🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ВАС потвърди глоба от 253 хил. лв. за "Олинеза"

Санкцията, наложена от КЗК през 2015 г., е за заблуждаваща реклама

От проверката на комисията станало ясно също, че промоцията се отнася за намаление не от крайната продажна цена, а от доставната цена, на която производителят "Олинеза" продава продуктите си на търговци на дребно или свои дистрибутори.
От проверката на комисията станало ясно също, че промоцията се отнася за намаление не от крайната продажна цена, а от доставната цена, на която производителят "Олинеза" продава продуктите си на търговци на дребно или свои дистрибутори.
От проверката на комисията станало ясно също, че промоцията се отнася за намаление не от крайната продажна цена, а от доставната цена, на която производителят "Олинеза" продава продуктите си на търговци на дребно или свои дистрибутори.    ©  Капитал
От проверката на комисията станало ясно също, че промоцията се отнася за намаление не от крайната продажна цена, а от доставната цена, на която производителят "Олинеза" продава продуктите си на търговци на дребно или свои дистрибутори.    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкция от 253 960 лв. за заблуждаваща реклама на "Олинеза" ЕООД, наложена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) през 2015 г.

Предисторията

Проучването на регулатора е започнало по искане на пловдивската компания "Консул" - производител на майонеза с марката "Краси". Поводът е рекламно послание за "-15%" отстъпка от доставната цена на трапезна майонеза "Олинеза" от 200 грама и препоръчителната й продажна цена от 1.09 лв. Кампанията протича от април до декември 2015 г. и включва радиореклама, съобщения върху билбордове и поставяне на стикер с надпис върху опаковката на продукта.

Проверката

КЗК установила, че "Олинеза" въвежда препоръчителни продажни цени на майонезата, но не за цялата търговска мрежа, а само за някои вериги и дистрибутори, уведомени от компанията с изрични писма. Освен това продажната цена е определена като препоръчителна, а не задължителна. И тъй като по правило крайните цени на един продукт се определят самостоятелно от търговците на дребно, на практика рекламираната цена от 1.09 лв. за опаковка не навсякъде е била прилагана.

От проверката на комисията станало ясно също, че промоцията се отнася за намаление не от крайната продажна цена, а от доставната цена, на която производителят "Олинеза" продава продуктите си на търговци на дребно или свои дистрибутори. КЗК установява, че липсва информация за конкретния размер на цената, на която в крайна сметка продуктът се продава, или на предходната продажна цена, за да може да се извърши съпоставка преди намалението и след това - с включените 15%.

"Олинеза" не е посочила в кои магазини, търговски обекти или вериги може да бъде намерен продуктът на намалени или препоръчителни цени. Няма информация и за периода на провеждане на промоцията, отчита комисията. Регулаторът смята за пропуск, че на рекламното изображение на билбордовете е посочен сайтът на производителя, но в него не е публикувана "коректна, ясна и подробна информация за условията на промоцията".

Решението

Според КЗК рекламата създава и визуална, и смислова представа за намаление с 15% на продажната цена на дребно на една опаковка трапезна майонеза "Олинеза" от 200 г, а не на цената, на която продуктът се доставя до търговската мрежа. Създава се впечатление за "провеждането на мащабна рекламна кампания, обхващаща всички обекти, в които се извършват доставки", а не само в избрани търговски партньори на "Олинеза".

Според регулатора в резултат на поведението на "Олинеза" ООД "потребителите се въвеждат в заблуждение относно предлаганата от дружеството ценова промоция", създава се възможност за "повишаване интереса на потенциалните клиенти към продукта и тяхното ориентиране към покупката му", като по този начин "се създава риск трайно да бъдат увредени интересите на конкурентите, производители на майонеза".

При определяне на санкцията КЗК е взела под внимание тежестта и продължителността на нарушението, както и икономическото състояние на "Олинеза". Сумата 253 960 лв. е 1% от размера на нетните приходи от продажби на компанията за финансовата 2014 г.