"Беттран" подобрява енергийната си независимост и качеството

Компанията от Хасково ще вложи 1.6 млн. лв. в нова машина и оборудване

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През следващите месеци "Капитал Daily" ще представя компании, които са спечелили проекти по програма "Конкурентоспособност и иновации". В тях ще разкажем как това ще помогне за увеличаване на продажбите, оптимизиране на производството и разходите, както и за създаването на нови работни места. Първият профил беше на производителя на детски храни "Слънчо". В този брой представяме производителя на инертни материали "Беттран".
"Беттран" е наследник на държавното предприятие "Марса", приватизирано през 1990 година.

В строителството, и особено в пътното, е от решаващо значение да имаш доставчик на основни материали наблизо. Причината е в значителните разходи и време за транспорт. Затова още от социализма във всеки областен център имаше изградени производствени бази за строителни материали, които продължиха да работят като основни доставчици за строителството в съответните региони и след приватизацията през 90-те години. Въпреки стратегическото им разположение и натрупания с десетилетия опит в дейността за повечето от тях остава като проблем наследеното остаряло оборудване, което харчи много енергия и произвежда ограничен асортимент изделия. И ако досега модернизациите са се извършвали частично, сега шанс за обновления дават европейските програми и най-вече тази за повишаване на конкурентоспособността на фирмите.

Хасковският производител на строителни материали "Беттран" е типичният пример за това. Дружеството е наследник на държавното предприятие "Марса", приватизирано през 1990 година. То е един от големите производители на бетонови и варови разтвори, пясък и трошено - каменни фракции в област Хасково. Предлага и услуги по транспорт на строителни материали. Дружеството е доставяло строителни материали за основни инфраструктурни обекти в региона - автомагистрала "Марица", жп линията Пловдив - Свиленград, търговски комплекси, бензиностанции и други.

Инертните материали се добиват от региона - кариерата за пясък се намира в село Брод и позволява да се произвеждат 600 т/мсм (тона на машиносмяна) пресят пясък. Трошенокаменните фракции се добиват от село Крепост, Димитровградско, като производителността на кариерата там е 6000 т/мсм. "Беттран" има достъп и до други находища на материали чрез дългосрочни концесионни договори с държавата.

В края на миналата година дружеството спечели финансиране за проекта си за модернизация на производството. Ще бъдат инсталирани нови машини за общо 1.6 млн. лв., от които 847 хил. лв. е европейската помощ, а 150 хил. лв. националното съфинансиране. Останалите 15% се поемат от дружеството. Машините ще бъдат поръчани и инсталирани в срок до 12 месеца, а резултатът от модернизацията ще е увеличаване на производителността, разширяване на гамата от произвеждани продукти, увеличаване на конкурентоспособността и не на последно място - подобряване на условията на труд.

Ще търсим нови пазари извън България, гледаме към Северна Гърция

Инж. Петър Хаджиев, основен акционер (48.5%) и изпълнителен директор на "Беттран"

Какво е оборудването, което се подготвяте да инсталирате в предприятието?

Това е един комплект от машини, които произвеждат фракции. Тези фракции се използват в пътното, железопътното строителство, а също и за направата на бетони - асфалтобетонови смеси и бетонови разтвори. Предимството й е, че тя има висока производителност и на практика ще замени три от съществуващите сега инсталации или почти цялото оборудване на "Беттран". От друга страна, с едно преминаване на материала се произвеждат два пъти повече фракции. Освен това модулите, които специфицират отделните видове фракции, се заменят много бързо. Тоест бързо можем да сменяме видовете фракции по размер.

В момента оборудването, с което работим, е доста енергоемко и дава незадоволителна производителност. Да не говорим, че е морално остаряло или тотално амортизирано. Новото оборудване ще може да работи с един път и половина по-малко енергия, отколкото старото.

Откъде ще вземете новото оборудване? Има ли го внедрено в други предприятия в страната?

Не е някаква технология, която не е изпробвана в България. Има няколко такива поточни линии. Още не е минала тръжната процедура, за да кажа какво ще бъде точно, но търсим най-доброто.

Нещо много важно е, че новото оборудване подобрява много качеството на крайния продукт, защото при старата методика на трошене и пресяване на материала пресяването не винаги е било такова, каквото е необходимо, за да отговаря на европейските стандарти.

Това означава ли, че ще търсите и пазари извън България за продукцията си?

Разбира се, че ще търсим външни пазари. На базата на конкурентоспособността на продукта, от една страна, и, от друга - на качеството му. Страните от европейската общност са пазарите, към които се стремим, но най-вероятно поради благоприятното разположение на нашия регион ще търсим клиенти в зоната на Северна Гърция.

Какъв ще бъде ефектът върху заетостта с внедряването на новото оборудване? Ще замени ли то човешкия труд?

Двустранен е ефектът. От една страна, ще има необходимост от по-високо квалифицирани кадри, които да управляват изцяло компютризираната система. От друга страна, ще отпадне необходимостта от по-големия брой работници, които обслужват повече на брой и по-малко рентабилни машини. Очаквам като брой да се запазят работните места, но едва ли ще открият нови.

Това първият ви опит в проекти с европейско финансиране ли е?

Ние сме участвали и в проекти към социалното министерство. Кандидатствали сме два пъти досега и по други, но за жалост неуспешно. Имало е случаи в предишни години, когато за една неправилно поставена чавка в документите беше елиминиран проектът ни. Може би натрупаният опит доведе до успеха ни сега. Утъпкахме пътеката, а и този път имахме много добър синхрон с министерството и с нашия консултант. Ползвахме услугите на такъв, защото не е по нашите сили да подготвим такъв проект.

Ако не беше програмата с европейско финансиране, щяхте ли да се впуснете в тази модернизация? Има ли вариант, при който подобен проект може да се финансира с банкови заеми или собствени средства?

Банките предлагат финансиране, но стойността на проекта е много голяма и възвращаемостта на тази инвестиция не е толкова бърза. Първо, защото пазарът на инертните материали е от регионален характер поради тежките транспортни разходи и, от друга страна - големите инфаструктурни проекти, които бяха в нашия регион, вече са към приключване. Този проект основно го разработваме във връзка с това, че очакваме скоро да започне рехабилитацията на второстепенната пътна мрежа, което ще бъде основният консуматор на произвежданите продукти.

Как ще осигурите необходимото съфинансиране по проекта?

Ние сме подготвили това финансиране, цялото, да го направим със собствени средства. Когато приключим с проекта, се надяваме да получим гранта, който е около един милион лева от общо 1.6 млн. лв.

Кога е предвидено да приключите с проекта? И ще доведе ли до прекъсване на производствения процес подмяната на оборудването?

В рамките на една година би трябвало да приключим, ако не се забавят тръжните процедури. Няма да имаме прекъсване на производството.

След като на третия път успяхте, бихте ли опитали да работите и по други подобни програми за бизнеса?

В момента изработваме проект за енергийна ефективност и чакаме указания. Възложили сме енергиен одит на предприятието и този път най-вероятно ще можем да разкрием нови работни места.