НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Екстремният бизнес на GoPro

Производителят на спортни камери продължава да отчита спад на продажбите си и не изключва продажба на по-голяма група

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Силициевата долина обича да има любимци. Някои от тях като Илън Мъск и Стив Джобс са постоянна величина и не подлежат на никакви критики. Но през годините немалко предприемачи са получавали статута на звезди, а днес никой не ги помни. Защото "Меката на технологиите" обича да създава култ към даден мениджър и бизнес. Но още повече обича да го срине. Точно това изглежда се случва с основателя на GoPro Ник Удман. Калифорнийската компания, която създаде изцяло нов сегмент със своите спортни камери, обяви, че ще съкрати над 20% от персонала си и затваря бизнеса си с дрони. И призна, че не изключва продажба на по-голям играч.

Все по-малък бизнес

Новината не е чак толкова изненадваща, защото GoPro от доста време не може да реализира сериозен растеж на бизнеса си. През миналата година фирмата вече съкрати над 270 души и с новите около 300 уволнени броят на служителите ще падне под 1000. Отделно значително намали и очакванията за продажбите си за четвъртото тримесечие (тоест най-силният коледен сезон) до 340 млн. долара, далеч под предвидените 472 млн. долара. След новината в понеделник акциите на компанията се сринаха с над 30% преди леко да възстановят позиции (виж инфографиката). Отделно двама от висшите мениджъри - оперативният директор Чарлз Пробър и вицепрезидентът Шарън Зезима, обявиха, че напускат фирмата.

Целта на Удман е да съкрати разходите с около 80 млн. долара. "Очакваме да се завърнем към печалба и растеж през втората половина на 2018 г.", обяви основателят на компанията в изявление. Но въпреки оптимизма му немалко експерти считат, че компанията трудно ще оцелее самостоятелно.

Хардуер не е достатъчен

Въпреки че марката GoPro се превърна в синоним на спортната камера (action cam на английски), продажбите не успяха да достигнат нужните бройки за здравословен растеж и развитие на компанията. В най-добрата си година - 2015, компанията продаде 6.5 млн. камери и оттогава не успява да надмине тази бройка. Истината е, че с възхода на все по-качествените смартфони спортните камери постепенно се превърнаха във все по-нишов продукт. Те имат своите почитатели, но повечето клиенти предпочитат да снимат с телефона си.

Целта на Удман беше съвсем различна - GoPro да е далеч повече от хардуерен производител, а да се превърне в лайфстайл марка. И донякъде успя - брандът все още е много разпознаваем и натрупа лоялна база. Но пък продуктите му вече не са толкова търсени. Основна част от амбициите на основателите беше излизането на борсата през 2014 г. И въпреки първоначалния фурор интересът на инвеститорите постепенно се изпари. През есента на 2014 г. акциите надминаха 80 долара - в момента цената им е около 6. Като публична компания GoPro е под постоянен натиск да пуска нови и нови продукти. Което е скъпо начинание, особено ако не можеш да намериш купувачи за тях. Така моделът Hero5 не успя да постигне успеха на предшественика си Hero4. Тазгодишният Hero6 също не е особено търсен от потребителите. Причина за забавянето е и фактът, че продуктите на компанията са издръжливи и някои купувачи не намират причина да сменят по-стария си модел.

Според разработчика Мат Хакет най-голямата грешка на GoPro е била нежеланието на мениджмънта да заложи на повече софтуер, който да съпътства добрите продукти. Той смята, че не е достатъчно да имаш само продукти и програма за монтаж на заснетия материал, а фирмата трябва да участва във всяка стъпка от процеса на гледане и споделяне. "Да станеш потребителска софтуерна компания означава брутална трансформация, касаеща промяна на културата и организацията във фирмата. Дори Apple изпитва трудности в тази насока", казва Хакет.

Но Удман и екипът му така и не успяха да постигнат тази промяна и GoPro остана потребителска компания, която прави един основен продукт много добре и го продава на ентусиасти. Провал се оказа и навлизането в бизнеса с дронове. Пуснатият през 2016 г. модел Karma се сблъска с дефекти още от премиерата си - някои от продуктите губеха мощност във въздуха и се разбиваха. GoPro изтегли всички от пазара и ги пусна отново през 2017 г. В крайна сметка сега реши да се откаже от този сегмент и обявените съкращения са именно в този отдел.

Балон с добър продукт

Самият Удман също се превърна в символ на културата на надуване на балони в Силициевата долина. В годината на излизането на борсата - 2014, възнаграждението му достигна 300 млн. долара, което го превърна за малко в най-добре платеният изпълнителен директор в САЩ. Участваше в предавания като Shark Tank и беше обявен за един от най-обещаващите предприемачи. Сега от фирмата обявиха, че за 2017 г. той ще получи символична заплата от 1 долар.

Не е ясно как GoPro може да обърне тенденцията на спад. Най-вероятният изход е продажба на по-голяма компания, за която намекна и Удман, макар да уточни, че подобен ход все още не е 100% сигурен. За целта вече са наети и услугите на инвестиционната банка Morgan Stanley, която да оцени възможностите за подобна сделка. "Естествено, че сме заинтересувани, ако има възможности да се обединим с по-голяма компания майка", заяви Удман пред CNBC.

"GoPro може да добави стойност към по-голям производител и да бъде само една брънка от "по-голяма история", вместо да се опитва да се справи сама", твърди пред LA Times Анджело Дзино, анализатор в консултантската компания CFRA Research. За евентуалния купувач плюс е, че ще получи утвърден бранд. Но дори и тогава не е ясно кой ще иска да купи GoPro.

В момент на откровение Удман призна, че GoPro не е останала "съвременна" след възхода на смартфоните. Но какво повече може да направи, за да промени съдбата си?

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xby10306343 avatar :-|
    Dr Ivan Ivanov
    • + 2

    Личните ми впечатления са, че се появиха по-евтини, но също толкова качествени камери, вероятно произведени в Далечния изток. Можеш да си на върха с долра идея, каквато е горепосочената камера. Но идеята бързо се открадва и трябва да я замениш с нова. А явно компанията няма такава.

    Нередност?
Нов коментар