БТК ще намали неустойките при прекратяване на договор

От 1 май 2015 г. телекомът ще начислява до три месечни такси независимо от продължителността на контракта

   ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

БТК ще намали неустойките при прекратяване на договор по желание на потребителя. От телекома обявиха, че ще начисляват максимум до три месечни такси независимо от това дали контрактът е за една или две години. Това ще се случи на два етапа, защото според компанията е необходимо технологично време да се направят съответните изменения в софтуерната система и начина на водене на счетоводство.

Първият започва от 13 януари 2015 г. и предвижда максималната неустойка да бъде до шест месеца, а втората - от 1 май следващата година, откогато начислените такси ще бъдат до размера на три месечни. Абонатите ще трябва да възстановят използваните отстъпки при подписаните дългосрочни договори, както и субсидии, предоставени за закупени устройства, уточняват от БТК.

По волята на регулатора

Действията на телекома са вследствие на колективния иск, който Комисията за защита на потребителите (КЗП) подаде през септември срещу трите водещи оператора в страната.

"Промяната, която е изцяло в полза на клиентите, е резултат на съвместната работа между телекома и КЗП, която обърна внимание на всички мобилни оператори за наличие на неравноправна клауза в потребителските договори, предвиждаща необосновано висока неустойка при предсрочно прекратяване", обявиха от БТК в прессъобщение.

КЗП подаде колективни искове срещу оператори заради високите неустойки, които абонатите на компаниите трябва да платят при предсрочно прекратяване на договорите. Според ведомството и трите оператора - "Мобилтел", "Глобул" и БТК, използват една и съща неравноправна клауза в общите условия на срочните договори при предоставяне на мобилни услуги. Тя предвижда клиентите да заплатят прекомерно висока неустойка - всички месечни такси до изтичане срока на контракта, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина, поясняват от регулатора. Това става дори когато потребителят пожелае да прекрати договора заради лошо качество на услугите, неправилно или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, промяна на адреса за ползване на услугата и невъзможност от страна на телекома да я достави на новата му регистрация и други.

Още при обявените действия от страна на регулатора БТК съобщи, че е внесла предложения в КЗП за промяна на клаузите за предсрочно прекратяване на договора, без обаче да даде конкретни детайли какви точно са те. От другите два телекома - "Мобилтел" и "Глобул", обявиха, че водят диалог с комисията за разрешаване на проблема, но за момента не са обявили подробности или дали има развитие по темата.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    today avatar :-|
    Изо Дзадзе
    • + 5

    Крайно време беше. Да вземат да озаптят и банковите такси, че на моменти има безумия да превеждаш 2 лева и таксата да е 7.

    Нередност?
  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 1

    за целта и индивидуални съдебни спорове с компаниите бяха решение, но липсата на правна култура спъваше озяптяването на монополите.

    Нередност?
  • 3
    alabalko avatar :-|
    alabalko
    • + 2

    "Абонатите ще трябва да възстановят използваните отстъпки при подписаните дългосрочни договори, както и субсидии, предоставени за закупени устройства, уточняват от БТК."

    Ето това обаче не го пише в заглавието. Т.е. отстъпките може да са били високи при което са 3 вноски + доста пари. Намерили са му цаката.

    Нередност?
Нов коментар