Държавна китайска банка финансира Кирил Домусчиев

Споразумението за 94.15 млн. долара е за строителството на шест кораба на БМФ

Подписването на споразумението за финансиране се случи по време на посещението на китайския премиер Ли Къцян в България
Подписването на споразумението за финансиране се случи по време на посещението на китайския премиер Ли Къцян в България
Подписването на споразумението за финансиране се случи по време на посещението на китайския премиер Ли Къцян в България    ©  Анелия Николова
Подписването на споразумението за финансиране се случи по време на посещението на китайския премиер Ли Къцян в България    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Китайската The Export – Import Bank of China ще осигури финансиране от 94.15 млн. долара на Параходство "Български морски флот" за изграждането на шест кораба за насипни товари. Това стана ясно след срещата на премиера Бойко Борисов и премиера на Китай Ли Къцян в края на седмицата. Ли Къцян е на четиридневно посещение в България, по време на което се проведе срещата с лидерите на страните от Централна и Източна Европа във формата "16+1".

Корабите ще са 45 000-тонни бълкери с ледови клас и 30% по-нисък разход на гориво спрямо досегашните съдове със същата товароподемност (DWT). Плавателните съдове са били поръчани преди близо година и вече са в строеж. Тогава беше съобщено, че първият от тях ще е на вода до средата на 2019 г. Класически те ще носят имената на български планини и върхове.

През юли 2017 г. беше сключен договорът за строителство с една от трите най-големи корабостроителници в Китай. Първо бяха поръчани четири, а през октомври 2017 г. стана ясно, че е направена поръчка и за още два. Планът на параходството е към средата на 2020 г. да разполага със собствен тонаж от над 1.5 млн. тона при средна възраст на флота под 7 години. "Амбицията на ръководството на компанията е да се утвърждава като един от водещите корабособственици в сектора на т.нар. Handysize кораби за насипни товари в Европа", съобщиха тогава от компанията.

Стремеж към тонаж

Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ са собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Един от ангажиментите по договора е към десетата година от сделката тонажът да е 1.3 млн. DWT.

Кризата от 2008 г. обаче потопи шипинга и "Кей Джи маритайм шипинг" се опита да поиска изменение на договора за намаляване на въпросния тонаж, който трябва да се достигне на 880 хил. DWT заради стопанска непоносимост.

Върховният касационен съд (ВКС) обаче отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на собственика на компанията Кирил Домусчиев да не изпълни клаузата по приватизационния си договор, което неизпълнение би струвало неустойки от минимум 55 млн. лв.

Леко изплуване

Последният консолидиран отчет на БМФ за 2017 г показва приходи от 265 млн. лв. и загуба от 316 хил. лв. Бизнесът на компанията е концентриран в т.нар. Handysize сегмент, т.е. кораби между 10 000 и 45 000 DWT. Плавателните съдове, оперирани от групата през 2017 г., са 33 за превоз на сухи насипни товари и плават под малтийски флаг. Корабите са със средна възраст 8.9 години и с общ тонаж 1.05 млн. DWT. През февруари тази година БМФ е подписало договори за строителство на два портови влекача. Две дъщерни дружества са станали собственици тази година на два кораба, а трето е продало плавателен съд.

Според отчета на компанията три основни фактора ще помогнат на търговията с насипни товари през 2018 г. Търсенето на азиатска желязна руда и китайското производство на стомана показват добри признаци на възстановяване и се очаква навлата да нараснат през второто тримесечие на 2018 г. Китайското правителство затваря неефективните и силно замърсяващи металургични заводи, което ще създаде условия ефективните фабрики да произвеждат по-големи количества стомана, а с това да се увеличи търсенето на качествена вносна руда. И трето, нарастващото потребление на зърно в африканските и азиатските страни, което ще засили търговията с него.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 1

    Е, вижда се колко им е висока икономическата непоносимост. Позитивно е, че дружеството отново върви към печалба.

    Нередност?
Нов коментар