🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Тертер" отиде в "Боженци"

"Фикосота" продаде търговските си марки за млечни продукти на "Елви" - Габрово

Красен Кюркчиев, съсобственик на "Фикосота"
Красен Кюркчиев, съсобственик на "Фикосота"
Красен Кюркчиев, съсобственик на "Фикосота"    ©  Велко Ангелов
Красен Кюркчиев, съсобственик на "Фикосота"    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко

- "Фикосота" реши да напусне млечния сектор шест години след като влезе в него. Причината - бизнесът е малък.

- Купувач на марките сирене и кашкавал "Тертер" и "Булгарея" е габровската "Елви", която произвежда киселото мляко "Боженци".

- С новостроящата се фабрика новият собственик ще е сред лидерите в млечния сектор.

Холдингът на братята Жечко и Красен Кюркчиеви - "Фикосота", е сред малкото български фирми с продукти, преборили се с международни компании за лидерство в различни сектори - от прахове за пране и сапуни, през битови ел. уреди до храни. Формулата им - добър продукт, гарниран с активна реклама, работеше безотказно. Затова нямаше особена изненада, когато преди шест години компанията реши да влезе в нова ниша - сирене и кашкавал. Причината да изберат сектора беше отсъствието на силна марка и вярата, че могат да я развият. Но не се получи. Заради скромния мащаб на резултата "Фикосота" реши да напусне млечния сектор. И го продаде на специализираната габровска компания "Елви", позната най-вече с марката си "Боженци".

Сделката не е за активи, защото холдингът на Кюркчиеви правеше млечните си продукти "на ишлеме". Тя е за марките и пазарен дял. По оценки в сектора двата бранда на "Фикосота" - "Тертер" и "Булгарея", заедно са в топ 3 при пакетираното сирене и в топ 5 при опакования кашкавал като стойност на продажбите. Киселото мляко "Боженци" е сред трите най-продавани в страната и в обем, и в стойност. Очаква се габровската фирма, която е с продажби за около 20 млн. лв. за 2015 г., да скочи бързо в лидерското трио в нови сегменти и да напълни с поръчки строящата се нова фабрика за 7 млн. лв.

А за холдинга остава ценният урок от млечния опит и неизвестна сума от продажбата на марките. И целият останал бизнес на "Фикосота" от 230* млн. лв. за 2015 г., който се ръководи от Красен Кюркчиев, и на "Теси" (с малко над 80 млн. лв. за 2015) под управлението на Жечко Кюркчиев.

Висока цел

"Фикосота" навлезе в млечния бранш през пролетта на 2011 г., като направи дебют на сирене и кашкавал с марката "Тертер". Няколко месеца по-късно излезе и "Булгарея" (в средния ценови клас). При старта на млечния бизнес от компанията обясниха, че за тях продуктите са нова възможност. Проучване показало, че хората искат да са изцяло от мляко, по българска технология, от проверен производител, с разпознаваема марка и постоянно качество. В онзи момент секторът е раздробен, с много големи инвестиции във фабрики, сгради и мощности, но без достатъчно качествени продукти и силни марки. Последното вече е стихията на "Фикосота". А заради голямото си портфолио от бързооборотни стоки - прах за пране, снаксове, тоалетна хартия, сапуни, шампоани и др., групата е силна и в преговорите с веригите.

Още тогава от "Фикосота" изчислили, че е по-изгодно не да купят или построят собствен завод за млекопреработка, а да си намерят мандра, която само да контролират при производството. В началото сиренето и кашкавалът се правели в "Дядо Либен" в Копривщица, а после (и до момента) – в "Мизия милк" - Търговище.

Началото не беше мегауспех и компанията дори свали леко цените на "Тертер". Опита и да навлезе при масовите продукти с растителни мазнини с бранда "Булка" (и една скандализираща реклама), но после марката тихо изчезна.

От 2014 "Фикосота" започна да произвежда и кисело мляко "Тертер", което се изработва по поръчка във фирма "Елви" - с. Велковци, Габрово. През 2015 "Фикосота" пусна и кисело мляко "Булгарея", което започна да прави в "Шрайбер фуудс България" (производител на марките на "Данон"), но след година се отказа от този продукт.

Сбогом на малкия бизнес

"Много компании прецизират портфолиото си, като влизат или излизат от различни индустрии, продавайки или купувайки брандове. И нас не ни подмина този процес", коментира за "Капитал" решението за продажбата на марките Красен Кюркчиев, съсобственик на "Фикосота". Млечните продукти са имали малък дял в бизнеса на компанията - около 2% от приходите. Това означава, че бизнесът с кашкавал и сирене е носил около 3.5 млн. лв. оборот.

