Собственикът на "Софиямед" Михаил Тиков навлиза в търговията с автомобили

Компанията му "Булфарма" иска да купи големите дилъри на групата Renault Nissan "Н Ауто София" и "Еспас Ауто"

Михаил Тиков    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

При липсата на чужди инвеститори през последните години в България сега в подготовка е поредна сделка между български играчи: основателят на холдинга от болници "Булфарма" д-р Михаил Тиков планира да купи дилъри на автомобили от дружество на друг местен бизнесмен - "Авто Юнион", в което най-голям акционер е Асен Христов. Последният се готви до седмици пък да придобие българския бизнес на CEZ.

Със сделката болничната група на Тиков ще навлезе в нов бизнес, след като вече трайно се настани и в недвижимите имоти. Обект на сделката ще са компании с оборот над 100 млн. лв.: дилърът на Nissan в България - "Н Ауто София", и дъщерното "Еспас Ауто", което пък е най-големият дилър на Renault и Dacia. Смяната в собствеността става ясна от съобщение в Комисията за защита на конкуренцията.

Продавач и купувач

От "Булфарма" коментираха, че очакват разрешението на КЗК да купят от "Авто Юнион" 100% от компанията им "Н Ауто". Тя от своя страна е мажоритарен собственик на две дружества - "Еспас Ауто", която е най-големият дилър на групата Renault Nissan в България, и "Еспас пропърти", и разглеждат покупката като инвестиция в сектора за продажба на автомобили. От компанията не споменаха цената, на която са склонни да придобият компанията. Вероятно с новия сектор ще се занимава не лично д-р Тиков, който е съсредоточен в медицинския бизнес, а синовете му.

Продавачът "Авто Юнион" е част от групата на "Еврохолд" и на пазара предполагат, че вероятно със средствата или част от тях холдингът ще финансира покупката на местния енергиен бизнес на CEZ.

Купувачът "Булфарма" е собственост на д-р Михаил Тиков и неговото семейство и от своя страна е известен като собственик на най-голямата българска здравна верига от болници, медицински центрове и аптеки в най-големите градове, както и търговец на едро с лекарства. Освен здравния бизнес групата се занимава и със строителна, транспортна и хотелиерска дейност. В момента строи нови жилищни и търговски комплекси в София на парцел в кв. "Изток" и купи терена на бившата ИПК "Родина", недалеч от най-голямата болница в групата - "Софиямед".

Обектът на сделката

Компанията "Н Ауто София" е създадена през 2003 г. и според сайта й е най-старият и основен дилър на Nissan на територията на страната и предлага пълната гама от нови автомобили на японската марка, произвеждани за европейския пазар. Компанията има шоурум и сервизен център в София и във Велико Търново. Приходите й за последната отчетена засега година - 2019, са 25.2 млн. лв. при печалба 808 хил. лв. В дружеството работят над 20 души.

"Еспас Ауто" пък е най-големият дилър на Renault и Dacia в България, в който дял от 51% държи "Н Ауто София". Компанията има четири автосалона и шест автосервиза в София, Велико Търново, Благоевград, Пазарджик и Пловдив. Приходите й за 2019 г. са 88.4 млн. лв. при печалба 1.4 млн. лв., както и към 120 служители.

"EА пропъртис" е компания, която притежава единия от шоурумовете на "Еспас Ауто" в София на бул. "Цариградско шосе".

Продавачът "Авто Юнион" е холдингово дружество, обединяващо инвестициите на "Еврохолд България" в автомобилния сектор. В него освен досегашната собственост на "Н Ауто София" и "Еспас Ауто" влизат и редица компании, които са вносители и дилъри за България на Alfa Romeo, Fiat, Ferrari и др., на Mazda, на скутери и мотоциклети Brixton, Lambretta и Malaguti, дилъри на Оpel, сервиз на BMW и др.

Нов бизнес в трудна година

Интересът на "Булфарма" към автосектора идва в особен момент за индустрията. След спада на продажбите на нови и употребявани коли през пролетта на миналата година заради пандемията клиентите постепенно подновиха търсенето си. Продажбите през тази година са значително над тези от 2020 г., но под тези от 2019 г. Същевременно автопроизводителите в цял свят са изправени пред недостиг на коли заради нарушените доставки на чипове за направата им. Което пък се отразява на продажбите. Dacia от години са лидер на българския пазар на нови коли (категория M1 и N1), като за първите пет месеца регистрациите на марката в Пътна полиция са 1664. Renault също е в челото - четвърти по продажби с 1210 регистрации на нови автомобили.

От "Булфарма" заявиха, че не планират промени в придобития бизнес. Начело на "Еспас Ауто" остава изпълнителният директор Йордан Бадьоков, който управлява компанията от 2014 г. насам. Според него въпреки спада на продажбите през миналата година през тази се наблюдава рязко съживяване на търсенето. "В 2020 година въпреки силното начало средногодишните продажби на нови автомобили на "Еспас Ауто" спаднаха с около 20%, а при "Н Ауто" има спад около 30%, колкото е и спадът на продажбите на българския пазар на нови автомобили като цяло. В същото време възстановяването на търсенето в 2021 г. е почти V-образно и към момента спирачка пред нас е трудността да осигурим налични автомобили", заяви мениджърът пред "Капитал". По думите на Бадьоков все повече български потребители ще се насочват към нови и малко използвани автомобили. "Ако не искаме да се окажем в ситуация, в която години наред ще изкупуваме старите замърсяващи околната среда коли от автокъщите в Европа, то трябва да помислим за реални стимули за покупка на екологичните електрически и хибридни", допълни Бадьоков.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    val1320 avatar :-|
    val1320
    • - 2
    • + 4

    За всяко прасе идва Коледата му!

    Нередност?
  • 2
    yfe1417186145383755 avatar :-|
    DonBalon
    • - 4
    • + 6

    При положение че всяка година източва стотици милиони от здравната каса, то бизнеса с Нисани и Дачии ще му се стори като суха река, там е беднотийка и печалбите са мижави.

    Няма никаква логика

    Нередност?
  • 3
    crusible avatar :-|
    crusible
    • - 2
    • + 4

    Много е голям тоз доктор! Парите буквално ги печата от болниците и е нормално да търси диверсификация. Много добре се е насочил към Рено-Нисан- Дачия, защото всяка трета нова кола продадена в БГ е от тези три марки. 100 милиона оборот не е шега работа, пък ако ще и да не е толкова рентабилно колко са са му болниците.

    Нередност?
Нов коментар