🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Цветелина Бориславова навлиза в морските превози

Фондът CSIF купува второ пристанище в Бургас и възстановява фериботната линия между България и Грузия

Възстановяването и развитието на фериботната линия между България и Изтока е възможност за страната да се развие като логистичен център в тази част на Европа, посочи Цветелина Бориславова
Възстановяването и развитието на фериботната линия между България и Изтока е възможност за страната да се развие като логистичен център в тази част на Европа, посочи Цветелина Бориславова
Възстановяването и развитието на фериботната линия между България и Изтока е възможност за страната да се развие като логистичен център в тази част на Европа, посочи Цветелина Бориславова    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Възстановяването и развитието на фериботната линия между България и Изтока е възможност за страната да се развие като логистичен център в тази част на Европа, посочи Цветелина Бориславова    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Цветелина Бориславова възстановява фериботната линия между България и Грузия от Бургас. Очаква се през август да започнат курсовете по ро-ро линията, която ще бъде както за товарни превози, така и за пътнически. За целта е закупен ферибот, който ще бъде в България до десетина дни, каза за "Капитал Daily" Бориславова. По думите й дългосрочният проект включва откриване на линия и до Задкавказието. Възстановяването и развитието на фериботната линия между България и Изтока е възможност за страната да се развие като логистичен център в тази част на Европа, посочи още тя. Закупеният вече ферибот е с капацитет за товар от 110 тира или над 200 контейнера.

Новото голямо пристанище

Във връзка с развитието на фериботната връзка Цветелина Бориславова купува още едно пристанище в Бургас, намиращо се точно до това, което придоби миналата година. Тя обясни още, че двете ще бъдат обединени, тъй като за нуждите на линията и дейността на ферибота е необходимо пристанище с по-голяма площ и лице към морето. Сделката все още не е финализирана.

От съобщение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) става ясно, че инвестиционното дружество на Бориславова CSIF (СИЕСАЙЕФ) планира са купи пристанище, което сега е част от "Черноморски риболов Бургас" и е негова собственост. Тъй като се очаква покупката да окаже въздействие върху пазара на пристанищни услуги от морски пристанища в страната, купувачът иска от КЗК да извърши оценка на концентрацията, каквато е стандартната процедура.

За целта на сделката е учредено ново дружество - "Метафиш" ЕООД, което на практика купува Бориславова. Капиталът на дружеството, възлизащ на 5.6 млн. лв., е внесен изцяло чрез непарична вноска на имущество – имоти с промишлени, складови, цехови сгради, става ясно от справка в Търговския регистър. Цената на сделката е тайна, но вероятно ще се движи в диапазона на оценката на активите. В регистъра се вижда още, че "Метафиш" е учредено на 22 май от "Черноморски риболов".

Пристанището, което купува Бориславова, всъщност е част от бившето държавно пристанище в Бургас, разделено на четири по-малки обекта и приватизирано по време на правителството на Иван Костов. На практика сега ще бъдат обединени две от тези пристанища.

На интернет страницата на продавача - "Черноморски риболов Бургас", е посочено, че то е наследник на дейността на бившето държавно обединение "Рибна промишленост" в Бургас, основано през 1952 г. Предметът на дейност на дружеството включва улов, преработка, съхранение и транспорт на риба и рибни продукти, както и техният внос и износ от и за други страни, пише още на сайта на дружеството.

Ро-ро линията Бургас – Поти - Новоросийск – Бургас бе пусната през 1996 г., като разполагаше с три кораба. Интересът към нея беше заради товарите, които идваха от Грузия и Русия през Бургас към Европа. Оператор на линията бе СО МАТ, но впоследствие тя бе закрита.

Общият портфейл

Покупката на второто пристанище в Бургас от CSIF на практика допълва част от досега развиваните от Цветелина Бориславова бизнес дейности. Част от портфолиото на инвестиционния й фонд е и една от най-големите спедиторкси компании на пазара в България "Деспред", която извършва спедиторски, митнически, складови, транспортни и съпътстващи ги услуги за Европа, Азия, бившите съветски републики и България. Есента на миналата година фондът на Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов") и хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас.

Едно от направленията в дейността на купувача CSIF е реализиране на възможни синергии между компании в портфейла на фонда. Дотук инвестициите са във възобновяеми източници – вятърни паркове и водноелектрически централи, туризъм – инфраструктурата в Пампорово и няколко големи хотела, машиностроене - "Монек Юг", земеделие – повече от 2 хил. хектара земеделска земя. Цветелина Бориславова е мажоритарен собственик и на Българо-американската кредитна банка. Преди това притежаваше СИБанк, но я продаде.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fuji avatar :-|
    fuji
    • - 16
    • + 35

    Жена мечта! :)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    jk avatar :-|
    jk
    • - 7
    • + 15

    мдаааа, пожелае ли нещо......

    Нередност?
  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • - 25
    • + 25

    Тази нямам нищо против да влезе в политиката...

    Нередност?
  • 4
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не
    • - 8
    • + 25

    Логично защо по времето на ГЕРБ се присъединяваха ВЕИ-та безконтролно. Напомням, че и партньора по карти и петролен бос Златев има ВЕИ-та. Нямам нищо против дамата, изглежда много симпатична и очевидно е успяла. Малко е сива историята на възход, но такива са ни капиталистите. Охранителчето определено знае какви да търси, или може би е обратното

    Нередност?
  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 13
    • + 8

    Може го жената.

    Нередност?
  • 6
    eddybg avatar :-|
    Емануил
    • - 7
    • + 23

    "Закупеният вече ферибот е с капацитет за товар от 110 тира или над 200 контейнера."
    "Възстановяването и развитието на фериботната линия между България и Изтока е възможност за страната да се развие като логистичен център в тази част на Европа, посочи още тя."

    със вместимост от 200 контейнера, колко време ще се избива тази инвестиция??

    Другото, което е навремето Япония ни даде пари от японската банка за развитие (доколкото си спомням) за инвестиции и най-вече за модернизиране на контейнерния терминал на пристанище Варна. По времето на ГЕРБ, обаче тези пари отидоха за пристанище Бургас. само да уточния, че Бургаското пристанище съществува благодарение на на Нефто-преработващия завод. Във Варна се обработват над 100 хил контейнера, да не говорим за генерални и насипни товари които са над 12 млн тона. да бяха дали парите да се модернизира аспаруховия мост, защото заради въздушното газене не могат да постъпват по-големи кораби.

    Успех ! :)

    Нередност?
  • 7
    assidim avatar :-|
    assidim
    • - 6
    • + 19

    Звучи логично на фона на проблемите с Турция на нашите превозвачи и по-точно тези, които карат стоки към и от централна Азия. Дано сработи линията и има успех!

    Нередност?
  • 8
    assidim avatar :-|
    assidim
    • - 6
    • + 23

    А да не забравяме, че и Грузия съвсем скоро ще подпише споразумение за асоцииране с ЕС, което на теория би следвало да вдигне стокообмена с ЕС. Това може да е още един плюс в полза на потенциала на бъдещата фериботна линия.

    Нередност?
  • 9
    glia avatar :-?
    shogun
    • + 5

    колко струва ферито ?

    Нередност?
  • 10
    assidim avatar :-P
    assidim
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#9] от "shogun":

    Има ли значение? Пък и най-вероятно си е търговска тайна :-)

    Нередност?
Нов коментар