Гералд Кацлер: Ще продължим да инвестираме в развитие и персонал в завода ни в България

Управителят на Steca Elektronik пред "Капитал"

Гералд Кацлер    ©  Steca Elektronik
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нетни приходи от продажби на "Щека електроник България"

2007 г. – 8.170 млн. лева

2008 г. - 14.421 млн. лева

2011 г. - 20.848 млн. лева

2012 г. - 24.409 млн. лева

2013 г. - 28.648 млн. лева

2014 г. - 28.403 млн. лева

2015 г. - 30.358 млн. лева

В началото на 2017 г. германският холдинг AL-KO придоби мажоритарен дял в Steca Elektronik, която има предприятие в Съединение и произвежда електронни модули (EMS) и кабелна техника с широк спектър на приложение. Фирмата има солидни пазарни позиции и в областта на соларното електронно оборудване и произвежда преобразователи за съхраняване на енергия на фотоволтаични системи. За плановете след придобиването разговаряме с д-р Гералд Кацлер, управител на Steca Elektronik.

Кога и как беше осъществена сделката между AL-KO и Steca Elektronik?

- От началото на 2017 г. AL-KO е мажоритарен собственик на Steca Elektronik. Сделката стана чрез увеличаване на капитала, с което делът на AL-KO достигна 80%. От страна на инвеститора сделката е финансирана със собствени средства, така че в Steca Elektronik на практика влезе свеж капитал. Той е генериран от трансформация на дялове в други международни компании.

Каква е икономическата логика на сделката? Не можеха ли двете фирми да продължат да си работят поотделно?

- AL-KO е холдингова структура, която включва няколко различни бизнес направления: автомобилни компоненти - производство на шасита, амортисьори и окачване за автомобили и ремаркета), градинска техника и въздушна техника - климатични системи. Компанията търсеше активно производител на електроника, с който да допълни тези свои три основни направления. AL-KO смята, че електрониката е сектор с потенциал.

Ще запазите ли структурата на производството на "Щека електроник България"?

- В България започнахме преди 8 години с производството на кабелна техника с широк спектър на приложение. Развиваме българското дружество постоянно, като в момента вече произвеждаме цели електронни уреди под марката Steca. Тук виждаме взможност да работим повече за нашите ЕМS - клиенти. За тях произвеждаме електроника, която те влагат в собствените си продукти. Предимствата в България са, от една страна, по-ниските разходи за заплащане на персонала, от друга, опитът, който има компанията ни в България с електроника.

Влизането на новия инвеститор ще се отрази ли и по какъв начин върху служителите и мениджърския екип в България?

- Ако се погледне развитието на персонала в България, ще установим, че той постоянно нараства през тези 10 години и ние ще продължаваме да го увеличаваме. Ще наблегнем на развитието на инженерния екип, но и на административния капацитет на фирмата. В момента в завода ни в град Съединение са заети 277 души.

Финансовите отчети на българското дружество показват устойчиво нарастване на приходите. Ще запазите ли тенденцията?

- Ще запазим тренда на увеличаване на производството и приходите, но ще увеличим още приходите от продажби. Това ще го постигнем с инвестиции, които ще увеличат ефективността на труда тук. Като използваме предимствата на местоположението на завода в България ще успеем да привлечем допълнително клиенти, като виждаме, че все повече от тях се интересуват от продукцията на завода в България. Установяваме също и че все повече западни фирми идват да произвеждат в България и търсят доставчици на електроника на място, което е шанс за нас.

Кои са основните ви пазари?

- Много силни сме в бялата техника – битови електроуреди, следващият сегмент е автомобилната индустрия, също така и медицинската техника. Останалите клиенти ги обединяваме под общото название индустриални клиенти. С продажбата на собствените продукти на Steca – предимно соларна електроника, ние постигаме около 1/3 от общия оборот на компанията. Виждаме голям потенциал за растеж с устройства и системи, които складират енергията, която после се използва за собствени нужди на производителя. Продажбите осъществяваме основно в немски говорещите държави. Но сме готови да обслужваме клиенти, които са в Америка и Азия.

Българските ви служители са 277, а служителите в Меминген, Германия – около 450. Българските служители произвеждат продукция за около 15 милиона евро, а немските – за около 55 милиона евро. Защо производителността тук е по-ниска?

- Върху различната производителност в България и Германия влияят два фактора. В Германия ние продаваме повече нашите собствени крайни продукти, при които имаме по-голям марж и повече добавена стойност. В България произвеждаме електроника за клиенти, които я влагат като компонент в свои изделия. От друга страна, в Германия производството е по-автоматизирано, отколкото в България. И в бъдеще ще запазим тази тенденция – продукти, които по-лесно се автоматизират, ще се произвеждат в Германия. А друга група продукти – с по-малки серии, със специфични работни операции, които не могат да се автоматизират, ще се произвеждат в България?

Да разбираме ли, че това ще се отрази върху инвестиционната политика – по-старите машини ще дойдат в България?

- Аз не гледам на завода в България като на поле за събиране на отпадащи от Германия стари машини. Ние със сигурност ще инвестираме и в България и в Германия в нови машини – различни по вид, но нови машини. Само от началото на 2016 г. досега българското дружество добави общо 5 нови машини на обща стойност над 1 млн. лв. Две от тях увеличиха капацитета ни в кабелната техника, а останалите 3 ще подобрят ефективността и качеството в участъка за автоматичното насищане на електронни платки.

След колко време AL-KO GmbH планира да изплати инвестицията си в Steca Elektronik?

- Ние сме много доволни от това, че спечелихме инвеститор като AL-KO GmbH, защото там не мислят как да си върнат парите след 3 години и да продадат дела си с печалба, а имат дългосрочни планове за съвместна работа. AL-KO изрично ни даде да разберем, че инвестицията в електроника за тях не е спекулативна сделка, а е целенасочена инвестиция в сегмента електроника, за да създадат четвърти стълб в своя бизнес.

Ако нямате срок на възвращаемост на инвестицията, тогава кога ще можете да си кажете: това беше една успешна сделка?

- Ние вече знаем, че това е добра сделка. Това беше потвърдено и представител на висшето ръководство на AL-KO. Той каза, че в процеса на преговорите за покупка няма как да се разбере какво точно купуваш, защото информацията не е съвсем достатъчна, а времето за проучване е ограничено. Така че този тип сделки са донякъде като покупка на котка в чувал. Но само за три месеца, след като се запознаха с нашите процеси, организация и продукти, те разбраха, че са се сдобили с много хубава котка. Новите съдружници ни съпровождаха при срещи с наши клиенти. И разбраха колко нашите клиенти ценят Steca Elektronik, разбраха, че искат да продължаваме бизнеса с тях и разчитат на пазарен растеж заедно.

Какво може да забави прогнозите, които очертахте пред развитието на българския завод?

- Едно е ясно – заводът ни в България е много добро предприятие и ще продължим да инвестираме в развитието му. Притеснявам се малко когато погледна на пазара на труда в региона на Пловдив, защото не зная дали ще намерим необходимите ни сътрудници. Следваме пазарните тенденции на заплащане на работната сила. В някои случаи и за някои позиции плащаме повече, отколкото е пазарната оценка на труда. Но сме готови да вземем необходимите мерки, за да си набавим необходимите специалисти.

Интервюто взе Михаил Ванчев