Хотелското крило на болничната група

Фамилията Тикови, известна с веригата си болници, е купила четиризвезден хотел в столицата - "Силвър", срещу 9.7 млн. лв.

Купеният столичен хотел е до зоопарка и е построен преди 10 г.
Купеният столичен хотел е до зоопарка и е построен преди 10 г.
Купеният столичен хотел е до зоопарка и е построен преди 10 г.    ©  Георги Кожухаров
Купеният столичен хотел е до зоопарка и е построен преди 10 г.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Фамилията Тикови, известна с веригата си болници, е купила четиризвезден хотел в столицата - "Силвър", срещу 9.7 млн. лв.

До момента групата притежава два хотела - в Пазарджик и Батак.

Стратегията е да разработват пакети за градски, винен и планински туризъм.

Михаил Тиков през групата си "Булфарма" е собственик на най-голямата като приходи българска частна верига болници и поликлиники в София ("Софиямед"), Пловдив, Пазарджик, Велинград, Пещера и Бургас. Извън медицинският фокус в холдинга му се заражда и втора по-малка бизнес линия - хотели. През есента на миналата година трио от негови дружества ДКЦ-1 - Пазарджик, ДКЦ "Пълмед" и ДКЦ "Хипократ" е придобило равни дялове от около 33% в четиризвезден хотел в София. Това е "Силвър хотел", който е до столичния зоопарк, работи от десет години и има 69 стаи и 36 апартамента, или общо 213 легла. Преди сделката фамилната компания е имала още два хотела, но в провинцията - единият е бизнес хотелът в Пазарджик "Хебър", който е четиризвезден, а другият е тризвезден семеен обект под същия бранд в Батак.

Синът Иван Тиков, който е управител на "Булфарма" и се занимава и с мениджмънта на хотелския бизнес, планира веригата да привлича чуждестранни туристи, да предлага пакети за културен и винен туризъм и да основе туроператорска агенция. Известна роля в полза на покупката на софийския хотел играе и увеличеният туристопоток към София и Пловдив заради нискотарифните авиокомпании.

Трите туристически актива

"Собствениците на хотела са наши партньори в здравния бизнес. Решиха да продават хотела и ни предложиха да го купим. В София наистина има много хотели, които се продават, но "Силвър" е с редовни клиенти и добра репутация и ние решихме да пробваме да развиваме хотелиерски бизнес и в столицата", отбелязва Иван Тиков.

Той не съобщава цената на сделката, но от протоколите от общото събрание е видно, че всеки от предишните съдружници е продал дяловете си за 3.266 млн. лв., или общо сделката е била за 9.7 млн. лв.

Туристическото начало на групата е поставено през 2010 г., когато "Булфарма" преустройва административна сграда в Пазарджик и я превръща в бизнес хотел с 60 стаи. Това е грандхотел "Хебър". "В района имаше доста чуждестранни инвеститори, повечето в земеделието, а нямаше място, където да проведат бизнес среща или да поканят спокойно гости от чужбина", припомня си Иван Тиков.

Пак по същото време на язовир "Батак", в местността Дъното, имало неработеща сграда, собственост на общината, която групата е придобила. Тя се превърнала в малък семеен хотел с 29 стаи. "Местността около Батак и Цигов чарк е популярна в района и искахме да осигурим на нашите клиенти почивка, спорт, там също има възможност за бизнес и конферентни срещи. Таргетът ни там са областните центрове по морето - хората оттам предпочитат да почиват и да правят бизнес мероприятия в Родопите", коментира Тиков.

Той допълва, че бизнесът с хотели в провинцията се развива много трудно и се изплаща бавно, а и като цяло групата не е мислила да се развива в този бранш, затова не е инвестирала в хотели в курортни комплекси на морето или в планината. "В провинцията хотелиерството е много рисков бизнес, иска се постоянен капитал и е много трудно да запазиш кадрите си. Но Родопите имат много природни дадености, римски крепости, минерални извори, уникална природа и култура, а интересът към тях се събужда все повече", смята Тиков.

Новият софийски хотел е обектът с най-висока заетост, който притежават. "Силвър хотел" е със средно 60% целогодишна заетост. За сравнение - четиризвездният хотел в Пазарджик е със средно 35%, а тризвездният хотел в Батак, който работи целогодишно, е с активен сезон от май до септември, като извън него заетостта пада до 15%. Затова и въпреки дългия период, в който веригата се развива, хотелите все още не са върнали инвестициите си - първите два са в една компания и продължават да работят на загуба.

Разликата в столицата

До момента общо приходите от двата хотела в провинцията са над 1 млн. лв., двойно по-малко от приходите само на софийския обект. Иван Тиков отбелязва, че роля за покупката освен добрите резултати на хотела е изиграл и увеличеният туристопоток към столицата заради нискотарифните компании до София и Пловдив.

"Двата града се превръщат в туристически дестинации. Дори обмислям да регистрираме туристическа агенция - с продукт, който да предложи общ пакет за трите ни хотела - два дни в София, обиколка на винените шата в Пазарджик и след това планински туризъм в Родопите - с туристическите забележителности в региона", смята Тиков. Той отбелязва, че за пръв път като група усещат икономията от мащаба при преговорите с доставчици на храни, хотелско оборудване и консумативи за бизнеса, защото вече могат да договарят по-добри условия за трите обекта.

Първата инвестиция в обновяването вече се извършва - тя е на климатизацията на софийския хотел. "Базата обаче е позастаряла и в момента инвестираме в реновиране на апартаментите и стаите. Иначе 5-10% от разходите на един хотел винаги отиват за текуща поддръжка", казва Тиков. Той допълва, че хотелът се готви за гостите, които ще посрещне столицата през следващата година около председателството на ЕС. "Не сме имали предвид него при покупката, но в момента непрекъснато се подготвяме за това, опитваме се да повишим качеството на услугата, обучаваме служителите си, особено наблягаме на чуждоезиковата подготовка", отбелязва Тиков. Той оценява битката между хотелите в София за клиенти като услуга, силно на ръба на рентабилността, и смята, че като цяло повечето хотели печелят не толкова от нощувките, колкото от конферентен бизнес, кетъринг, ресторантьорство, тимбилдинги на компаниите, допълнителни услуги към клиентите.

Нищо общо със здравния бизнес

Първата идея при покупка на обект в хотелския бизнес е как това би постигнало синергия със здравния бизнес и тъй като локацията на софийския хотел е на около 3 километра по права линия от софийската болница от веригата "Софиямед", въпросът е дали пациентите на болницата и техните близки биха получили по-добри условия в хотела.

"Ние не съчетаваме по никакъв начин здравния и хотелиерския бизнес. Когато един пациент отиде на регистратурата на болницата, той не си мисли за почивка или къде ще нощува, а за това как ще бъде лекуван", казва Тиков и допълва, че като цяло пациентите се лекуват в градовете, от които са родом, или пък ако близки придружават пациент от провинцията, те се настаняват в места, които са близо до болницата или при роднини, а не в бизнес хотел.

Единствената връзка, която има бизнесът, според него е, че сделката е финансирана със свободни средства от три от медицинските центрове в групата, като целта е била да не се тегли банков кредит, за да се оскъпи операцията. Оттам нататък целта е печалбата от всеки бизнес да се реинвестира в неговото по-нататъшно развитие и разрастване.