До края на октомври държавата ще подкрепи участието на фирми в шест изложения

Финансирането е осигурено по двегодишен проект с бюджет от близо 5.4 млн. лв., който приключва

   ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До края на октомври Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия ще подкрепи безвъзмездно участието на български компании в три международни и три национални изложения.

Без съфинансиране

Фирмите ще могат да участват безплатно на колективни щандове на Солунския международен панаир от 8 до 16 септември, на изложението HOMI за стил на живот/мода и бижута в Милано от 14 до 17 септември, на Международния панаир на книгата във Франкфурт от 10 до 14 октомври.

В България агенцията ще организира безплатно представяне на компании на изложбите "Елтех" и "Машиностроене" на Международния технически панаир в Пловдив от 24 до 29 септември и на "ТМТ Експо" (текстил, машини, технологии) в Интер експо центъра в София от 2 до 4 октомври.

Агенцията поема разходите за конструкция и наем площ на колективния щанд, за регистрационни такси, консумативи и включване на фирмата в каталога на панаира. Съфинансиране от компаниите не се изисква. Те трябва да поемат своите разходи за път, нощувки и дневни, както и за изпращане на мострите.

25 задгранични и 14 национални изложения

Финансирането е осигурено по проект от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", изпълняван от агенцията. Той е с бюджет 5.392 млн. лв., продължава вече 24 месеца и ще приключи през октомври тази година. Целта му е да подкрепи българските малки и средни предприятия за участие в международни и национални панаири и изложения, както и в конференции, контактни борси, форуми.

Досега по проекта агенцията е финансирала участие на 209 дружества в 25 задгранични и на 153 – в 14 национални изложения. За пръв път на международни панаири са се представили 149 български фирми, а в страната – 153. Наетата от агенцията изложбена площ в чужбина е общо 3109 кв.м, а в България - 2036 кв.м. По проекта са платени и разходите за организиране на девет конференции, както и за проектиране и изграждане на панаирна конструкция за многократна употреба, уточни на специална пресконференция Мирела Тасева, началник на отдел.

186 фирми с 365 договора

Специално проучване на агенцията, проведено от 23 юли до 20 август т.г. с участието на 186 фирми, показва, че те са сключили 365 договора в резултат на участието си в международни панаири, изложения и прояви, организирани от и чрез агенцията. За близо 80% от участниците тези договори са до 50 хил. лв., а други почти 12% декларират, че сключените контракти са на стойност до 100 хил. лв.

Компаниите отчитат също, че благодарение на участието си са успели да привлекат интереса на чуждестранни партньори и да спечелят по-голяма популярност зад граница.

Засега няма яснота дали ще има второ издание за проекта и дали агенцията ще продължи да подкрепя компаниите, като финансира участието им в международни и национални изложения.