"Решихме, че няма да развиваме този пазарен сегмент. Въпрос на фокус и на избор е дали да продължиш да инвестираш, или да излезеш от даден бизнес. Искаме да се съсредоточим върху марки и продуктови категории, в които сме много напред", обясни още Кюркчиев.

И добавя още причини: трябват прекалено много усилия, за да станеш печеливш в млечния сектор, който е много раздробен и в голямата си част е все още сив. "Това, че в този бранш невинаги се работи с фактури и не се плаща ДДС, не е основният аргумент за решението ни за продажба на марките, но е част от цялостното ни виждане да се фокусираме върху растежа на компанията ни в другите бизнес области, в които имаме добри позиции и в страната, и зад граница. Специално при млекопреработката е трудно да се развиваш извън България поради вкусовите качества на млечните продукти, които са специфични за всеки народ", обобщи Красен Кюркчиев.

Бързо по-голям

Връзката между двете компании явно е от години, покрай производството на киселото мляко "Тертер". "Взехме решението за покупка на търговските марки на "Фикосота" бързо, макар че не влизаше в предварителните ни инвестиционни планове за годината. Решихме да направим това, защото виждаме потенциал в "Тертер" и "Булгарея". Това са класни качествени продукти и за нас покупката означава разширение на пазарните ни позиции във високия ценови сегмент", коментира за "Капитал" Веселин Кръстев, един от двамата съдружници в "Елви". Компанията произвежда всички видове млечни продукти - кисело и прясно мляко, сирене, кашкавал, сметана, масло, айрян, различни видове плодови млека с марките "Боженци" и "Елви".

Киселото мляко "Тертер" ще продължи да се произвежда в компанията, а сиренето и кашкавалът – засега в Търговище. Габровската фирма обаче строи нов цех – инвестицията е за около 3.5 млн. евро, от които половината са субсидия по европрограмата "Иновации и конкурентоспособност". Увеличените производствени мощности ще позволят след време прехвърляне на производството на сирене и кашкавала с марките "Тертер" и "Булгарея" от мандрата в Търговище в базата на "Елви". "Този процес ще стане плавно и бавно, за да не се получат сътресения на пазара и без крайният клиент да усети промяната", съобщи Кръстев. И добавя, че компанията възнамерява да прави активни промоции и рекламни кампании за новопридобитите марки съвместно с досегашните брандове на фирмата.

Скоро малка промяна надолу ще има и в цената на киселото мляко "Тертер", тъй като то вече се произвежда от дружеството, което държи и марката. Предстои и раздяла с някои от разфасовките на кашкавал и сирене, които новият собственик смята за недостатъчно ефективни.

Оптимизмът при "Елви" в момента е впечатляващ, предвид че през 2011 г. габровската компания се бореше буквално за съществуването си заради война за марката. Макар да произвежда кисело мляко "Боженци" от 2005 г., спор с Патентното ведомство забавя регистрацията й. Дистрибуторът "Герма-95" се опита да я регистрира за себе си, след като "Елви" се раздели с него заради натрупан дълг. И дори за известен период от време "Герма" предлагаше млечни продукти "Боженци" с идентична визия на произвежданите от габровската компания. КЗК обаче нареди клонингът да спре и го глоби за имитация на марка.

Сега "Боженци" ще има нова колекция от марки. Скоро ще стане ясно по-силно ли ще е царството им.

* числото е за консолидирани приходи с "Итал фуудс"

Пазарът на сирене и кашкавал

Пазарът на мляко и кашкавал не е обхванат от точна статистика. По последни налични данни на Министерството на земеделието и храните през 2015 г. са произведени 51 хил. тона бяло саламурено сирене и 20 хил. тона кашкавал. При средна цена 8 лв. за килограм от първия продукт и 10 лв. за втория, ако приемем, че цялото количество остава в страната, това прави годишен пазар от над 400 млн. лв. за бяло саламурено сирене и за над 200 млн. лв. за кашкавала.

През последните три години продажбите на пакетирано сирене, където попадат "Тертер" и "Булгарея", растат от 60 млн. лв. до близо 80 млн. лв. през 2016 г., което означава, че делът на насипните продукти спада, коментират от сектора. Продажбите на пакетиран кашкавал са сходни с тези на пакетираното сирене и се оценяват на около 80 млн. лв. годишно.

Все още няма коментари
Нов коментар