Търговецът на пътуващите Lagardere планира ръст в България с 20% тази година

Френската компания вече има 150 обекта и очаква да отваря по 8 - 15 нови годишно

Inmedio е най-масовият бранд на Lagardere в България - обектите са в молове и в хипермаркети
Inmedio е най-масовият бранд на Lagardere в България - обектите са в молове и в хипермаркети
Inmedio е най-масовият бранд на Lagardere в България - обектите са в молове и в хипермаркети
Inmedio е най-масовият бранд на Lagardere в България - обектите са в молове и в хипермаркети
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • След 15 години в България световният лидер в търговията на дребно на пътнически локации има 150 обекта, от които 55 са Inmedio в хипермаркети на "Кауфланд".
  • "Лагардер травъл ритейл" ще участва в търгове, за да увеличи съществуващия си бизнес по летищата и метростанциите, включително и чрез duty free търговия.
  • Наред с глобалните си Relay, Inmedio, 1 Minute компанията развива и локални концепции като Onda, "Миш-маш", Sky Snack Bar, Le Croque Monsieur.
  • След силния ръст в оборота миналата година за 2023 г. планът е до доближи 170 млн. лв.

Потокът от пътници на летищата в България все още не се е възстановил до нивата от 2019 г., въпреки че за София очакването е това да се случи тази година. Във Варна и Бургас едва ли ще бъде постигнато през 2023 г. Трафикът в моловете и по метростанциите обаче вече се върна до нивата отпреди пандемията. При автогарите все още е далеч от този преди ковид. За жп гарите е трудно да се обобщи. При офисите - хората се завърнаха в тях, но заради новия хибриден модел на работа са там по-малко дни, отколкото преди. Големите хипермаркети дори по време на пандемията бяха растящ търговски канал.

Такива са наблюденията на Младен Йорданов, изпълнителен директор "Лагардер травъл ритейл", за постковидното възстановяване на човешките движения и пътувания. За 15 години в България компанията, която управлява, е изградила мрежа от над 150 обекта, разположени в търговски и пътнически зони в страната. Това обяснява и широкия й поглед по темата.

150 оживени места в България

Българското дружество е изцяло собственост на френската Lagardere, по-точно на една от двете й дивизии - Lagardere Travel Retail, която е и световен лидер в търговията на дребно по пътнически локации. В страната по-разпознаваемо е с обектите си: Inmedio - в моловете и хипермаркетите, Relay, 1 Minute и Onda - по летищата. Брандовете на "Лагардер" (в компанията ги наричат "концепции") в България всъщност са над десет. Някои от тях са създадени специално за нуждите на отделни наемодатели за определени локации в страната.

Обектите "Миш-маш" с българска кухня например са разработени първо за нуждите на пътниците на Централна автогара - София, а после навлизат в няколко офисни сгради. Специално за автогарата е създаден и Cafe bar. За летищата във Варна и Бургас от "Лагардер" са разработили Sky Snack Bar. Там оперират също обекти на Bricco Pizza и Bottega Prosecco Bar - франчайз на италиански партньори. На групата са и малките пекарни Hello!. Най-новата собствена разработка е хранителна концепция Le Croque Monsieur на Терминал 2 на летище София. "Наемодателят искаше нещо различно, което да е Instagram-абъл. Ние купихме един винтидж камион - истински Citroen от 1959 г., и създадохме нова концепция за нуждите на пътниците", разказва Йорданов.

Усещане за локалност

В България се опитват да развиват брандовете на компанията майка, като непрекъснато разработват и нови локални концепции и формати, търсят нови брандове и нови партньори. Последният повод за това са търговете за обекти на летищата в София, Варна и Бургас, в които компанията участва, но засега конкретните разработки са конфиденциални.

"Специфичното за нашата група е, че сме упълномощени на местно ниво и във всяка държава имаме свободата да вземем решения, съобразени с нуждите на наемодателите и клиентите. Местните брандове в травъл ритейл бизнеса са много важни, особено за чужденците. Защото големите fast food са навсякъде, но туристите, които идват в България, искат да опитат нещо местно. Така че във всички сегменти развиваме усещането за локалност (т.нар. sense of place). И ако в България имаме Relay например, той ще е като във Франция, но част от продуктите ще са местни. Затова е и концепцията ни Discover Bulgaria, която върви в комбинация с Relay. Разработена е точно за да предложим на пътниците - нашите клиенти, местни продукти и деликатеси - вина, сирена, кашкавали и др.", обяснява той.

