🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Renault успя да върне към печалба производителя на "Лада"

За последните десет години френската компания е вложила 2 млрд. долара в АвтоВАЗ

Reuters    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последното десетилетие френският автомобилен производител Renault е инвестирал 2 млрд. долара в бранда на "Лада", а през април тази година придоби и контролиращ дял в АвтоВАЗ, компанията - производител на руската марка. Тази година руската компания регистрира печалба за пръв път от 2011 г. "Лада" също така е увеличила пазарния си дял, за да стане най-успешният бранд на руския автомобилен пазар, пише Bloomberg. Прекратяването на свободното падане на "Лада" се случва в резултат на предприетото преструктуриране от страна на Renault, затягане на контрола на качеството и съкращения на повече от половината работна ръка в АвтоВАЗ.

Несигурна инвестиция

Въпреки сериозните инвестиции през последните години "Лада" дълго време не се справяше добре на руския пазар. По време на социализма "Лада" имаше пазарен дял от 80% главно поради липсата на алтернативи. Когато Renault започна да инвестира в "Лада", този дял беше 22%, за да спадне до 16% през 2014 г.

През 2018 г. обаче ситуацията започна да се променя. Пазарният дял на "Лада" се е повишил до 20%, което отново я прави най-популярния автомобилен бранд в Русия. Продажбите са се покачили с 21%, а оперативният марж на АвтоВАЗ е 7.1%. Благодарение на компаниите в алианса - Nissan и Mitsubishi, както и на "Лада", Renault контролира 36% от руския автомобилен пазар. От април френската компания държи контролния пакет акции от 51% в АвтоВАЗ.

Съкращения и иновации

Renault инвестира 500 млн. долара, за да се реновира фабриката на АвтоВАЗ в Толиати. Освен това назначиха Стийв Матин, ветеран от Mercedes и Volvo, за да вкара дизайна на "Лада" в 21-ви век. Френската компания предприе и сериозно преструктуриране на АвтоВАЗ, съкратени са повече от половината работещи в руската компания, като заетите намаляват до 46 хил. души. Контролът на качеството също е силно затегнат. Само една трета от фабриката е автоматизирана, но от роботи засега няма нужда поради евтината работна ръка – средната заплата в предприятието е 480 долара на месец.

Ограничения на средата

Засега поевтиняването на рублата също е благоприятно за бизнеса на Renault и "Лада". Над 80% от частите, нужни за автомобилите на "Лада", се произвеждат в Русия и това изолира компанията от международните рискове. От друга страна, печалбите на Renault в страната силно зависят от международните санкции над Русия и ефектите им върху руската икономика. Догодина се прогнозира, че в Русия ще бъдат продадени общо 1.6 млн. автомобила. За сравнение, през 2012 г. на пазара са били пласирани 2.9 млн. леки превозни средства.

Регистрираният ръст в продажбите и печалбите на "Лада" показва, че тактиките на Renault работят. От друга страна, ще мине доста време преди "Лада" да се превърне в машина за пари, каквато се оказа Dacia, тъй като за разлика от Dacia "Лада" е ограничена до руския пазар. Моделите на "Лада" не отговарят на европейските емисионни изисквания и не може да се продават в Европа.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfkjahfkja avatar :-|
    sfkjahfkja
    • - 2
    • + 1

    "средната заплата в предприятието е 480 долара на месец."

    Да живее Русия и нейната икономическа мощ!!! Да си знаете - само от Русия може да очакваме икономически просперитет, щото нали, освободили са ни.

    Във технологичен автопроизводител средната заплата е по-ниска от тази в България. Мислете му...

    Нередност?
Нов коментар