🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Приходите на "Метро" растат за пръв път от шест години

Германската верига отчита увеличение в продажбите от 3% до 357 млн. евро

Главният изпълнителен директор на групата Metro AG Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции
Главният изпълнителен директор на групата Metro AG Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции
Главният изпълнителен директор на групата Metro AG Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор на групата Metro AG Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От българската компания отчитат, че оборотът е нараснал заради по-разнообразното предлагане, промяната в ценообразуването и онлайн поръчките.

За пръв път от 2008 г. насам "Метро кеш енд кери България" обръща тенденцията и приходите вече не падат, а растат с малко. Данните на компанията показват, че за последната финансова година те растат с 3.08% и достигат 357 млн. евро в сравнение с 346 млн. евро през предходната.

"Метро" беше първата верига, която отвори обект преди 16 години, през 2008 г. приходите й надхвърлиха 1 млрд. лв., но после бавно започнаха да спадат заради засилилата се конкуренция от дискаунтъри като "Кауфланд" и "Лидл". Тази година, за пръв път след шест поредни години на спад, "Метро" расте.

Какво ново

"През 2015 г. отбелязахме положителен ръст в продажбите в България и сме доволни от него", коментира управляващият директор на българското дружество Вероника Пунчева. "Нарасна търсенето в свежите и ултрасвежите категории, които са от съществено значение за нас, тъй като те подпомагат малкия и независим бизнес с решения - особено в хотелиерството и ресторантьорството", обясни Пунчева.

Според отчета на компанията ключови за ръста през изминалата година са били по-голямото разнообразие в хранителния асортимент, както и по-конкурентното ценообразуване. Бизнесът с доставки на българската компания се развива успешно и носи 15% от продажбите. Около 30% от доставките са поръчани онлайн, като се очаква този дял да продължи да расте. "Тази услуга е активна за нашите клиенти, които поръчват продукти с включена доставка", поясни Вероника Пунчева. "Със сигурност активността на нашия онлайн портал ще продължава да расте, тъй като това е тенденция и в международен план."

Българският търговец е заложил и на по-голямо разнообразие - например в сегмента на сладките и захарните изделия. Пунчева сочи като пример и инициативата да осигурят на хотелиерите и ресторантьорите по морето достъп до качествено месо през целия сезон.

Макар да работи основно като верига за доставки към други бизнеси, "Метро" все пак има продажби и към крайни клиенти. Тази година всички представители на много ритейл вериги обясняват, че са почувствали леко увеличение в продажбите - както заради нарасналото с малко потребление, така и заради проблемите със зареждането в "Карфур", за известен период и в "Пикадили" и заради затварянето на "Пени". Така че е възможно и тези събития да са подпомогнали "Метро".

През изминалата година компанията реструктурира и магазинната си мрежа в страната. "Решихме да трансформираме дейността по обслужване на клиентите си в Добрич, Сливен и Хасково, като започнем да предлагаме директни доставки "до врата" на своите партньори в тези региони", обясниха от компанията. Затворените обекти "Метро компакт" в трите града, които компанията е използвала за традиционната си кеш енд кери търговия, са били под наем.

Франчайзът на веригата ще продължава да работи под концепцията "Моят магазин", както досега. Това е по-скоро т.нар. affiliation model - работим с независими търговци от различни градове, коментира Пунчева и обясни, че засега този моделът остава непроменен.

Дългосрочни планове

На въпроса дали планират изход от страната и какво ще се случи в средносрочен план Питър Бооне, изпълнителен директор на Metro Cash & Carry, заяви, че търговецът има дългосрочни планове в България. Рафаел Гассет, отговарящ за страните от региона, добави, че е много удовлетворен от резултатите на българското дружество. "Търсим правилния начин да обслужваме клиентите и вече имаме специален фокус върху ХоРеКа сектора и малките магазини. Имахме много добър летен сезон, отлична реакция за продуктите и услугите ни от клиентите и смятам, че това е един добър знак за бъдещето ни в страната", коментира за "Капитал Daily" Рафаел Гассет.

METRO подобрява финансовите си резултати

Базираната в Дюселдорф група Metro AG обяви по-добри от очакваните годишни резултати и прогнозира, че печалбите през 2016 г. следва да се покачват леко при подобни продажби. Печалбата преди лихви и данъци (с изключение на специални елементи, но включително някои продажби на недвижими имоти) е 1.51 млрд. евро, по-висока от предварителната оценка от 1.47 млрд. евро, но все пак със спад от 1.3%. Продажбите през миналата година са нараснали с 1.5%. Продажбите са по-ниски в магазините Cash & Carry (29.7 млрд. евро, или спад от 2.7%), но са нараснали с 3.6% във веригата Media-Saturn, която беше преобразувана от бизнес потребителска електроника в "многофункционален търговец".

Главният изпълнителен директор на групата Олаф Кох нарече изтеклата година предизвикателство и посочи като най-голямата несигурност за глобалната перспектива забавянето на икономиката в Китай. Сред успешните сделки на Metro през годината са продажбата за 2.83 млрд. евро на универсалния магазин Galeria Kaufhof и придобиването за 290 млн. евро на Classic Fine Foods Group, доставчик на едро със седалище в Сингапур, който трябва да помогне на Metro да разшири  присъствието си в първокласните хотели в Азия и Близкия изток. Благодарение на сделката за Kaufhof нетният дълг на Metro е паднал с 2.2 млрд. евро, или с 46%, до 2.5 млрд. евро. Олаф Кох намекна за бъдещи придобивания, като каза, че намалелият дълг дава на компанията солидна основа за бъдещо развитие и по-големи възможности за инвестиции.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov
    • - 1
    • + 4

    А помните ли в началото колко велики бяха? Не можеше да се пазарува за под 50 лв. Ех временааа...

    Нередност?
  • 2
    lzb20377322 avatar :-@
    novalis
    • - 1
    • + 2

    Мен лично, най-много ме дразни че не можеш да си купиш нищо свободно, т.е. без карта. А за карта искат фирма. Е ще ме извиняват ама много са специални бе.

    Нередност?
Нов коментар