Особености на модела

В България "Лагардер" работи в три основни сегмента - travel retail, non-travel и food service. Разделението травъл или нонтравъл идва от спецификата на локацията, а хранителни концепции има и под двете "шапки". В пътническите зони развиват бизнес линията на компанията майка Travel Essentials и в непътническите, т.нар. удобни магазини (convenience stores). Травъл ритейл са обектите на летищата в София, Варна и Бургас, на по-оживените метростанции в София, на Централна автогара - София, където "Лагардер" оперира всички обекти, на автогарите във Велико Търново и Варна и на жп гарите във Варна и Бургас.

Нонтравъл са обектите във всички големи молове, хипермаркетите - основно Kaufland, офисните сгради - в "Бизнес парк София" и някои други.

Това, което липсва на българския бизнес от линиите на компанията майка, е duty free & fashion направлението. В страната в тази ниша на летищата в София, Варна и Бургас оперира глобалният дюти фри оператор Dufry, обяснява Младен Йорданов.

Локално за преки конкуренти от компанията приемат обектите към веригите бензиностанции, както и локалните удобни магазини на основни улици. В София в тази категория попадат магазините Alcohol & Tabakoff и Kinky, а и новата верига удобни магазини Minimart с български собственици, която има амбицията да отвори 500 обекта в страната.

Отскок през 2022 г.

"Движението на хора е процес, върху които ние не можем да влияем. Там просто следваме тенденцията", казва мениджърът на "Лагардер травъл ритейл". Следвайки тенденцията на възстановяване, компанията завършва 2022 г. с приходи 138.6 млн. лева, печалба 5.5 млн. лева и 123-ма служители. За травъл ритейл компанията, чийто бизнес идва от обекти по жп гари, летища, автогари, референтна е 2019 г. - последната пълна предпандемична година. В сравнение с нея през 2022 г. ръстът на приходите е 39% (а спрямо 2021 г. - 35%), а на печалбата 36% (при три пъти и половина ръст спрямо 2021 г). Макар през миналата година броят на служителите да е увеличен с 27 души, той все пак остава с 20 по-малко в сравнение с 2019 г. В ковидната 2020 г. общият спад на приходите на "Лагардер травъл ритейл" е около 10%.

Ръста на продажбите през 2022 г. Младен Йорданов отдава на инфлацията, отварянето на нови обекти и подобряването на оперативната дейност. При техния разнороден бизнес - с много канали и много продуктови категории, е трудно да конкретизира кое точно какъв принос има.

През 2022 г. компанията отваря обекти основно на летище София и в метростанциите. Освен това разширява наеманите площи в Kaufland, което й позволява да представя там по-голям асортимент. Смятат, че в резултатите от 2022 г. с натрупване се усеща и "Лафка" ефект. Когато в разгара на пандемията "Лафка" затвори, "Лагардер" успяват да вземат част от обектите им в Kaufland и да разширят мрежата си с петнадесетина нови магазина. Приемат, че за да се усети истински това разширяване на бизнеса, е било необходимо време. Същевременно са работили, за да увеличат средната продажба с промоции и активности.

Ефект от инфлацията също има, но е трудно да определят колко е той. Голяма част от продуктите, които предлагат, особено в Inmedio, са с фиксирани цени - цигари, преса, книги, върху чието ценообразуване не могат съществено да влияят. За част от другите продукти са следвали тренда на инфлацията.

Нонтравъл и партньорството с Kaufland

Голяма част от бизнеса на Lagardere в България идва от нонтравъл сегмента. Което е и причината спадът в продажбите през 2020 г. да не е драматичен. Исторически първият им обект преди 15 години е Inmedio в Kaufland - Враца, и той работи и до днес. Следват магазини в Kaufland - Русе, и в Kaufland - Монтана. В момента Inmedio е най-масовата верига на компанията и присъства в 55 хипермаркета Kaufland в страната. Отделно и в HIT и няколко BILLA. "Кауфланд" е и най-големият наемодател на компанията, която общо има над 100 - всичките й магазини в България са под наем. "Добрите отношения с партньорите ни помагат за нашето развитието - дават ни възможност да растем заедно с тях", казва Младен Йорданов.

