ОМК прави регионалните си марки кисело мляко национални

"Фибела", "Русалка" и "Ханско" вече се продават в цялата страна

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Обединена млечна компания" (ОМК) – Пловдив, започна национална дистрибуция на три свои регионални марки кисело мляко – "Фибела", "Русалка" и "Ханско". "Искаме да увеличим обемите на продажба и да дадем достъп на потребителите от цялата страна до тези брандове", обясни за "Капитал" Йолита Ботева, маркетинг мениджър на дружеството.

Предисторията

ОМК е учредена през 1998 г. след приватизацията на няколко от общо 27 обекта на създаденото през 1959 г. Държавно стопанско предприятие "Млекоснабдяване". Пловдивската фирма включва бившите окръжни предприятия "Млекопреработване" в Пловдив, Бургас, Варна, Шумен, Враца, Стара Загора. По правило всяко от тях е произвеждало и снабдявало съответния окръг с млечни продукти под определено търговско наименование: "Фибела" в Пловдив, "Русалка" в Бургас, "Виталакт" във Варна, "Верея" в Стара Загора, "Ханско" в Шумен.

ОМК превръща в национална марка само "Верея", а другите остават с "регионален сантимент". "Известно е, че ОМК има възможност да дистрибутира млечни продукти в най-много точки за продажба в България. Освен това има и най-голямо наследство с рецепти от "онова време", коментира Йолита Ботева.

Продуктите

Продуктите съхраняват типичните вкусови характеристики за съответния регион и спазват автентичните регионални рецепти, уточняват от компанията производител. "Фибела" от региона на Пловдив е балансирано на вкус, бургаската "Русалка" е с характерна сладост и мекота, а "Ханско" с вкус от Шумен е традиционно по-кисело", обясни Йолита Ботева. По думите й трите бранда се произвеждат с мляко от съответния регион и подлежат на 4-степенната система за контрол на качеството, както всички продукти на ОМК.

Трите марки се продават в пластмасови кофички с изцяло нов дизайн. Млякото е с 2% масленост. "Решението за това е взето след анализ на пазара, който показва, че този сегмент (от 2%) държи 35.3% от продадените количества според данните на "Нилсен България" за 2016 г.", посочва Ботева.

"Киселото мляко "Верея" достига до повече от 1 млн. потребители и е марка номер 1 в сегмента на индустирално мляко с 12.8% дял в 11.8% в стойност по данни на "Нилсен България", посочва Йолита Ботева. А "новите стари" три регионални марки на компанията общо прибавят още един процент в обем към пазарния дял на ОМК в този сегмент.

Компанията

ОМК е един от най-големите изкупвачи на българско сурово мляко в страната, всеки ден компанията изкупува над 100 тона от 67 ферми. За периода 2013–2016 г. дружеството е инвестирало над 8 милиона лева без ДДС за обновяване на производствените си мощности, подобряване на качеството, съхранението и дистрибуцията на продуктите. По данни на фирмата досега тя е инвестирала 2 милиона лева без ДДС и очаква до края на годината вложенията да достигнат 6.3 милиона лева без ДДС. Планираните проекти за финансовата 2018 г., подготовката на част от които стартира, по приблизителна оценка са за 6 милиона лева без ДДС.

Пазарът на кисело мляко

Годишно в страната се продават през магазини около 150 хил. тона кисело мляко, по данни на "Нилсен България". В страната има над 100 регистрирани производителя и над 300 марки. Една трета от продаденото индустриално натурално кисело мляко е с 2% масленост, но най-скоростно развиващият се сегмент е мляко с масленост от 4.5% и нагоре, който бележи двуцифрени ръстове през последните години.

Традиционните квартални магазини държат почти една трета от продажбите на кисело мляко в обем, макар че делът им се свива до 32% за дванадесетте месеца до март 2016 г. Това показва представителното изследване "Потребителски панел" на "GfK България", което измерва домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства, публикувано в сп. "Регал" (издание на "Икономедиа"). Според него хипермаркетите успяват да запазят стабилни позициите си от 11%.

Продуктите с марки на търговските вериги се свиват като дял в обем спрямо общото потребление на категорията и достигат 9% за изследвания период. Същевременно покупките на кисели млека на промоция нарастват значително и техният дял достига 18% за изследвания период спрямо 15% за предходния, отчита "GfK България". В топ 3 на натуралното кисело мляко са "Верея", "Боженци" и "Домлян", твърдят представители на бранша.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • + 2

    Нека ги правят каквито им харесва, но ТВ рекламите на тази серия млека са доста слабички. Поне според мен, а вярвам и не само според мен. Не знам каква е целевата аудитория на тези послания.

    Нередност?
  • 2
    wix09528776 avatar :-|
    wix09528776
    • + 3

    Винаги ми е било чудно как такава проста уж технология и рецепта от само две съставки може да даде подобно разнообразие от вкусове. 10 марки кисели млека да отвориш, и десетте ще са различни на вкус и консистенция. От силно кисели, през изобщо некисели, чак до горчиви. С гладка кремообразна консистенция, зърнеста, на парцали, желеобразна ... От суровината ли зависи, от технологичния процес ли, от бактериите ли ...

    Нередност?
  • 3
    cinzano avatar :-|
    CINZANO
    • + 1

    Нека да продават, няма лошо, но рекламната им кампания е много зле...

    Нередност?
  • 4
    yuriiprodanov avatar :-|
    Юрий Петров Проданов
    • - 1
    • + 1

    Това не е "зле" кампания. Това е кампания, която експлоатира идеята за регионализма по толкова непрофесионален и дебилен начин, че криейтив екипа трябва да си изяде дипломите със заливка от кисело мляко. Диалектизмите не са уникално предимство. Те са знак за комуникационна предмодерност. В постмодерното общество те са пък знак за изключване от групата на знаещите ценители на качеството Просто, поредният провал на поредните измислени момченца и момиченца от рекламните офиси в голямото село

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    Нямам търпение да ги пробвам.

    Нередност?
Нов коментар