Антимонополната комисия оправда БТК за реклама във Facebook
Телекомът е обявил на заглавната си страница в социалната мрежа, че разполага с най-добрата 3G мрежа
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Отдавна битката за клиенти между мобилните оператори не се води само чрез абонаментни планове и оферти за устройства на изплащане. Компаниите търсят най-добрите послания, с които да се изтъкнат пред конкурентите си. С навлизането на социалните мрежи като Facebook и Twitter е нормално битката за надмощие да се пренесе и на тези нови канали за съдържание. Така се стига до спор между "Теленор" и БТК и се налага намесата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В края на септември КЗК отхвърли жалба на "Теленор" срещу реклама на БТК, която твърди, че телекомът предоставя най-добрия мобилен интернет навсякъде. Поводът е, че девизът "Навсякъде с най-доброто 3G" е бил публикуван във фейсбук профила на БТК от края на март до началото на юни тази година.
По-добрата мрежа
Според втория по големина мобилен оператор на база абонати твърденията "навсякъде" и "най-доброто" са недоказуеми и подвеждат потребителя, че би могъл да ползва услугата с най-високо качество на цялата територия на страната и дори извън нея.
"Визираната реклама използва двойната абсолютизация чрез думите "навсякъде" и "най-доброто", което засилва внушението у потребителите за безапелационна водеща позиция на услугите на БТК, ползвани чрез 3G мрежа, и по този начин създава предпоставки за увреждане на интересите на конкурентите, сред които е и "Теленор", се посочва в жалбата на "Теленор". Компанията допълва, че БТК не посочва на каква база са направени твърденията в рекламата и така телекомът привлича вниманието на средния потребител. Жалбата на "Теленор" е срещу кампания, проведена от БТК в периода март-юни тази година. По същото време воденото от едноименния норвежки телеком дружество приключи мащабния проект по подмяна на мрежовото си оборудване, което неминуемо е довело до подобряване на качеството на мрежата, пише още "Теленор". Това най-вероятно е и причината за жалбата на компанията, която предприема по същото време рекламна кампания, фокусирана върху новите възможности на нейната мобилна инфраструктура.
Позицията на БТК обаче е, че посланието не е същинска реклама, защото не е разпространявано по други канали освен на корпоративния профил във "Фейсбук", където пък потребителите влизат по свое желание. Освен това от 3G мрежа се нуждаят само хората, които са достатъчно информирани и не биха се подвели, допълват от телекома.
Въпрос на тълкуване
Комисията е на мнение, че в контекста на спорната реклама използваното обобщително наречие "навсякъде" не следва да се тълкува в пряк смисъл. С израза "навсякъде" с най-доброто 3G в конкретния случай се цели да се насочи вниманието на потребителите върху определена характеристика на 3G мрежата на БТК. В този случай – нейното добро покритие и обхват, което позволява на потребителите достъп до 3G мрежата и предлаганите от дружеството услуги в различни точки в рамките на територията на страната. В профила на БТК във Facebook има добавен линк към сайта на компанията, където пък е публикувана карта с покритието на мрежата й, посочва още регулаторът. Допълнителен аргумент на КЗК е, че към този момент покритието на 3G мрежата на БТК е по-голямо от това на "Теленор" и равно на това на "Мобилтел". Комисията се позовава на годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2013 г. В доклада на телеком регулатора за 2014 г. "Теленор" значително е подобрил своето покритие. Според КЗК документът е приет след края на кампанията на БТК и затова приема за актуални публичните данни, обявени от доклада за 2013 г.
В крайна сметка антимонополният регулатор установява, че БТК не е извършила нарушение за нелоялна конкуренция с рекламата си във Facebook страницата си. Решението може да се обжалва в 14-дневен срок във ВАС.
3 коментара
Вместо да развият 3G мрежата си и да се конкурират, останалите оператори решиха да се борят със жалби.
Да момчета и момичета, който има най-доброто покритие печели и аз се местя при него. Леваците с 2G у лево!
Използването на подобни слогани е почти неминуемо, когато и другите го използват. Тънък лед е да не се окаже "подвеждащо". Обаче определението на комисията за "навсякъде" като "в определени точки" кърти мивки. :) Хора, да си знаете занапред какво значи като четете реклама. Ама вие си знаете, де.
Публикувано през m.capital.bg
Позицията на БТК обаче е, че посланието не е същинска реклама, защото не е разпространявано по други канали освен на корпоративния профил във "Фейсбук"...... да бе, да само в профила им. Дрън, дрън
А защо някой не провери БТК колко неправомерно усилват сигнала....
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.