Създава се световен лидер в сектора на безмитните магазини

Швейцарската Dufry придобива италианската World Duty Free

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Швейцарският оператор на безмитни магазини Dufry се е споразумял да придобие мажоритарен дял в италианския си конкурент World Duty Free (WDF), съобщава Reuters. Сделката оценява (WDF) на 3.6 млрд. евро и води до създаването на най-големия световен играч в сектора. Други кандидати за купувачи на италианската компания бяха южнокорейската Lotte Group, китайската Sunrise Duty Free и френската Lagardere.

В момента италианската компания се управлява от холдинга Edizione, който е част от бизнеса на фамилия Бенетон. В неделя Edizione обяви, че продава дела си от 50.1% на Dufry за 10.25 евро на акция, като приходите от продажбата ще възлизат на общо 1.3 млрд. евро. При такава цена на акция стойността на целия бизнес достига 3.6 млрд. евро, след като се вземе предвид дългът, който е възлизал на 970 млн. евро към края на миналата година.

Взаимна изгода

Това е второто придобиване на значима италианска компания в рамките само на седмица, след като китайската China National Chemical Corp обяви, че купува мажоритарния пакет в производителя на гуми Pirelli предишната неделя. Новият собственик може да осигури нужните ресурси на компанията да се справи с нарастващите разходи за летищни концесии и да й осигури по-добри позиции при преговорите с доставчици.

Dufry от своя страна бетонира позициите си като най-голям оператор на безмитни магазини в този по принцип фрагментиран сектор. Обединената група ще има пазарен дял от 25% и прогнозирани годишни продажби от 9 млрд. долара. World Duty Free оперира с 495 магазина на 98 летища, включително лондонските Heathrow и Gatwick. През миналата година Dufry придоби друг конкурент - Nuance Group, за 1.7 млрд. долара.

Според анализатори, цитирани от Reuters, синергиите от сливането могат да достигнат между 80 и 120 млн. евро годишно. Обемът на търговията на дребно, осъществявана на летищата по света, се очаква да нарасне почти двойно и да достигне 59 млрд. долара през 2019 г. спрямо 36.8 млрд. долара през миналата година. Това се дължи основно на силния растеж на пътуванията в Азия, където през следващите осем години е планирано откриването на 350 нови летища.

Пазарна оценка

Цената на акция, предложена за World Duty Free, представлява 22% преми спрямо средната стойност на акциите на компанията през последните шест месеца. Някои анализатори обаче прогнозираха по-висока цена от около 11 евро за акция при евентуална продажба на компанията. В петък акциите на World Duty Free затвориха при стойност от 10.96 евро. Dufry ще направи задължителна оферта за изкупуване на останалите акции на World Duty Free и ще емитира нови акции, за да осигури част от финансирането за сделката. Компаниите очакват, че транзакцията ще бъде финализирана през третото тримесечие на 2015 г.

Освен едноименната модна марка бизнесът на семейство Бенетон включва управление на пътища, летища и търговия на дребно. World Duty Free беше отделена в самостоятелна компания през 2013 г., като дотогава бизнесът й беше част от оператора на крайпътни заведения Autogrill. Този ход целеше привличането на нови инвеститори и подготовка за евентуална продажба.

Според източници на Reuters, близки до италианската компания, предложената цена представлява 13 пъти годишните печалби на WDF преди данъци, лихви, обезценки и амортизация. При сделката за придобиването на Nuance съотношението е било 10 пъти. В официалното си съобщение Edizione не споменава фонда Qatar Investment Authority, който според информации в медиите от миналата седмица се очакваше да участва в сделката.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    comandante avatar :-?

    Безмитните магазини са си някаква тежка форма на организирана дейност която е доста сенчеста !
    Трябва си голяма търговия с влияние да хванеш 495 магазина на 98 летища, включително лондонските Heathrow и Gatwick.

    Нередност?
Нов коментар