БНБ отказа на "Български пощи" лиценз за платежна институция

Причината са пропуски при управлението на риска, липса на ясни правила и прозрачност

Отказът няма да повлияе върху сегашната работа на пощите и не са правени планове развитието на допълнителната дейност да е част от оздравителната програма, казаха от компанията
Отказът няма да повлияе върху сегашната работа на пощите и не са правени планове развитието на допълнителната дейност да е част от оздравителната програма, казаха от компанията
Отказът няма да повлияе върху сегашната работа на пощите и не са правени планове развитието на допълнителната дейност да е част от оздравителната програма, казаха от компанията    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Отказът няма да повлияе върху сегашната работа на пощите и не са правени планове развитието на допълнителната дейност да е част от оздравителната програма, казаха от компанията    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

"Български пощи" няма да развиват поне дейност като платежна институция, стана ясно от решение на БНБ, с което им е отказан  лиценз. Плановете са били пощите да развият изцяло ново направление на дейността, ако вземат разрешително от централната банка, обясниха от държавната компания. Оттам отказаха да коментират отказа, преди да са получили официално съобщението на БНБ, като обясниха, че ще се съобразят с насоките в него и той няма да им попречи да осъществяват която и да е от досегашните им дейности.

Допълнителна дейност, допълнителни приходи

Документите за получаване на лиценз са били подадени още през 2012 г., а отказът от лиценз няма да попречи на оздравителната програма на дружеството, добавиха от държавното дружество. От компанията уточниха, че дейността по него не е била част от краткосрочния план за стабилизиране, няма да му повлияе и не са били планирани приходи от услуги, за които все още няма разрешение.

"Български пощи" са искали лиценз за платежни услуги, свързани с внасяне и теглене на кеш по сметки, прехвърляне на пари по сметки, изпълнение на преводи с пари в брой, приемане на плащания. Справка в регистъра на БНБ показва, че засега единствената компания с такъв лиценз в България е "Изи пей". Малко по-тесен е лиценза на "Транскарт файненшъл сървисис" - тя има разрешително за почти всички изброени по-горе услуги, без изпълнение на парични преводи.

Преводите, както и възможността за плащане на много сметки на едно място позволи на бизнеса на "Изи пей" да се разрасне значително през последните години най-вече с офиси, в които се приемат плащания както за комунални сметки и местни данъци и такси, така и ваучери от сайтове за групово пазаруване, продажби на билети за различни събития.

Причините за отказа

В съобщението си от банката посочват доста несъответствия, заради които не могат да дадат лиценз на "Български пощи". Според обяснението той е отказан, защото компанията не е доказала, че има ясна организационна структура, прозрачни и последователни правила за отговорност, ефективен контрол на рисковете, механизми за вътрешен контрол, програма за мерките срещу пране на пари. Държавното дружеството не е успяло да покаже, че бизнес планът и прогнозният му бюджет позволяват използване на системи за работа като платежна институция, липсват подходящи мерки за защита на парите на клиентите. Друг проблем са и ръководните органи – по закон те трябва да имат квалификация, професионален опит и добра репутация, което не може да се каже за Пощите, става ясно от аргументите на БНБ за отказа.

В момента "Български пощи" изпълняват някои от дейностите, включени в отказания лиценз – те приемат плащания, отскоро "Изи кредит" предлага бързи заеми до 3000 лв. в пощенските клонове, а от години се изпълняват и парични преводи в страната и чужбина. Най-вероятно новият лиценз би разширил и надградил вече предлагани услуги.

Наскоро беше публикуван проект за промени в Закона за пощенските услуги, който предвижда промяна на правилата за достъп до мрежата на държавното дружество. По думите на транспортния министър Данаил Папазов целта е да има правила за достъпа и се разпише начин, по който ще се определят цените, да се посочат отговорности на органите, които ще оценяват сигурността, както и да се избегне сложната процедура за разрешение от Брюксел за държавната помощ. Компенсирането се прави за загубите на "Български пощи" от универсалната пощенска услуга.

Минимални съкращения

До 400 души от "Български пощи" може да бъдат съкратени. Това е съобщил главният изпълнителен директор на оператора Валентин Петков в петък. По думите му "реални и сериозни съкращения" не са планирани, а задачата е да бъдат освободени 250-300, най-много до 400 от служителите. "На фона на повече от 11 хил. работещи в пощите това е преди всичко естественият подбор, тъй като някои хора се пенсионират, други си намират по-високоплатена работа", е казал Петков, цитиран от агенция "Фокус". Увеличение на заплатите в "Български пощи" засега няма да има, тъй като няма пари, е обяснил директорът. Последното увеличение е от края на миналата година, но само за част от служителите – с 6 до 8%. Петков е добавил, че се надява през тази година компанията да излезе на печалба.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 2
    • + 9

    Български пощи ако им разрешат да са платежна институция означава, че трябва да ги признаят за вид Каса,нещо което банките едва ли ще се съгласят да упълномощят.

    Нередност?
  • 2
    umeren_optimist avatar :-|
    a.
    • - 2
    • + 5

    Законът за платежните услуги влезе в сила в края на 2009. А Пощите "Още" през 2012 поискали лиценз... На практика цялата им дейност извън пощенските и куриерските услуги е извън закона... Сега вече го имат и като отказ от БНБ, да видим как ще се "оздравят"...

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 12

    Още една забатачена реформа в ущърб на данъкоплатеца, но също и на служителите в пощата. Тото фишовете, продажбите на канцеларски стоки, 45-тият поред брокер на ваучери за храна (вероятно за продажба на самите себе си, така че да пестят осигуровки, като раздават на служителите си част от заплатите в натура и ги лишават от осигуряване за този доход), както и платежните услуги може да са "много свяжье и пякинье идяйкье", само че не това е бизнесът на пощата. Какво прави модерната поща, може да се види по частните холандски, немски и австрийски пощи, където пощальоните разнасят пратките с електрически велорикши, пощенските марки се разпечатват от интернет, а в момента масово се инсталират силози на самообслужване, където сам си вземаш и сам си подаваш пратката през 24 часа от денонощието. У нас имаме 20 години изоставане, което никой чиновник с "пякинье идяйке" не може да навакса, колкото и да е е идеен. Трябват возила, трябва софтуер...но най-вече трябват специалисти, каквито тук нямаме.

    Ако не се продаде съвсем скоро на голям европейски оператор, пощата ще последва Кремиковци и Химко.

    Нередност?
  • 4
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист
    • + 6

    До приватизацията ще продължим да плащаме загубите.
    Да ида до пощата, да чакам на опашка, докато 3-4 баби се мотаят като патки зад гишето, друга гледа неразбиращо монитора.......ааа, не.
    Викам си куриер и за 5 лв пощата лети за ден до получателя

    Нередност?
  • 5
    xyha avatar :-|
    xyha

    Нали си имаха пощенска банка , защо я продадоха .

    Нередност?
Нов коментар