🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнесът ще разчита на все по-автономни компютърни системи

Когнитивните технологии, виртуалната реалност и още по-бърз интернет са водещите тенденции за 2016 г., показва доклад на Deloitte

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Научната фантастика от години говори за изкуствен интелект (AI) и как компютрите стават по-умни от хората. За бизнеса това понятие започва да играе все по-голяма роля, но по един по-различен начин. Познатите като когнитивни технологии започват да навлизат все повече в големите корпорации, като това може първоначално да не се усети от крайните потребители, но постепенно ще промени изцяло начина, по който ще се предоставят продукти или услуги. Така например до края на 2016 г. се очаква 80 от 100-те най-големи компании за бизнес софтуер да интегрират подобни решения в своите системи. Когнитивните технологии ще бъдат важен елемент на пазара за корпоративен софтуер и постепенно ще оказват влияние и върху предприятията, които ги внедрят. Такива са изводите в годишния доклад "Прогнозите за технологиите, медиите и телекомуникациите" на консултантската компания Deloitte. Представяме някои от най-интересните тенденции, които ще окажат може би най-голямо влияние на бизнеса и пазарите в съответните области.

Когнитивните технологии в помощ на бизнеса

Водещите системи, които ще започнат да се налагат все повече през 2016 г., са машинното обучение и самообучение, гласовото разпознаване и обработване на човешкия език, както и автоматизацията на процесите. Те ще бъдат интегрирани в различна степен в съществуващите софтуерни бизнес решения и целта им ще бъде да подобрят и улеснят "невидимите" за крайните потребители процеси. Например при машинното самообучение се позволява на компютърните системи сами да се подобряват, като използват достъп до големи масиви от информация. По този начин може да се осигури автоматизирано персонализиране на продукти и услуги за клиенти, прогнозиране и анализиране на дадени процеси и други. Друг елемент са семантичните технологии или системи, които разбират контекст и могат да се справят (или пишат) с неструктурирана информация. Това е безценно средство за анализиране на текстове и бази данни, когато те не са подредени по начин, по който ги разчитат сегашните системи. Подобна е ситуацията и с решенията за разпознаване на говоримия език. Те са безценни не само като потенциален интерфейс за работа, но в комбинация със семантичните технологии се позволява да се извършват процеси без намесата на оператор. Като цяло в момента IT индустрията се опитва да автоматизира максимално количество процеси, които се случват в техните системи. Когнитивните технологии имат именно тази цел – да заменят колкото се може повече дейности, извършвани от хора, с компютърни системи и така да намалят човешката намеса. Идеята е да се съкратят времето и разходите за работа и да се оптимизира максимално процесът.

Виртуалната реалност – пазар за милиарди

Очилата за виртуална реалност превзеха технологичните новини от началото на годината, а според Deloitte те ще се превърнат в пазар за милиард долара до края на 2016 г. Според прогнозата на консултантската компания продажбите на самите устройства ще достигнат 700 млн. долара до края на годината, а останалите 300 млн. долара ще дойдат от предлагане на специализирано съдържание. Основният проблем пред този тип устройства ще бъде високата крайна цена, отбелязват от Deloitte. Консултантската фирма очаква да бъдат продадени около 1-1.75 млн. очила за виртуална реалност през 2016 г., като главният фактор, който ще определя нивото на продажбите, ще бъде стойността на продуктите. Друго ограничение ще бъде малкият брой компютри и игрални конзоли, които ще могат да покрият изискваният на очилата за виртуална реалност. По оценки на Deloitte към края на 2016 г. около 30 млн. конзоли и 7 млн. РС-та висок клас ще могат да ползват новата технология.

Преувеличената смърт на РС-тата

При навлизането на смартфоните и особено на таблетите специалистите предричаха постепенната смърт на РС-тата. Както и че всички младежи ще преминат изцяло към мобилните технологии за достъп до интернет и потребление на съдържание. Спадащите продажби на настолни компютри като че ли следваха тенденцията. Всъщност младите наистина се ориентират към мобилните устройства, но ползват РС-та (настолни компютри или лаптопи) паралелно. Дори прогнозата, че таблетите ще изместят персоналните компютри за гледане на видео, се оказаха пресилени (виж графиката). Ако 89% от запитаните младежи между 14 и 25 години в развитите пазари имат смартфон, 85% от анкетираните имат и достъп до лаптоп или РС. Така се оказва, че почти всеки със смартфон има и компютър. Изводът на Deloitte е, че мобилната стратегия за всяка компания е ключова, но не трябва да бъде единствена и да се пренебрегва РС сегментът при разработването на приложения, решения и услуги.

Възходът на гигабитовия интернет

Телекомите, които в момента налагат следващото поколение мобилни мрежи (4G), се опитват да доставят скорости на достъп до глобалната мрежа, съпоставими с досегашната фиксирана връзка, като целта е с последните технологии да се достигне до 100 Mbps. В същото време доставчиците на стационарен интернет разработват нови мрежи, които да могат да осигурят връзка със скорост от 1Gbps. По оценки на Deloitte тази пазарна ниша все повече ще расте, като до края на 2016 г. броят на абонатите с подобни скорости ще достигне 10 млн., което е десетократен ръст спрямо техния обем през предходната година. Мрежите в същото време ще са достъпни за около 250 млн. потребители, които ще имат възможност да се включат. Прогнозата на Deloitte е, че към 2020 г. абонатите с гигабитов интернет ще достигнат 600 млн. души по света.

Все още няма коментари
Нов коментар