Българите харчат с карта средно 300 лв. на месец, показва проучване на Mastercard

75% от потребителите ползват пластиката си всяка седмица, а три четвърти са готови да превключат на мобилни разплащания

За разлика от 2014-та, когато за потребителите е бил важен брандът или надеждността на банката-издател, днес потребителите се водят от мултифункционалността на картата, посочва Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония
За разлика от 2014-та, когато за потребителите е бил важен брандът или надеждността на банката-издател, днес потребителите се водят от мултифункционалността на картата, посочва Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония
За разлика от 2014-та, когато за потребителите е бил важен брандът или надеждността на банката-издател, днес потребителите се водят от мултифункционалността на картата, посочва Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония    ©  Надежда Чипева
За разлика от 2014-та, когато за потребителите е бил важен брандът или надеждността на банката-издател, днес потребителите се водят от мултифункционалността на картата, посочва Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Плащанията в брой стават все по-непопулярни в България благодарение на голямото проникване на картови продукти сред населението и все по-широката употреба на безконтактната технология. Почти една четвърт от потребителите използват картата си всеки ден, а направените по този начин покупки са за 300 лв. средно на месец.

Това са част от наблюденията в ежегодното проучване MasterIndex на Mastercard, с което глобалната технологична компания изследва потребителските нагласи в страната. В петото му издание са взели участие хиляда души от цялата страна на възраст между 18 и 64 години.

По-често и за по-големи суми

При циркулиращи над 8 млн. карти (не само банкови) потребителите в България имат по повече от една в джоба си, като много малък процент от потребителите (под 5%) държат пластиката, без да я ползват редовно и по предназначение. Изследването на Mastercard показва, че 75% от картодържателите пазаруват безкешово един-два пъти седмично, което е показателно за значителния темп на навлизане на този тип разплащания в практиката.

Фактор за това е спокойствието на потребителите в сигурността на технологиите и удобството, което получават, но не по-маловажна е и изградената инфраструктура с ПОС терминали в търговските обекти и обществените заведения. Към края на миналата година са инсталирани близо 88 хил. четци, като 93% от тях приемат безконтакни плащания. Тенденцията е до края на годината 100% от устройствата да четат безконтактни карти, като едновременно с това се инсталират и безконтактни банкомати, каза Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония.

Представяйки данните от петото такова изследване за България, Манова открои като много симптоматично за местния пазар, че избирайки картов продукт, българинът търси не толкова бранда или надеждността на банката издател (както е било например около събития през 2014 година), а мултифункционалността на продукта - как и къде може да се използва и какви предимства дава. "България е сред лидерите в Централна и Източна Европа по отношение на въвеждането на нови технологии, като три четвърти от картодържателите проявяват интерес към разплащанията чрез мобилните им устройства", коментира Манова. Според нея това показва, че почвата е подготвена за навлизането на следващото поколение технологии за разплащания - дигиталните, посредством биометрични и мобилни устройства.

Mastercard подпомага такива разработки на български стартъпи, като в обсега й до момента са четири компании, предлагащи дигитални портфейли, както и система за плащане в таксиметрови автомобили, която след дебюта в България е внедрена и в Португалия.

Скоро и в кварталните магазини

Сред любопитните въпроси към потребителите в последния MasterIndex е този къде в България не достигат картови разплащания. Масово хората са посочвали кварталните магазини и транспорта като места, на които биха искали да могат да ползват картата си. Това е повод за насочване на усилията по внедряване на технологиите на ниво микробизнес и обществени институции, но междувременно, изследвайки причините за тези така наречени game stoppers, експертите на Mastrecard не са убедени, че причината е в таксите, които се плащат от търговците. По-скоро причината е в невъзможността да се крият обороти през картови разплащания, обяснява Ваня Манова , която цитира данни на Националната агенция за приходите (НАП), според които пропуснатите приходи от скритите обороти в търговията са по-високи от сумата на организираните ДДС измами. "Увеличаването на картовите плащания не е самоцел за нас. Освен че носят ползи и улеснения на потребителите, чрез тях се постига изсветляване на икономиката. Това носи повече данъчни приходи, които се насочват към социална инфраструктура и така подобряват живота на хората", заключи генералният мениджър на Mastercard за България.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fcv14683809 avatar :-|
    Салина Видева

    Паулина Христова и Диана Каменова работят във FiBank, прикрити са зад съвестни служители и мениджъри. Изнудват клиентите си без да им мигне окото.

    Нередност?
  • 2
    mfy09605875 avatar :-|
    Венцислав

    Коварни сте жените .... не знаеш какво може да очакваш. И двете скужителки от банката ги познавам лично и мога да потвърдя, че са злонамерени.

    Нередност?
  • 3
    rjc58686505 avatar :-|
    Паола Красимирова

    Дълги години съм клиент на Fibank и не ми се беше случвало да срещна толкова надменна служителка като Диана. Тя се опитваше изцяло да влияе на моето мнението, ясно се усещаше,че иска постигне лична изгода от сделката. А след това се появи и госпожа Паулина, която се опитваше да затвърди позицията на своята колежка.

    Нередност?
  • 4
    xlx22686868 avatar :-|
    Михаела Георгиева

    Здравейте! Двете дами подхождат с голяма тактика. Личи им,че имат опит в заблуждаването на клиенти. Опитват се да те впечатлят с големи обещания и след това се оправдават и прехвърлят вината. В крайна сметка оставаш излъган и няма какво да направиш, защото вече си сключил договора.

    Нередност?
  • 5
    qiy41687346 avatar :-|
    Александра Найденова

    Здравейте и от мен! Не бих препоръчала да предприемате каквито и да е било действия с двете със седействието на Паулина Х. и Диана К. Отнасят се изключително некоректно в професионален план.

    Нередност?
  • 6
    uaz28688363 avatar :-|
    Мариана Соколова

    Непрофесионалното им и нагло държание не стига ли да бъдат изгонени двете служителки на Фибанк. Или може би благодарение на тези техни качества са назначени?

    Нередност?
  • 7
    milko8612 avatar :-|
    Milko

    Диана Каменова от Фибанк е корумпиран директор, лице, което краде от сметктие на вложителите.

    Нередност?
  • 8
    magdalenaro avatar :-|
    MagdalenaRo

    До коментар [#7] от "Milko":

    Да, със сигурност Диана Каменова е лице, което може да Ви звънне да иска "дребна сума" от Вас за да ви мине някоя транзакция.

    Нередност?
Нов коментар