🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Теленор" отново успя да вдигне леко печалбата си

Абонатите на българския оператор слабо намаляват, приходите - също

"Теленор" е с амбицията да предложи и пакетни услуги на абонатите си.
"Теленор" е с амбицията да предложи и пакетни услуги на абонатите си.
"Теленор" е с амбицията да предложи и пакетни услуги на абонатите си.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
"Теленор" е с амбицията да предложи и пакетни услуги на абонатите си.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

11.3 лв. е средният приход от абонат на "Теленор България" на месец.

Оптимизация на разходите и стабилизиране на по-високата брутна печалба спрямо "ерата" на ОТЕ в бившия "Глобул", без особени промени в пазарния дял и минимализиран спад на приходите в силно конкурентен и все по-регулиран бизнес. Това са последните данни за "Теленор България", видни от финансовите резултати на компанията за второто тримесечие на годината, които бяха оповестени в сряда заедно с тези на компанията майка. С една дума - операторът продължава да стои стабилно на телеком пазара в страната, но за момента не "изригва", отхапвайки от позициите на конкурентите си.

Контрол и още контрол

Печалбата на "Теленор България" преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за второто тримесечие на 2015 г. се увеличи с 0.3% в сравнение със същия период на миналата година, докато приходите на компанията отбелязаха минимален спад от 1%, съобщиха от дружеството. "Ръстът в EBITDA се дължи на дейностите за оптимизация на разходите, които доведоха и до подобрения показател за печалбата преди данъци, лихви и амортизации като процент от общите приходи", обясниха от пресслужбата на компанията. От началото на април до края на юни брутната печалба на "Теленор България" е 62 млн. лв., а общо за първото полугодие тя е 118.7 млн. лв. Тоест ръстът в резултата за второто тримесечие спрямо същия период наминалата година е 0.3%, а за полугодието спрямо това на 2014 г. - 1%.

"Контрол върху разходите" е ключовата фраза в презентацията на Telenor в частта за България, а и числата ясно показват, че управлението на норвежкия инвеститор в тукашния оператор е затегнало финансовата дисциплина. При приходите особена промяна няма. "Общите приходи на "Теленор България" за второто тримесечие намаляха с 1% спрямо предходната година, като приходите от услуги отбелязаха спад от 2.5%, най-вече поради засилената конкуренция както в частния, така и в корпоративния сегмент", съобщиха от дружеството. За второто тримесечие на 2015 г. "Теленор България" има приходи от 154.1 млн. лв., а за полугодието - 307.5 млн. лв.

Къде са абонатите

Стабилна, но с лек спад остава абонаментната база на оператора. Към края на тримесечието общият брой на активните му клиенти е 3.8 млн., или с 6% по-малко, отколкото през същия период на 2014 г. Според данните от презентацията на финансовите резултати на Telenor, българското поделение има 3.762 млн. абонати при 3.814 към края на март и 3.901 млн. в края на 2014 г. Към края на второто тримесечие на миналата година са рапортувани 4.005 млн. абонати, но числото не е особено релевантно, защото през есента на миналата година и трите мобилни оператора в България промениха начина на отчитане на клиентите си.

Независимо от това факт е, че специално за второто тримесечие на годината въпреки ребрандинга на "Теленор България" и инвестициите в подобряване на качеството на услугата, компанията не завзема пазар от конкурентните си - преди няколко дни "Мобилтел" за второ поредно тримесечие отчете ръст на броя абонати. При най-големия мобилен оператор обаче спадът на приходите е по-голям спрямо "Теленор" - 5% от април до юни, а на печалбата достигна 12% за същия период спрямо аналогичните месеци на 2014 г. Тоест, докато "Мобилтел" обявява ръст на пазарното си присъствие, приходите и финансовият му резултат падат, а в същото време "Теленор" отчита леко свиване на абонатите, но по-малък спад на оборота и даже лек ръст в печалбата. Резултатите на най-големия като приходи телеком в страната - БТК, се очаква да излязат на 4 август.

Голямата игра - мобилен интернет и Азия

Най-големият ръст при показателите на "Теленор България", както и при останалите оператори на местния пазар, е този при мобилния интернет. "Приходите от услуги за пренос на данни през второто тримесечие на годината отбелязаха ръст от 50% спрямо същия период на миналата година благодарение на засиления фокус на компанията върху услугите с мобилен интернет", съобщиха от дружеството. Според последните данни от Комисията за регулиране на съобщенията "Теленор България" е и операторът с най-много абонати на планове, включващи мобилен пренос на данни. Това е и източникът на ръст, на който индустрията вече от години се надява. Клиентите на абонаментните програми на "Теленор България" надвишиха 2.6 млн., или 70% от всички активни потребители, казаха от компанията. Конкретно при Telenor другият такъв източник е Азия. Според данните от презентацията на общите резултати на групата 53% от приходите й идват от Азия, 22% от Норвегия, а на цялата останала част на Европа се падат едва 19%. При брутната печалба 55% идват от Азия, 26% от Норвегия, а от другия бизнес в Европа - 17%. Накратко - българското крило на десетия по големина телеком в света няма как да е ключов пазар, поне в близко бъдеще.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар