🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговия: Нови магазини и повече български доставчици

Мениджърите на някои от най-големите вериги прогнозират продължаваща консолидация в бранша

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Търговските вериги вземат все по-голям пазарен дял, традиционните магазини губят позиции. Докато през 2005 г. хипермаркетите и дискаунтърите не присъстват на българския пазар, през 2015 делът им от пазара на бързооборотни стоки достига 42% заедно със супермаркетите. В резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г.

Хората пазаруват по-рядко бързооборотни стоки, но средната стойност на покупката се увеличава без значителна промяна в обема. Интернeт и мобилните устройства стават все по-важни за пазаруването.

Това са някои от изводите за пазара на бързооборотни стоки в последните 10 години, направени от Весела Калчишкова, директор "Потребителски панел" - "GfK България", по време на конференцията Retail in Detail 2015, организирана от сп. "Регал" и GfK.

Какви обаче са плановете за нови търговски обекти и инвестиции през 2016 г.? Кои ще са определящите тенденции в потребителското търсене? Какви са очакванията за консумацията на бързооборотни стоки? Каква е политиката по отношение на българските доставчици? На тези въпроси отговарят мениджърите на някои от най-големите търговски вериги в страната.

Вероника Пунчева, управляващ директор на "Метро България": Ще търсим партньорство с български производители за собствена колекция облекла

2015 година бе успешна за "Метро България" – с положително развитие при приходите и стабилен финансов резултат. Очакваме положителен ръст и през 2016 г. Планираме да развием доставките към професионалните ни клиенти от сегментите "ХоРеКа" и "Търговци" наред с традиционния кеш енд кери модел. Ще продължим да развиваме и партньорството с малките търговци по франчайз програмата ни "Моят магазин".

По данни от Националния статистически институт пазарът на бързооборотни хранителни стоки за 2015 се оценява на около 10 милиарда лева. Трендът остава положителен, какъвто е през последните няколко години. Нашата гледна точка към пазара е по-различна от тази на ритейл компаниите. ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафетерии) пазарът според нас порасна въпреки огромния интерес това лято на български граждани към Гърция и Турция като туристическа дестинация. Малките търговци се стабилизираха поради проблемите, пред които се изправиха част от големите вериги. Все пак тенденцията към окрупняване на пазара и концентрация към големите топ 10 компании продължава.

По отношение на потребителското търсене - времето става все по-ценно, особено за по-платежоспособните клиенти. Продължават тенденциите за по-здравословно хранене, което се забелязва по разнообразието на свежи продукти и новостите и в кошницата на нашите ХоРеКа клиенти, и в пазаруването за домакинствата.

През 2015 г. станахме свидетели на динамични промени в търговията, на експанзия на вече присъстващи компании, както и на оттегляне на търговци от българския пазар. Очакванията са, че през 2016 г. процесът на консолидация в сектора ще продължи.

Българските продукти са неизменна, основна част от асортимента на "Метро". Интересът на потребителите към българските стоки нараства и очакваме умерен ръст в продажбите им. Търсят се специфично регионални продукти с гарантирано качество на цени около средния клас и премиум сегмента. Появяват се бутикови производители, които гарантират на своите клиенти високо качество и производства по специфични традиционни рецептури. Нараства интересът на клиентите към екологично чистите и биопроизводствата. По отношение на плодовете и зеленчуците констатираме засилено търсене на продукти българско производство. В отговор на тези тенденции се задълбочава сътрудничеството с български производители, които залагат на качеството и проследимостта при производството. Във връзка със засиления интерес на клиентите към български плодове и зеленчуци "Метро" предпочита директното сътрудничество с производители, без посредници при договарянето. В сферата на нехранителните стоки през 2016 "Метро" ще търси вариант за партньорство с български производители на облекло и конфекция с цел създаване на колекции под собствена марка.

Димитър Спасов, изпълнителен директор на "Кауфланд България": Очакваме пазарният ни дял да се движи между 13% и 14%

В "Кауфланд България" поставяме фокуса изцяло върху нуждите на нашите клиенти и числата показват, че те оценяват усилията ни в тази посока, защото оборотът и финансовият резултат на компанията се движат в положителна посока. Очакваме през 2016 г. пазарният ни дял да се движи между 13% и 14%. И през 2016 г. "Кауфланд" ще открие нови магазини. В момента строим в Стара Загора своя втори хипермаркет. Други възможни обекти са в процес на проучване. Всички наши новооткриващи се обекти се изграждат по иновативна технология за отопление и охлаждане, която не използва фосилни горива и по този начин щади околната среда. За нас тази тема е изключително важна и затова сме щастливи за признанието и за "зелените" награди, които нашата фирма получава. Те доказват, че усилията ни за опазване на природата дават резултат. Към днешна дата "Кауфланд" е работодател на близо 6500 служители, а всеки новооткрит магазин добавя още около 150 души към това число. Пазарът за бързооборотни стоки в страната се оценява на между 10 и 15 млрд. лв. за 2015 г. Не очакваме съществена промяна през 2016 г. По-голямата част от клиентите ще продължават да бъдат ценово чувствителни, но същевременно ще поставят все по-голям акцент върху качеството. И в този смисъл "Кауфланд" се припознава от все повече хора като "народния" магазин.

Очакваме делът на повечето търговски вериги през 2016 да бъде константен или леко да се увеличи. Също така имаме очаквания, че ще продължи консолидацията в сектора. "Кауфланд България" има стотици български доставчици и плановете ни по отношение на тях красноречиво се отразяват в асортимента на веригата. Традиционно нашата фирма е с най-голям брой продукти, произведени в България - 70% до 75% от оборота си реализираме с тях.

Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България": Започваме специална програма, за да увеличим дела на определени български стоки

Динамиката на числата за нашата компания е в посока положителен резултат в края на финансовата година, която за "Лидл" е към 29.02.2016. Очакваме в този смисъл и пазарният ни дял да се е повишил адекватно.

През 2016 г. планираме да продължим с експанзията си, но в не толкова големи мащаби. От стъпването ни на българския пазар преди пет години се развиваме доста динамично и вече имаме 79 магазина в 41 града в страната, а през ноември 2015 отворихме и първия си магазин в мол, което беше голямо предизвикателство за нас. Затова сега е време да се огледаме, за да открием онези локации, които ще допълнят оптимално портфолиото от обекти. Също така инвестираме и в модернизирането на по-старите ни обекти.

За 2016 г. ни предстоят до три нови обекта - в София, Благоевград и Казанлък. Най-голямата стъпка обаче е завършването на втората ни логистична база, на която направихме първа копка през 2015. Инвестицията за нея е 80 млн. лева. Очакваме да назначим до 300 нови служители - с пълно предпочитание към местните кадри, като сме предвидили и специална програма за тяхното обучение.

През 2016 пазарът на бързооборотни стоки ще бъде определено стагниращ на нивата от 2015 - отделни ръстове в едни категории ще се компенсират от спадове в търсенето на други. За съжаление ситуацията с доходите на мнозинството от българските домакинства не позволява да прогнозираме органичен ръст. Движението нагоре е по-скоро въпрос на преразпределение на клиентски групи с повече възможности от едни към други търговски обекти.

Както досега, водещо остава желанието на потребителите да получават качествени продукти на достъпни цени - нещо, в което вярваме, че се справяме повече от добре именно в сравнение с преките ни и системни конкуренти. Българският потребител става все по-взискателен и любопитен към нови продукти и услуги и това също неминуемо ще се отрази на пазара.

Не очакваме големи промени за 2016 г. от досегашното статукво по отношение дела на търговските вериги. Разбира се, с интерес очакваме данните с колко всеки от търговците е подобрил/влошил своя пазарен дял, за да се види и къде са разместванията в рамките на изтласкващата конкурентна борба, която водим ежедневно помежду си.

Нормално българският потребител винаги ще има сантимент към българските продукти и не очакваме това да се промени. Ние винаги сме работили с българските производители, така че да можем да отговорим адекватно на търсенето на нашите клиенти, като се опитваме постоянно и целенасочено да полагаме усилия за подпомагането им. За изминалите пет години запазихме отношенията със своите български доставчици и разширихме съвместната си дейност с над 40% от тях в различни стокови категории. Всеки девети български производител е получил шанс за износ на стоките си извън България в други "Лидл-държави". Примери за реализиран износ на свежи продукти са млечните (кисели млека, сирена), свежите меса от най-високо позиционираната марка на веригата Deluxe, хляб и доспатска пъстърва за държави като Гърция, Словакия, Словения, Унгария и др. През 2016 г. ще стартираме и специална програма, с която планираме да увеличим дела на определени български стоки, предлагани в магазините от веригата.

Бойко Сачански, управител на "Билла България": За 2016 планираме да открием поне 15 нови магазина

Ръстът на оборота на "Билла България" през 2015 спрямо 2014 г. е двуцифрено число, а финансовият ни резултат за 2015 година е положителен. Засега не можем да предоставим конкретни данни за приходите и финансовия ни резултат преди официалното им оповестяване от концерна РЕВЕ (REWE). През 2015 г. открихме осем нови магазина и вече разполагаме с общо 99 филиала. За 2016 г. планираме двойно увеличаване на новооткритите магазини, което означава общо поне 15 магазина. Крайната ни цел в експанзията е достигането на мрежа от 150 магазина в страната през следващите от 3 до 4 години. Новите ни магазини ще са фокусирани основно в София, Пловдив, Варна и Бургас.

Продължаваме и всички планови реконструкции по обновяване на нашите магазини. Те се базират на принципа за достигане на максимум 10 години от отварянето на даден търговски обект без реконструкция в този период. Развитието на хипермаркетите и веригите в България изостава значително в сравнение с повечето страни от Централна и Източна Европа. Делът на неорганизираната търговия заема над 50% от ритейл пазара в страната и моите очаквания са това да остане без промяна през 2016 г. В българския ритейл пазар на бързооборотни стоки се очертават три ясни лидера – "Кауфланд", "Билла" и "Лидл", като всички останали играчи са далеч след тях в пазарния си дял.

"Билла" успява да осигури на клиентите си пресни плодове и зеленчуци, отгледани в над 100 български градини. Установихме стабилни партньорства с местни производители и спомогнахме за откриването на 2000 нови работни места в цялата страна, като по този начин подкрепяме местното производство и икономика. Над 90% от фирмите, които са наши партньори, са български компании, плащащи заплати и данъци в България. "Билла България" стартира директна работа с много повече български производители – знак, че делът на българските продукти по рафтовете в магазините ни ще продължи да бъде преобладаващ.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bzm avatar :-|
    bzm

    И в резултат на тази консолидация, безработицата става все по осезаема, народа масово се изнася на запад и ще се окаже в крайна сметка,че за да привлекат Бг клиент,ще трябва да се приберат,веригите де, в родните си страни :)

    Нередност?
  • 2
    evt avatar :-|
    evt

    Меренето на обороти, пазарен дял, филиали, ръстове......е единственото в главите на тези хорица. Желая нови успехи и върхове.. При тази ситуация на икономиката, това ще доведе до САМОИЗЯЖДАНЕ, .. В буквалния и преносния смисъл.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 16

    До коментар [#1] от "bzm":

    Консолидацията е най-естественото нещо в страна с толкова вериги и малък пазар. Ако разчиташ на суперматкети за увеличаване на работните места, това говори за изкривена представа за икономиката. Докато в България не започне да се мисли за качеството на работните места пред количеството, икономиката няма как да мръдне много.

    Нередност?
  • 4
    bzm avatar :-|
    bzm
    • + 36

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Не разчитам да създават нови работни места,а мисълта ми е, че около тях, в радиус 300-500 метра не остава малък магазин да работи или иначе казано фалират и се отправят да си търсят късмета на запад.

    Нередност?
Нов коментар