предвидено в бизнес плана и ни натовари с допълнителни разходи", обясни Венцислав Петров. Той добави, че негативно влияние е оказала и финансовата криза, която е принудила банките да свият разходите си за реклама, като така възможността за мобилни разплащания не е получила нужната й разгласа сред потребителите. Освен това през последните години банките са предпочели да разработват собствени системи за мобилни разплащания, като така допълнително са свили пазара на "СЕП България" при този продукт. В този смисъл от дружеството не смятат, че новината с връщането на лиценза и оттеглянето от тази дейност е изненада за някого в тези среди. Ивайло Петров увери, че това няма да засегне клиентите, тъй като те не ползват услугата от доста месеци.

Според експерт от индустрията причина за неуспеха на проекта може да се търси в желанието на "СЕП България" да стартира с предлагането на голямо портфолио услуги още в ден първи от появата й на пазара, което е много скъпо и сложно за реализация от техническа гледна точка. Освен това, за да проработи моделът и той да е от полза на клиента, много телекоми и много търговци е трябвало да заработят едновременно. Това обаче е нямало как да се случи в ситуация, при която, търсейки най-доброто за себе си, банките и мобилните оператори е трябвало да постигнат споразуменея за съвместна работа.

Не е изключен рестарт на проекта на по-късен етап

"Още миналата година спряхме да инвестираме в разработването на услугата", каза още Петров, като не изключи възможността за рестарт на проекта при появата на подходящ партньор. Според него с оттеглянето на "СЕП България" едва ли ще се отвори ниша за другите играчи на този пазар. Отказвайки се от този си проект, компанията смята да насочи ресурс към другите си дейности. Една от тях е предоставянето на електронен подпис с марката eSign. Услугата се предлага в цялата страна благодарение на мрежата от офиси на инвестиционната компания "Карол". Нейното дружество "Адванс екуити холдинг" е мажоритарен акционер в "СЕП България" с дял от 87%. Малки собственици на дялове в компанията са първите разработчици на продукта "Сирма солюшънс" и "Ино венчърс", които държат по 6.5% от капитала. Капиталът на "СЕП България" е в размер на 10 млн. лв. Последните години компанията трупаше загуби - за 2011 г. - 2.8 млн. лв. (с натрупани 7.4 млн.), а за 2012 г. - 2.32 млн. лв.