И обяснява: "Inmedio в Kaufland работи много добре, защото ние сме сървис, а не ритейлър, до който някой специално ще запали колата си и ще отиде, за да си купи нещо. Но хората отиват в Kaufland, за да пазаруват насъщни продукти. Особено в по-малките градове, това е и социален живот, и забавление. Kaufland продават цигари, но ние предлагаме всички марки цигари и цялата съществуваща преса и това е предпоставка хората да влязат при нас. Удобни сме им. А асортиментът, активностите и промоциите, които им предлагаме, допринасят за развитието на оборота."

В момента "Лагардер травъл ритейл" присъства и във всички големи молове в страната, където има около 20 обекта. Първият й обект в мол е отворен през 2008 г. - в Park Mall в Стара Загора. Сега търговският център е трансформиран в ритейл парк, но Inmedio остава в него, макар и на променено място.

Обектите за храни, Onda и автогарата

След като през 2016 г. "Лагардер" придобива първата българска кафе верига - Onda, компанията създава собствена кухня. В нея сами произвеждат всичко, което продават в тази верига. В София кухнята е на Централната автогара. Там са наели втория етаж, имат сладкарски цех за торти и десерти, студена кухня за сандвичи и салати и топла кухня - за нуждите на "Миш-маш". Част от продукцията е и за обектите Relay и Inmedio. "Като доставяме собствена продукция, имаме контрол над качеството и нуждата от дозареждане. Така сме по-гъвкави. Това е много важно специално за летищния бизнес - в случай на пик на трафика или забавяне на полети може да отговорим по-гъвкаво на търсенето", казва Младен Йорданов. На място произвеждат и във Варна и Бургас.

Травъл ритейл и търгове

Бъдещото развитие на компания ще е основно в посока травъл ритейл. Младен Йорданов обяснява, че всичко в тази сфера е свързано с тръжни процедури, така че краткосрочната цел на компанията е да успее да разшири бизнеса си, като участва в такива.

В момента на фокус са търговете на летищата в София, Варна, Бургас. Биха искали да развият и duty free&fashion направлението, каквото компанията-майка има. За летище София това вече не е възможно, защото тръжната процедура е преминала и за дюти фри оператор за следващите години е избрано Dufry. За летищата във Варна и Бургас процесите текат и резултатите тепърва ще се разберат.

На летище София компанията предстои да развие хранителната си бизнес линия. "В това отношение на Терминал 1 делът ни е значителен, а на Терминал 2 имаме конкуренция - сега там присъстваме основно с Travel Essentials и с магазините Relay", обяснява Йорданов.

Обектите им и на трите летищата работят целогодишно, независимо от сезонния характер на бизнеса на морските. Договорите ги задължават да са отворени два часа преди всеки полет.

Между 8 и 15 нови обекта на година

Компанията залага на развитие още и по линия на партньорството с "Кауфланд", евентуално при отваряне на бъдещи хипермаркети. През тръжни процедури преминава и процесът на участие в метростанциите. Там договорите са 3-годишни (при стандартни 5- 10 години, а някои и 20-годишни) и всеки път, за да ги подновят, от "Лагардер" участват в търга и наново защитават концепциите, които са развили.

Друга посока на растеж е откриването на обекти в ритейл паркове. През ноември 2022 г. "Лагардер" откри първия си такъв обект - 1 Minute, в Jumbo Plaza на входа на София по "Ботевградско шосе". Тестът се оказва успешен и в момента преговарят с още няколко оператора на ритейл паркове. Така плавно и устойчиво растат с между 8 и 15 нови обекта на година.

От компанията прогнозират ръст на продажбите си с над 20% през 2023 г. на годишна база, или близо 170 млн. лв. "Очаква се подобряване на трафика на летищата. От значение е и покупателната способност. Хората като че ли харчат повече като ефект от инфлацията, която ни притиска последните две години. Освен това и директно инфлацията помага за този ръст. По отношение на храните и напитките, а и на ритейла, вече не сме по-евтини от други страни в ЕС", обяснява Младен Йорданов.