🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китайският гигант Alibaba ще направи борсов дебют в САЩ

Интернет компанията може да привлече капитал от 15 млрд. долара и да бъде оценена на 140 млрд. долара.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Китайският онлайн гигант Alibaba Group реши да проведе дългоочакваното си първично публично предлагане (IPO) в САЩ. Компанията води преговори с шест банки, които да организират предлагането на акции - Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JP Morgan и Morgan Stanley, съобщава Reuters, като се позовава на свои източници. Това се очаква да е най-големият борсов дебют, откакто Facebook стана публично дружество преди близо две години. Alibaba обяви официално, че ще започне процедурата по борсов дебют в САЩ, като по този начин сложи край на месеците спекулации къде точно ще се листне компанията.

Въпрос за 140 млрд. долара

Анализаторите оценяват китайския интернет гигант на поне 140 млрд. долара, като при IPO-то се очаква да бъде привлечен капитал от 15 млрд. долара. Което е голяма хапка за шестте банки, които ще ръководят предлагането, защото при подобно развитие Reuters изчислява, че те ще приберат поне 260 млн. долара комисион. От Alibaba отказаха да коментира кои финансови институции ще ръководят борсовия дебют. Споменатите банки също отказаха коментар. По информация на Reuters китайската компания планира да излезе на борсата през третото тримесечие на годината, като се очаква документите да бъдат предадени най-рано през април.

Успешният смесен модел

Alibaba не е традиционният онлайн търговец, какъвто е Amazon например. Компанията трябва да се разглежда като комбинация от стандартен е-магазин, онлайн аукцион по подобие на eBay, система за дигитални разплащания в стил PayPal, плюс, че разполага и с услуги, подобни на тези на Google. За разлика от Amazon, която купува стоките от производители и ги продава на крайните клиенти, Alibaba играе ролята на посредник, като помага за свързването на двете страни. В това отношение компанията наподобява eBay, макар да не е аукцион. Китайският гигант не печели от комисиони, а като стимулира търговците да рекламират на сайта, за да могат да бъдат по-добре позиционирани и съответно да бъдат по-лесно забелязани от потребителите. Малките производители използват сайта Taobao, а големите – Tmall.

Една от разликите е, че при Tmall Alibaba вече изисква годишна такса от големите марки, за да могат да ползват онлайн пространството. На Taobao се продават над 760 млн. продукта от седем милиона търговеца, докато при Tmall имаме 70 хил. големи компании, които предлагат своите стоки и услуги. Alibaba агресивно се опитва да разшири дейността си и да предлага все повече онлайн базирани услуги, подобно на Google и Amazon. През изминалата седмица компанията обяви, че ще придобие 60% дял в продуцентската къща ChinaVision срещу 804 млн. долара в стремеж да развива авторското съдържание във видеоплатформата Ali TV.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар