Фонд за дялови инвестиции иска да купи гръцката Vivartia, сделката ще засегне и Обединена млечна компания

ОМК е най-голямата фирма за млекопреработка в България

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Бизнес групата Marfin Investment Group (MIG) - собственик на гръцкия хранителен Vivartia Holdings S.A., е получила обвързваща оферта за придобиване на холдинга от базирания в Люксембург фонд за дялови инвестиции CVC Capital Partners. Това става ясно от официално изявление на сайта на MIG. Сделката ще засегне и българската "Обединена млечна компания" (ОМК), която през 2007 г. стана собственост на Vivartia срещу 18.7 млн. eвpo.

Съветът на директорите на MIG е решил да предостави на CVC ексклузивен период за договаряне на сделката до 6 ноември 2020 г. включително. През това време MIG ще се обърне към специализирана финансова организация съветник, за да договори споразумение, "основано на корпоративния интерес", при "разумни и справедливи" условия. Всяко споразумение ще бъде предмет на одобрение от акционерите на MIG.

Участниците

Потенциалният купувач - компанията за дялови инвестиции CVC, е създадена през 1981 г., управлява активи за 105.1 млрд. долара и е привлякла 160.3 млрд. долара. Има глобална мрежа от 23 офиса: 15 в Европа и Америка и осем в Азиатско-Тихоокеанския регион.

Историята на Vivartia - предмет на сделката, започва през 1952 г., когато Аристидес Даскалопулос създава семейната фирма Delta, разпространяваща мляко със собствен автопарк от 10 автомобила. Компанията се разраства и през 2000 г. се преобразува в холдинг. Шест години по-късно се създава Vivartia чрез сливане и поглъщане на Delta Dairy Industry S.A., Chipita Intenational (продадена през 2010), GOODY'S и General Foods S.A.

Настоящият собственик - Marfin Investment Group (MIG), влиза във Vivartia S.A. през юли 2007 г., след като придобива 34% дял, а днес държи над 91% от капитала.

Vivartia Group работи в няколко сектора чрез дъщерни дружества: Delta Foods. S.A (млечни продукти и напитки), GOODY'S S.A. и Everest S.A (вериги заведения, храни, развлечения), Barba Stathis S.A. (замразени храни), Hellenic Catering S.A. (замразени месни продукти и готови ястия), Olympic Catering S.A. (кетъринг по време на полет), Vigla Olympus (сирене), S.Nendos S.Α. (хлебни изделия), Eurofeed Hellas (фураж за животни), "Обединена млечна компания" и др.

Заради пандемията от COVID-19 собственикът - инвестиционната група MIG, отчита спадащи обороти за първото полугодие - консолидираните продажби са 380 млн. евро срещу 453 млн. евро през същия период на 2019. Консолидираната EBITDA (печалбата преди лихви, данъци и обезценки) е 19.9 млн. евро срещу 39.1 млн. евро за първите шест месеца на 2019 г., става ясно от официални данни.

Пандемията и свързаните с нея ограничения, затворени магазини и слаб туристически трафик са оказали неблагоприятно въздействие и върху резултатите на Vivartia Group. Консолидираните продажби на хранителния холдинг през първата половина на годината са 265.7 млн. евро в сравнение с 294.1 млн. евро през същия период на 2019 г., докато консолидираната EBITDA е 17.3 млн. евро спрямо оперативна печалба от 25 млн. евро през първата половина на 2019 г., която не включва еднократни разходи.

В България

"Обединена млечна компания" е най-голямата фирма за млекопреработка в България, която произвежда продукти под марките "Верея", "Фибела", "Ханско", "Русалка". Създадена е през 1998 г. като холдингово дружество, обединяващо седем мандри, контролирани от приватизационен фонд "Доверие".

През 2001 г. ОМК обединява четири от своите дъщерни фирми - бившите държавни мандри в Пловдив, Бургас, Стара Загора и Шумен, в едно, за да оптимизира управлението им, а по-късно затваря другите три. През март 2003 г. в компанията влиза нов собственик - гръцкият фонд за рисков капитал Global Finance придобива 48.5% от акциите. През февруари 2004 г. "Обединена млечна компания" купува от гръцкия производител на сладолед Delta Ice Cream S.A предприятието "Виталакт милк", което преди това оперира под името "Сердика", но през юни 2005 г. го закрива.

През април 2007 г. гръцката Vivartia придобива пълен контрол върху ОМК в сделка за 18.7 млн. евро. В съвременния си вид компанията съществува от март 1998 г. след серия от инвестиции.

С приходи над 87.7 млн. лв. за 2019 г. ОМК отново затвърждава лидерската си позиция в сектора. "През 2019 г. дружеството инвестира в нова производствена линия и в нови продукти. Част от средствата са свързани с производството и налагането на бранда "Верея Чудно" за прясно и кисело мляко", коментираха за "Капитал" от фирмата. И цитираха данни на агенция Nielsen за 2019 г., според които ОМК заема лидерска позиция на пазара на прясно мляко в България с 40.2% дял в обем и 42.7% в стойност. При киселото мляко производителят на "Верея" също е с водеща позиция - с 12.4% дял в обем и 12.9% в стойност.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар